Οι άνευ προηγουμένου επιδόσεις της αγοράς τακτικών γραμμών

Οι άνευ προηγουμένου επιδόσεις της αγοράς τακτικών γραμμών

221
Οι άνευ προηγουμένου επιδόσεις της αγοράς τακτικών γραμμών

Η αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την ανασκόπηση του α΄ εξαμήνου του 2021 της VesselsValue, συνεχίζει να εντυπωσιάζει, καθώς τόσο οι ναύλοι όσο και οι παραγγελίες από μεριάς εταιρειών τακτικών γραμμών δεν έχουν ιστορικό προηγούμενο.

Ειδικότερα, οι νέες παραγγελίες containerships έχουν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ κατά το πρώτο μισό του 2021, με τις εταιρείες τακτικών γραμμών να έχουν παραγγείλει συνολικά 286 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι νέες παραγγελίες είναι αυξημένες κατά 790% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2020. Ωστόσο, και σε σύγκριση με άλλες χρονιές, η κούρσα των νέων παραγγελιών ξεπερνά κατά πολύ τα επίπεδα αυτών που έχουν καταγραφεί από το 2000 και έπειτα.

Μεταξύ των νέων παραγγελιών, τα πιο δημοφιλή είναι τα New Panamax, των οποίων η χωρητικότητα κυμαίνεται μεταξύ 13.000 και 15.000 TEUs. Η ανάπτυξη λιμενικών υποδομών ικανών να διαχειριστούν μεγαλύτερα πλοία αλλά και η διεύρυνση της Διώρυγας του Παναμά έχουν καταστήσει τα εν λόγω πλοία ιδιαίτερα δημοφιλή για τις εταιρείες τακτικών γραμμών. Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι επί του παρόντος υπάρχουν 388 πλοία New Panamax στην αγορά, ενώ άλλα 175 (45% των υπαρχόντων New Panamax) έχουν παραγγελθεί.

Η Seaspan ξεχωρίζει ως η κορυφαία εταιρεία τόσο σε αριθμό νέων παραγγελιών και χωρητικότητα (40 containerships συνολικής χωρητικότητας 603.000 TEUs) όσο και σε επενδεδυμένα κεφάλαια ($5,04 δισ.). Η ταϊβανέζικη εταιρεία Evergreen έρχεται δεύτερη με βάση την αξία ($2,80 δισ.) των παραγγελιών που έχει καταθέσει (22 containerships χωρητικότητας 348.000 TEUs), ενώ αντίστοιχα δεύτερη με βάση τον αριθμό των νεότευκτων πλοίων που αναμένει (41 containerships αξίας $1,41 δισ., εκ των οποίων τα περισσότερα είναι χωρητικότητας 3.000 TEUs) είναι η Wan Hai Lines, η έτερη εταιρεία από την Ταϊβάν. Την πεντάδα των εταιρειών με τις περισσότερες παραγγελίες συμπληρώνει η CMA CGM (22 containerships χωρητικότητας 223.000 TEUs και αξίας $2,31 δισ.) και η ΗΜΜ (12 containerships χωρητικότητας 156.000 TEUs και αξίας $1,57 δισ.).

Αντίστοιχα, πέραν των νέων παραγγελιών, και οι εξαγορές πλοίων από τη δευτερογενή αγορά έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ειδικά οι πωλήσεις των Panamax, σύμφωνα με τη VesselsValue, είναι αυξημένες σε σχέση με το α΄ μισό του 2020 κατά 780%. Τα ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα των βραχυχρόνιων ναυλώσεων (οι οποίες από 19.000 δολάρια/ημέρα έχουν εκτοξευτεί στα 45.000 δολάρια/ημέρα) έχουν οδηγήσει εταιρείες όπως η MSC στην αγορά πλοίων από τη δευτερογενή αγορά, καθώς σε βάθος χρόνου αυτή η επιλογή αποτελεί την πιο οικονομική λύση, δεδομένων των υφιστάμενων συνθηκών της αγοράς.

Ωστόσο, η αυξημένη ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων και κατ’ επέκταση η μειωμένη διαθέσιμη χωρητικότητα των εταιρειών τακτικών γραμμών, η λιμενική συμφόρηση καθώς και οι ελλείψεις σε εμπορευματοκιβώτια που παρατηρούνται έχουν επηρεάσει και την αξία των containerships στη δευτερογενή αγορά, ωθώντας προς τα επάνω τις τιμές όλων των πλοίων ανεξαρτήτως χωρητικότητας και ηλικίας. Όπως παρατηρεί η VesselsValue, τα Panamax είναι τα πλοία που έχουν ευνοηθεί από την αύξηση της αξίας των containerships (42,2% έως και 177,4% πάνω). Παραδείγματος χάριν, η χωρητικότητα ενός Panamax 4.250 TEUs 15 ετών έχει υπερδιπλασιαστεί σε μόλις τρεις μήνες. Στα τέλη Μαρτίου, ένα Panamax 15 ετών άξιζε $20 εκατ., ενώ σήμερα αξίζει $48 εκατ.

Φωτό: tawatchai07/ freepik

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.