H έκρηξη των ναύλων και τα παροπλισμένα containerships

H έκρηξη των ναύλων και τα παροπλισμένα containerships

1021
H έκρηξη των ναύλων και τα παροπλισμένα containerships

Καθώς η παγκόσμια οικονομία πασχίζει να ανακάμψει από τον σφοδρό αντίκτυπο της πανδημίας, η αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «ζει ημέρες δόξας», ως απόρροια ενός συνδυασμού ισχυρής ζήτησης, παγκόσμιας έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων, περιορισμένου capacity και συμφόρησης στα λιμάνια.

Ζήτηση

Σε νέα της ανάλυση με δεδομένα από την Blue Net Chartering, η Signal Ocean αναφέρει ότι οι συνθήκες της ζήτησης από το β΄ εξάμηνο του 2020 και έπειτα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές για τη ναυλαγορά, καθώς υπερβαίνουν τις αντίστοιχες της προσφοράς. Η σημαντική αυτή αύξηση είναι αποτέλεσμα των lockdowns, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ανά τον κόσμο εργάζονταν από το σπίτι και ως εκ τούτου δαπανούσαν λιγότερο για ταξίδια και υπηρεσίες. Στις ΗΠΑ παρατηρήθηκε έκρηξη της καταναλωτικής δαπάνης για εξοπλισμούς ατομικής προστασίας λόγω Covid-19 αλλά και για ηλεκτρονικές συσκευές, με αποτέλεσμα οι εισαγωγές σε εμπορευματοκιβώτια από την Ασία να καταγράφουν αύξηση 30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.

Προσφορά

Η Signal Ocean στην ανάλυσή της εξηγεί ότι η αυξημένη ζήτηση, σε συνδυασμό με τη συμφόρηση στα λιμάνια λόγω των περιοριστικών μέτρων, επηρεάζει άμεσα την προσφορά πλοίων. Η λιμενική συμφόρηση αποτελεί τεράστια πρόκληση για τους φορτωτές. Την ίδια ώρα, η κατάσταση στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στις ροές από την Ασία προς την Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική φαίνεται να δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερο, καθώς η Μαλαισία ενδέχεται να τεθεί εκ νέου σε lockdown εν μέσω νέου κύματος του κορονοϊού. Το λιμάνι Yantian στην Κίνα παραμένει κλειστό λόγω νέου ξεσπάσματος του κορονοϊού, ενώ το Αμβούργο καταγράφει σημαντική συμφόρηση.

Στο «βραχυκύκλωμα» των logistics από αρχές του έτους ήρθε να προστεθεί το κλείσιμο του Σουέζ για περίπου έξι ημέρες από το «Ever Given» τον Μάρτιο. Το περιστατικό είχε σημαντικό αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα πλοίων και στην προσφορά. Πολλά από τα πλοία που έμειναν κολλημένα στο Σουέζ έφτασαν αργοπορημένα τον Απρίλιο στα λιμάνια

προορισμού τους, γεγονός που αύξησε τους χρόνους αναμονής. Το παρακάτω γράφημα δείχνει τον άμεσο αντίκτυπο στην προσφορά πλοίων κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι σε ό,τι αφορά τα παροπλισμένα πλοία.

Average Idle Ships container 2020 vs 2021

Ναυλαγορά

Προσφορά και ζήτηση επιδρούν άμεσα στους ναύλους των containerships. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της πλατφόρμας Signal Ocean, στις 26 Μαρτίου 2021 ο δείκτης Freightos Baltic Index (FBX) ήταν στα $2.174/FEU και έως τις 7 Μαΐου είχε αυξηθεί κατά 65%, στα $3.596/FEU. Oι ναύλοι συνέχιζαν να αυξάνονται και στα τέλη Μαΐου ξεπέρασαν τα $5.000/FEU και άγγιξαν τα $5.230/ FEU. Ο αριθμός αυτός είναι σημαντικά αυξημένος σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα των $1.400/FEU. Ρίχνοντας μια ματιά στις κύριες διαδρομές των containerships, καταλαβαίνει κανείς ότι η ανάκαμψη είναι αξιοσημείωτη. Τα δρομολόγια Ασίας-Μεσογείου ήταν τα πρώτα που είδαν τους ναύλους να σπάνε το φράγμα των $10.000/FEU, παρουσιάζοντας αύξηση 27% τον Μάιο και 44% από τις αρχές του έτους. Οι αντίστοιχοι ναύλοι για τα δρομολόγια Ασίας-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 18%, στα $7.328/FEU, και Ασίας-Ευρώπης κατά 27%, αγγίζοντας τα $9.871/FEU. Το γράφημα παρακάτω δείχνει την εξέλιξη των ναύλων σε σχέση με τα παροπλισμένα πλοία σε εβδομαδιαία βάση.

Freightos Baltic Index-FBX Global Conatiner Freight index Vs Idle Ships-v2

Η Signal εξηγεί ότι παγκοσμίως δεν υπάρχουν διαθέσιμα εμπορευματοκιβώτια στα κατάλληλα σημεία για την κάλυψη της ζήτησης. Η παγκόσμια έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι θα διαρκέσει έως το 2022.

Προκειμένου τα κόστη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα, θα πρέπει η Βόρεια Αμερική και η Ευρώπη να συνεχίσουν να παράγουν τα δικά τους προϊόντα και να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Ασία, και δη την Κίνα. Οι συνθήκες της αγοράς, πάντως, μαρτυρούν ότι η έκρηξη των ναύλων στα containerships θα διατηρηθεί και τους επόμενους μήνες.

Πηγή: Signal Ocean

Με δεδομένα από την Blue Net Chartering

Φωτό: Johan Taljaard/Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.