Αρ. Πίττας: «Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου»

Αρ. Πίττας: «Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου»

157
Αρ. Πίττας: «Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου»

Συνέντευξη του Αριστείδη Ι. Πίττα, CEO των Euroseas LTD/EuroDry LTD, στα Ναυτικά Χρονικά 

Στην αποκλειστική του συνέντευξη στα Ναυτικά Χρονικά, ο κ. Αριστείδης Ι. Πίττας αναφέρεται στις επιπτώσεις της πανδημίας στο θαλάσσιο εμπόριο, στις προοπτικές της ναυλαγοράς των bulkers και των containerships και στο μέλλον των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές.

-Ποιος ήταν ο αντίκτυπος της πανδημίας Covid-19 στη ζήτηση θαλάσσιου εμπορίου και στην απόδοση της ναυλαγοράς των containerships στη διάρκεια του 2020; Πώς διαμορφώνονται οι πρώτοι μήνες του νέου έτους με δεδομένα τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της οικονομίας της Κίνας;

Όταν ξεκίνησε η πανδημία στην Κίνα, στις αρχές του 2020, αρχικά η παραγωγή στην Κίνα και αργότερα σε όλο τον κόσμο σχεδόν σταμάτησε. Αυτό δημιούργησε αμέσως μια παντελή έλλειψη φορτίων από την αγορά. Στη συνέχεια, και καθώς ο ιός εξαπλώθηκε στον υπόλοιπο κόσμο, ο κόσμος κλείστηκε στα σπίτια του. Το αποτέλεσμα ήταν να εξαφανιστεί και η ζήτηση για αγαθά, δημιουργώντας μια πρωτόγνωρη κατάσταση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως. Τα πλοία άρχισαν να μένουν αναύλωτα και οι ναύλοι κατέρρευσαν.

Στη συνέχεια είχαμε αρχικά το άνοιγμα των εργοστασίων στην Κίνα και λίγο αργότερα, στο ξεκίνημα του καλοκαιρού, το άνοιγμα των δυτικών κοινωνιών και αγορών. Η πρωτοφανής αυτή συγκυρία δημιούργησε μια μοναδική ανομοιογένεια στην κατανομή των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και των διαθέσιμων πλοίων.

Ο συνδυασμός αυτής της ανομοιογένειας, συγχρόνως με την απότομη αύξηση της ζήτησης, έχει δημιουργήσει μια έντονα ανοδική πορεία της αγοράς, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

-Τους τελευταίους μήνες παρατηρούνται σημαντική συμφόρηση και καθυστερήσεις πλοίων σε κομβικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι καταγράφεται αυτή η τάση; Εμφανίζεται εξίσου έντονη και για τη ναυλαγορά των bulk carriers; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τους επόμενους μήνες;

Η πανδημία, λόγω των lockdowns, επηρέασε πολύ τις λειτουργίες των λιμανιών, μειώνοντας σημαντικά τη δυνατότητα εξυπηρέτησης της ζήτησης και φέρνοντας πολλές και αλυσιδωτές συνέπειες σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα του εμπορίου.

Αποτέλεσμα της υπολειτουργίας των λιμανιών, σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση του όγκου των φορτίων που παρατηρήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2020, μετά το μερικό άνοιγμα των οικονομιών, δημιούργησε την κατάσταση που περιγράφετε. Παρόμοια κατάσταση έχει δημιουργηθεί και στη ναυλαγορά των bulk carriers. Πιστεύω ότι, ενώ προχωρούν οι εμβολιασμοί, οι ρυθμοί θα επανέρχονται σε μια κανονικότητα, που θα οδηγήσει σταδιακά στην εξομάλυνση αυτών των δυσλειτουργιών. Θα πάρει όμως αρκετό καιρό ακόμα αυτή η διαδικασία. Ήρθε μάλιστα και το κλείσιμο του Σουέζ λόγω του πλοίου που προσάραξε να επιτείνει περαιτέρω τα προβλήματα. Θα απέκλεια μια επιστροφή στην κανονικότητα πριν από το τέταρτο τρίμηνο του έτους το νωρίτερο!

3o

- Η εμπορική πολιτική Τραμπ εστιαζόταν, μεταξύ άλλων, σε δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων από την Κίνα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται σημαντικά και το θαλάσσιο εμπόριο σε containers. Θεωρείτε ότι η εκλογή Μπάιντεν θα αλλάξει τα δεδομένα στις σινοαμερικανικές σχέσεις και, συνεπακόλουθα, στη ναυτιλία τακτικών γραμμών; Πώς τα νέα σχέδια ανάπτυξης υποδομών Κίνας και ΗΠΑ θα επηρεάσουν τη ζήτηση χάλυβα και σιδηρομεταλλεύματος και, κατά συνέπεια, τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου;

Δεν πιστεύω ότι τελικά αυτοί οι δασμοί είχαν κάποιο ιδιαίτερο αποτέλεσμα στις εξαγωγές της Κίνας προς τις ΗΠΑ. Η Κίνα το τελευταίο διάστημα κάνει συνεχώς ρεκόρ εξαγωγών. Πιο πολύ θα έλεγα επηρεάστηκαν οι εξαγωγές σιτηρών των ΗΠΑ, που τους τελευταίους μήνες επανέρχονται δυναμικά. Οι εμπορικοί πόλεμοι, βέβαια, δεν έχουν θετικό αποτέλεσμα στο παγκόσμιο εμπόριο και ελπίζω η εκλογή Μπάιντεν να σηματοδοτήσει μια εξομάλυνση των σχέσεων, ώστε οι μακροχρόνιες προοπτικές του παγκόσμιου εμπορίου να συνεχίσουν να έχουν τη δυναμική των τελευταίων δεκαετιών.

Όσον αφορά το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, θα ήθελα να τονίσω ότι περιμένουμε ισχυρή αύξηση της ζήτησης για όλα τα χύδην φορτία από τις συνέπειες των σχεδίων ανάπτυξης υποδομών σε όλο τον πλανήτη. Δεν είναι μόνο η Κίνα και η Αμερική που έχουν ανακοινώσει τέτοια προγράμματα, αλλά και η Ευρώπη και πολλά άλλα κράτη.

 -Οι τελευταίες εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο (Poseidon Principles, αυστηρότερο εποπτικό πλαίσιο) επαναπροσδιορίζουν τον τραπεζικό δανεισμό. Πόσο εύκολη είναι στις μέρες μας η παραδοσιακή χρηματοδότηση δραστηριοτήτων για την επέκταση ή/και τον εκσυγχρονισμό του στόλου μιας ναυτιλιακής εταιρείας; 

Το νέο πλαίσιο πράγματι αναμένεται να δυσκολέψει κάποιες μικρές εταιρείες, αλλά συγχρόνως θα ωφελήσει περισσότερο εταιρείες με περιβαλλοντική συνείδηση, μέγεθος, ποιότητα, διαφάνεια και δυνατότητες πρόσβασης στις χρηματαγορές.

-Πώς βλέπετε το μέλλον των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές; Με δεδομένη τη σημαντική ανάκαμψη της αγοράς των containerships τους τελευταίους έξι μήνες, παρατηρείτε ένα αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών διαχείρισης containerships; Πώς θα αποτιμούσατε την παρουσία της Euroseas στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές;

Μετά από μία δεκαετία όπου οι αγορές των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων υπέφεραν, επιτέλους διαφαίνεται μια περίοδος δύο τριών ετών κατά την οποία θα υπάρξει ικανοποιητική κερδοφορία.

Εναπόκειται στη διοίκηση της κάθε εταιρείας και στις χρηματιστηριακές συγκυρίες που θα δημιουργηθούν το πώς θα εκμεταλλευτεί αυτές τις αυξημένες χρηματοροές, ώστε να δημιουργήσει ένα ευοίωνο μέλλον για την παρουσία της εταιρείας στις αμερικανικές χρηματαγορές.

Η παρουσία του ομίλου μας στις αμερικανικές χρηματαγορές τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια σηματοδότησε το μεγάλωμά του και την παρουσία του πλέον στο χρηματιστήριο του Nasdaq μέσω δύο εταιρειών, της Euroseas, μιας εταιρείας που διαχειρίζεται πλοία container, και της EuroDry, μιας εταιρείας αμιγώς με φορτηγά πλοία. Παρά τις όποιες δυσκολίες λόγω της κακής ναυτιλιακά δεκαετίας που πέρασε, θα έλεγα ότι η εμπειρία ήταν πολύ θετική. Πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια η δυναμική και των δύο αγορών στις οποίες δραστηριοποιούμαστε θα μας δώσουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε το γεγονός ότι είμαστε εισηγμένες εταιρείες ακόμα περισσότερο.

Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Αριστείδη Πίττα με τίτλο «Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου». Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη στο τεύχος Απριλίου των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 30.

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε τα Ναυτικά Χρονικά, σε μηνιαία βάση, στην κατοικία ή στο γραφείο σας, πατήστε εδώ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.