Δεξαμενόπλοια: Ανεξίτηλα ακόμα τα σημάδια της πανδημίας

Δεξαμενόπλοια: Ανεξίτηλα ακόμα τα σημάδια της πανδημίας

250
Δεξαμενόπλοια: Ανεξίτηλα ακόμα τα σημάδια της πανδημίας

Της Charlotte Cook, Head Trade Analyst της VesselsValue

Charlotte-Cook 2

 

Ο αντίκτυπος της πανδημίας συνεχίζει να είναι εμφανής ακόμη στην αγορά των dirty tankers, με τους ναύλους να υποχωρούν και τον Μάιο. Μετά από μερική ανάκαμψη προς τα τέλη Μαρτίου, οι ναύλοι για τα VLCCs στα τέλη Μαΐου υποχώρησαν ξανά κάτω από το OPEX, με αποτέλεσμα να καταγράφεται 100% πτώση σε ετήσια βάση. Από την άλλη, η ζήτηση για crude tankers δείχνει σημάδια ανάκαμψης.

Στις αρχές του 2020, η μειωμένη ζήτηση λόγω του Covid-19 ουσιαστικά παρείχε στήριξη στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ενισχύοντας περαιτέρω την ανάγκη για πλωτή αποθήκευση, καθώς η διύλιση περιορίστηκε και η χερσαία αποθήκευση πετρελαίου έφτασε στα όριά της. Ωστόσο, η ζήτηση για crude tankers κατέγραψε σημαντική μείωση μεταξύ Μαρτίου και Οκτωβρίου 2020, με τα τονομίλια να υποχωρούν σε επίπεδα που δεν είχαν καταγραφεί από το 2016. Η μείωση της ζήτησης ως απόρροια της πανδημίας σαφώς επηρέασε τους ναύλους και έξι μήνες μετά μικρή βελτίωση παρατηρείται στην αγορά. Στο γράφημα 1 παρουσιάζεται η εξέλιξη των τονομιλίων από τον Ιανουάριο του 2020.

Τανκερς 1

Φέτος, μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2021, τα τονομίλια παρέμειναν σταθερά, πριν υποχωρήσουν στα μέσα Απριλίου στα 30,68 δισ. DWT-NM. Πρόκειται για μείωση 9% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, όταν οι ναύλοι αυξήθηκαν λόγω του contago στην αγορά πετρελαίου και ενώ το 10% των dirty tankers χρησιμοποιήθηκαν για πλωτή αποθήκευση.

Dirty Tankers: Προσφορά VS Ζήτηση

Η ζήτηση εκφρασμένη σε τονομίλια μπορεί να συγκριθεί με την ανάπτυξη του στόλου, προκειμένου να έχουμε μια καλύτερη εικόνα της ισορροπίας στην αγορά. Το διάγραμμα 2 δείχνει την ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του ρυθμού ανάπτυξης της ζήτησης και της προσφοράς. Διαφαίνεται ότι η σχετικά σταθερή ανάπτυξη του στόλου ξεπερνά τη ζήτηση τους τελευταίους 11 μήνες.

τανκερς 2

Στο κατώτατο σημείο, τα τονομίλια ήταν κατά 12,5% μειωμένα τον Οκτώβριο του 2020 έναντι αυτών προ πανδημίας, τον Οκτώβριο του 2019. Παρά τον μεγάλο αριθμό δεξαμενόπλοιων υποψήφιων για ανακύκλωση, η εξασθενημένη ζήτηση σε τονομίλια σε συνδυασμό με το αυξημένο orderbook για VLCCs αναμένεται να παρατείνει την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης και το 2021 με την υπερπροσφορά διαθέσιμων πλοίων να συνεχίζεται.

 Τα δρομολόγια

H παγκόσμια ζήτηση για αργό πετρέλαιο κατά κύριο λόγο οδηγείται από την Ανατολή, με την Κίνα να αποτελεί τον κορυφαίο καταναλωτή, υποστηρίζοντας τα εγχώρια διυλιστήρια. Η ζήτηση για πετρελαιοφόρα προς τη Νοτιοανατολική Ασία κατέγραψε αύξηση 42% για τους τρεις πρώτους μήνες του έτους. Παρ’ όλα αυτά ξεκίνησε μια πτωτική πορεία τον Μάιο και από τα μέσα Μαρτίου έως τον Μάιο η μείωση αυτή της ζήτησης είναι της τάξης του 34%. Αυτό συνιστά ότι η κινητήρια δύναμη των εισαγωγών αργού από τη Νοτιοανατολική Ασία εξακολουθεί να δείχνει σημάδια υψηλής μεταβλητότητας.

Υπάρχουν ελπίδες ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί, ωστόσο οι ελπίδες αυτές «απειλούνται» από την εκ νέου αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού σε ορισμένες χώρες, ιδιαίτερα στην Ινδία. Η Ινδία αποτελεί σημαντικό εισαγωγέα αργού πετρελαίου, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη ζήτηση σε τονομίλια πέρυσι. Τα τονομίλια στην Ινδία σημείωσαν μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 81% από τα τέλη Νοεμβρίου έως τα μέσα Δεκεμβρίου του 2020, καθώς τα κρούσματα είχαν πάρει την κατιούσα. Έκτοτε τα τονομίλια υποχώρησαν ξανά κατά ένα επιπλέον 20%, καθώς τα κρούσματα αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες.

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τους πέντε κορυφαίους προορισμούς για τα dirty tankers το περασμένο έτος.

τανκερς 3

Με σχεδόν 500 ταξίδια πετρελαιοφόρων να κατευθύνονται προς τη χώρα, το οποίο μεταφράζεται σε 8% των παγκόσμιων τονομιλίων, η πανδημική κρίση στην Ινδία μάς υπενθυμίζει πως η ζήτηση επηρεάζεται σημαντικά από τον κορονοϊό.

Φωτό: Sergio Souza/ Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.