Η Αφρική στο επίκεντρο ενδιαφέροντος της Κίνας για τον Ινδικό Ωκεανό;

Η Αφρική στο επίκεντρο ενδιαφέροντος της Κίνας για τον Ινδικό Ωκεανό;

155
Η Αφρική στο επίκεντρο ενδιαφέροντος της Κίνας για τον Ινδικό Ωκεανό;

Μετά από χρόνια, ξαναμπαίνει στο κάδρο η κατασκευή ενός λιμανιού στην Τανζανία από την Κίνα, με το Πεκίνο να προσβλέπει ότι με την κίνηση αυτή το Πολεμικό Ναυτικό της ασιατικής χώρας θα ωφεληθεί σημαντικά στον Ινδικό Ωκεανό.

Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει επεκτείνει το ναυτιλιακό της αποτύπωμα στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού, έχοντας επενδύσει σε σημαντικά λιμάνια, όπως το Hambantota στη Σρι Λάνκα, το Gwadar στο Πακιστάν και το Doraleh στο Τζιμπουτί.

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Nikkei Asia, η Τανζανία είναι έτοιμη να αναγεννήσει το λιμάνι στο Bagamoyo, το οποίο βρίσκεται 75 χλμ. μακριά από το κύριο λιμάνι της χώρας το Dar es Salaam. Μέσω του λιμανιού Bagamoyo, η Κίνα θα έχει πρόσβαση στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, της οποίας τα εκτιμώμενα αποθέματα μεταλλευμάτων ανέρχονται σε $24 τρισ.

Αναλυτές σημειώνουν επίσης ότι το εν λόγω λιμάνι θα δώσει τη δυνατότητα στο Πεκίνο να αυξήσει τη στρατιωτική του ισχύ στην περιοχή, τονίζοντας ότι το λιμάνι Bagamoyo θα μπορούσε να αποτελέσει κόμβο ναυπηγοεπισκευών για το Πολεμικό Ναυτικό της Κίνας.

Η συμφωνία για την κατασκευή του λιμένα Bagamoyo υπεγράφη μεταξύ China Merchants Holdings και της κυβέρνησης της Τανζανίας το 2013. Μεταξύ άλλων, η συμφωνία περιελάμβανε και την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου και μιας ειδικής οικονομικής ζώνης στην Τανζανία. Ωστόσο, τελικά τα όποια σχέδια πάγωσαν, καθώς η κυβέρνηση της αφρικανικής χώρας έκρινε ότι δεν ήταν επωφελής για την Τανζανία λόγω των μεγάλων κινεζικών απαιτήσεων.

Πρόσφατο δημοσίευμα του κινεζικού CGTN κάνει λόγο για αλλαγή στις σχέσεις των δύο κρατών. Άλλωστε, η Κίνα καλοβλέπει την προοπτική των χωρών της Ανατολικής Αφρικής για το Belt and Road Initiative. Επίσης, δεδομένης της επιθυμίας του Πεκίνου να εξαπλωθεί στον Ινδικό Ωκεανό, η προσπάθεια κατασκευής μιας τέτοιας υποδομής θεωρητικά θα συναντήσει λιγότερες αντιστάσεις σε σχέση για παράδειγμα με την κατασκευή ή τη χρηματοδότηση λιμένα στη Μιανμάρ, στη Σρι Λάνκα, στο Πακιστάν.

Μετά την ανάπτυξη ναυτικής βάσης στο Τζιμπουτί το 2017, μια δεύτερη τέτοια βάση στον Ινδικό Ωκεανό θα μπορούσε να περιορίσει την εξάρτηση της Κίνας από το Στενό Μαλάκκα. Ειδικοί και αναλυτές τονίζουν ότι, ακόμα και στην περίπτωση μιας διένεξης στο Στενό Μαλάκκα, η ύπαρξη δύο ή περισσότερων υποδομών στον Ινδικό Ωκεανό θα δώσει τη δυνατότητα στην Κίνα να συνεχίσει τις επιχειρήσεις της στην ευρύτερη περιοχή.

Και εμπορικά, όμως, η ανατολική Αφρική παρουσιάζει μεγάλη δυναμική. Το Κανάλι της Μοζαμβίκης, μήκους 400 χλμ., μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική εμπορευματική διαδρομή. Ας μη λησμονούμε βέβαια και το «έμφραγμα» που σημειώθηκε στο διεθνές εμπόριο μετά το περιστατικό στο Σουέζ.

Τέλος, συμπερασματικά θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι δεδομένη μια μεταστροφή ενδιαφέροντος της Κίνας στον Ινδικό Ωκεανό. Άλλωστε, είναι η μοναδική χώρα με διπλωματικές αποστολές σε έξι χώρες: Σρι Λάνκα, Μαλδίβες, Μαυρίκιος, Σεϋχέλλες, Κομόρες και Μαδαγασκάρη.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.