Στο στόχαστρο Μπάιντεν οι εταιρείες τακτικών γραμμών

Στο στόχαστρο Μπάιντεν οι εταιρείες τακτικών γραμμών

270
Στο στόχαστρο Μπάιντεν οι εταιρείες τακτικών γραμμών

Το γεγονός ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έβαλε στο στόχαστρό του τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, μαζί με μια σειρά άλλων αγορών που ακολουθούν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές, αποτελεί, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, μια ευπρόσδεκτη είδηση για τις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες κατά το τελευταίο διάστημα καταβάλλουν ναύλους ρεκόρ προκειμένου να μεταφέρουν διά θαλάσσης τα εμπορεύματά τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας αυξανόμενος αριθμός Αμερικανών εισαγωγέων διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι ο κλάδος των τακτικών γραμμών κυριαρχείται από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, το εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος την Παρασκευή 9 Ιουλίου βάζει στο στόχαστρο μεταξύ άλλων και τον κλάδο των τακτικών γραμμών, στον οποίο το 85% της χωρητικότητας ελέγχεται από περίπου δέκα θαλάσσιους μεταφορείς. Μάλιστα, βάσει του εν λόγω διατάγματος, ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή (Federal Maritime Commission ‒ FMC) να διασφαλίσει την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων προκειμένου να μην επιβάλλονται στους εξαγωγείς υπέρογκες χρεώσεις.

Αυτό αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών, οι περισσότερες από τις οποίες εδρεύουν στην Ασία, όπως η κινεζική Cosco Shipping, ενώ οι υπόλοιπες στην Ευρώπη, όπως ο ηγέτης του κλάδου A.P. Moller-Maersk. Επιπροσθέτως, όπως σημειώνει το άρθρο του Bloomberg, εννέα από τους δέκα μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς συμμετέχουν σε μία εκ των τριών συμμαχιών (2Μ, Ocean Alliance, The Alliance), μοιράζοντας τη χωρητικότητα στα πλοία τους, αναπτύσσοντας συνεργατικά δρομολόγια στους εμπορικούς δρόμους προκειμένου να περιορίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα.

Η πανδημία έχει δώσει στους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των πελατών τους, καθώς την τρέχουσα περίοδο σχεδόν το σύνολο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτελούν τα δρομολόγιά τους πλήρως φορτωμένα, ενώ και η ζήτηση για μεταφορές υπερβαίνει τη χωρητικότητα των θαλάσσιων μεταφορέων, ιδίως από τις ΗΠΑ.

«Αυξήσαμε τους ελέγχους στις συμμαχίες των θαλάσσιων μεταφορέων προκειμένου να εντοπιστούν στοιχεία αντι-ανταγωνιστικής συμπεριφοράς όσον αφορά τους ναύλους και τη χωρητικότητα και θα συνεχίσουμε να πράττουμε το ίδιο όσο η πανδημία της Covid-19 και η ραγδαία αύξηση των εισαγωγών συνεχίζονται», δήλωσε ο πρόεδρος της FMC, κ. Daniel Maffei.

Εν τω μεταξύ, πολλοί Αμερικανοί εξαγωγείς πιέζονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας, καθώς πολλά εμπορευματοκιβώτια επιστρέφουν στην Ασία άδεια προκειμένου οι θαλάσσιοι μεταφορείς να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η FMC ερευνά ήδη αυτά τα ζητήματα.

Ωστόσο, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg, υπάρχουν λόγοι οι οποίοι μετριάζουν τις προσδοκίες αναφορικά με τον αντίκτυπο που δυνητικά θα έχουν τα μέτρα που θα λάβουν οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές.

Σε πρόσφατη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Maffei, τον οποίο ο Μπάιντεν όρισε ως τον επικεφαλής της FMC τον περασμένο Μάρτιο, εμφανίστηκε συγκρατημένος αναφορικά με τις δυνατότητες της Επιτροπής για την αναθεώρηση των κανόνων του ανταγωνισμού. Κάτι τέτοιο, υποστήριξε, μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει τα πράγματα χειρότερα. Ενώ, δανειζόμενος τη φράση του Ουίνστον Τσόρτσιλ αναφορικά με τη δημοκρατία, δήλωσε πως «οι συμμαχίες αποτελούν το χειρότερο σύστημα στον κόσμο, εάν εξαιρέσουμε όλες τις άλλες εναλλακτικές που έχουν δοκιμαστεί».

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.