Γιατί θα εκτιναχθεί η έλλειψη αξιωματικών στα πλοία το 2026;

Γιατί θα εκτιναχθεί η έλλειψη αξιωματικών στα πλοία το 2026;

1718
Γιατί θα εκτιναχθεί η έλλειψη αξιωματικών στα πλοία το 2026;

Η διαρκώς μειούμενη ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος στους νέους και η ραγδαία ανάπτυξη του στόλου θα οδηγήσουν στην υψηλότερη έλλειψη αξιωματικών της δεκαετίας το 2026, εκτιμά στο τελευταίο της «Manning Annual Review and Forecast report» η Drewry.

H Drewry σημειώνει στην έκθεσή της ότι η υφιστάμενη έλλειψη αξιωματικών ανέρχεται στο 3%, ποσοστό που κρίνεται διαχειρίσιμο και δεν επηρεάζει το κόστος στελέχωσης των πλοίων. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι ένας σημαντικός αριθμός πλοίων, ιδίως της κρουαζιέρας, παρέμειναν παροπλισμένα λόγω της πανδημίας.

Προς το 2026, ωστόσο, το χάσμα προσφοράς/ζήτησης αξιωματικών αναμένεται να επεκταθεί και να αγγίξει το 5% επί του συνόλου των αξιωματικών, ποσοστό που, εάν επιβεβαιωθεί, θα είναι το υψηλότερο από το 2013. Ο κύριος λόγος για τη μείωση της προσφοράς αξιωματικών είναι η ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος, η οποία υποχωρεί μεταξύ των νέων. Την πενταετία έως το 2016, η προσφορά ναυτικών διαθέσιμων για τα εμπορικά πλοία του παγκόσμιου στόλου αυξανόταν ετησίως με έναν μέσο ρυθμό 2,7%, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Drewry. Ωστόσο, την τελευταία πενταετία ο ρυθμός αυτός έχει μειωθεί στο 0,5%.

Ερευνητές της Drewry σημειώνουν ότι ο αρνητικός αντίκτυπος της πανδημίας στη ζωή στη θάλασσα ίσως επιταχύνει τα σχέδια συνταξιοδότησης των ναυτικών, ενώ άλλοι προτιμούν όλο και περισσότερο να εργαστούν στη στεριά. Παράλληλα σημειώνουν ότι, για αρκετά χρόνια, η εύρεση και η διατήρηση ικανών αξιωματικών κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη και δυστυχώς η κατάσταση αυτή μάλλον θα επιδεινωθεί τα προσεχή έτη.

Κατά την Drewry, εξαιρώντας τον αντίκτυπο της Covid, το μισθολογικό κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες θα αυξηθεί φέτος μόλις κατά 0,4%, όπως ακριβώς πέρυσι.

Φωτό: Alex Hofford/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.