
Το γεγονός ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έβαλε στο στόχαστρό του τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, μαζί με μια σειρά άλλων αγορών που ακολουθούν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές, αποτελεί, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, μια ευπρόσδεκτη είδηση για τις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες κατά το τελευταίο διάστημα καταβάλλουν ναύλους ρεκόρ προκειμένου να μεταφέρουν διά θαλάσσης τα εμπορεύματά τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας αυξανόμενος αριθμός Αμερικανών εισαγωγέων διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι ο κλάδος των τακτικών γραμμών κυριαρχείται από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, το εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος την Παρασκευή 9 Ιουλίου βάζει στο στόχαστρο μεταξύ άλλων και τον κλάδο των τακτικών γραμμών, στον οποίο το 85% της χωρητικότητας ελέγχεται από περίπου δέκα θαλάσσιους μεταφορείς. Μάλιστα, βάσει του εν λόγω διατάγματος, ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή (Federal Maritime Commission ‒ FMC) να διασφαλίσει την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων προκειμένου να μην επιβάλλονται στους εξαγωγείς υπέρογκες χρεώσεις.
Αυτό αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών, οι περισσότερες από τις οποίες εδρεύουν στην Ασία, όπως η κινεζική Cosco Shipping, ενώ οι υπόλοιπες στην Ευρώπη, όπως ο ηγέτης του κλάδου A.P. Moller-Maersk. Επιπροσθέτως, όπως σημειώνει το άρθρο του Bloomberg, εννέα από τους δέκα μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς συμμετέχουν σε μία εκ των τριών συμμαχιών (2Μ, Ocean Alliance, The Alliance), μοιράζοντας τη χωρητικότητα στα πλοία τους, αναπτύσσοντας συνεργατικά δρομολόγια στους εμπορικούς δρόμους προκειμένου να περιορίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Η πανδημία έχει δώσει στους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των πελατών τους, καθώς την τρέχουσα περίοδο σχεδόν το σύνολο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτελούν τα δρομολόγιά τους πλήρως φορτωμένα, ενώ και η ζήτηση για μεταφορές υπερβαίνει τη χωρητικότητα των θαλάσσιων μεταφορέων, ιδίως από τις ΗΠΑ.
«Αυξήσαμε τους ελέγχους στις συμμαχίες των θαλάσσιων μεταφορέων προκειμένου να εντοπιστούν στοιχεία αντι-ανταγωνιστικής συμπεριφοράς όσον αφορά τους ναύλους και τη χωρητικότητα και θα συνεχίσουμε να πράττουμε το ίδιο όσο η πανδημία της Covid-19 και η ραγδαία αύξηση των εισαγωγών συνεχίζονται», δήλωσε ο πρόεδρος της FMC, κ. Daniel Maffei.
Εν τω μεταξύ, πολλοί Αμερικανοί εξαγωγείς πιέζονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας, καθώς πολλά εμπορευματοκιβώτια επιστρέφουν στην Ασία άδεια προκειμένου οι θαλάσσιοι μεταφορείς να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η FMC ερευνά ήδη αυτά τα ζητήματα.
Ωστόσο, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg, υπάρχουν λόγοι οι οποίοι μετριάζουν τις προσδοκίες αναφορικά με τον αντίκτυπο που δυνητικά θα έχουν τα μέτρα που θα λάβουν οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές.
Σε πρόσφατη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Maffei, τον οποίο ο Μπάιντεν όρισε ως τον επικεφαλής της FMC τον περασμένο Μάρτιο, εμφανίστηκε συγκρατημένος αναφορικά με τις δυνατότητες της Επιτροπής για την αναθεώρηση των κανόνων του ανταγωνισμού. Κάτι τέτοιο, υποστήριξε, μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει τα πράγματα χειρότερα. Ενώ, δανειζόμενος τη φράση του Ουίνστον Τσόρτσιλ αναφορικά με τη δημοκρατία, δήλωσε πως «οι συμμαχίες αποτελούν το χειρότερο σύστημα στον κόσμο, εάν εξαιρέσουμε όλες τις άλλες εναλλακτικές που έχουν δοκιμαστεί».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η First Quantum Minerals Ltd. άρχισε να μεταφέρει εκ νέου αποθέματα χαλκού από το ορυχείο της στον Παναμά, 19 μήνες μετά το κλείσιμο της…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου LNG carrier, που θα ναυλωθεί στον καταριανό κολοσσό QatarEnergy, ανακοίνωσε η Knutsen LNG France. To «MRAIKH», μεταφορικής ικανότητας 174.000 κ.μ.,…
Σε νέα εποχή εισέρχεται πλέον η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία Louis Dreyfus Armateurs (LDA). Σύμφωνα με ανακοίνωσή της, η οικογένεια Louis Dreyfus, μέτοχος της LDA,…
Μπλόκο στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια στήνουν οι Κάννες, με το δημοτικό συμβούλιο του γαλλικού θερέτρου να λαμβάνει την απόφαση να απαγορεύσει από το επόμενο έτος…
Η Σαγκάη σημείωσε πρόσφατα μια σημαντική επιτυχία, ολοκληρώνοντας την πρώτη στον κόσμο μεταφορά υγρού CO₂ από πλοίο σε πλοίο. Η μεταφορά έλαβε χώρα στο…
Νέες απαιτήσεις με αποδέκτη τόσο τις αεροπορικές εταιρείες όσο και τους προμηθευτές jet fuel θα επιβάλλει η Τουρκία προκειμένου να ενισχυθεί η υιοθέτηση βιώσιμων…
Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών ανακατατάξεων, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για τις αγορές πετρελαίου μοιάζουν θολές. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson…
Στην ανακάλυψη ενός γιγαντιαίου κοιτάσματος πετρελαίου προέβη πρόσφατα o νορβηγικός κολοσσός Equinor. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Equinor ανακάλυψε ένα νέο κοίτασμα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ