Δεξαμενόπλοια: Οι ΗΠΑ, ρυθμιστής για τα τονομίλια

Δεξαμενόπλοια: Οι ΗΠΑ, ρυθμιστής για τα τονομίλια

211
Δεξαμενόπλοια: Οι ΗΠΑ, ρυθμιστής για τα τονομίλια

Κατά τους δύο πρώτους μήνες του 2021, τα τονομίλια τα οποία παρήγαγαν οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 9,7%. Ωστόσο, όπως σημειώνει η BIMCO, η πτώση θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη εάν αναλογιστεί κανείς ότι το ίδιο διάστημα οι διά θαλάσσης εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 18,8% ή 4,8 εκατ. τόνους, στους 20,9 εκατ. τόνους, σύμφωνα με στοιχεία του US Census Bureau.

Ενώ οι αμερικανικές εξαγωγές προς όλες τις γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν σημαντική υποχώρηση, αυτές προς την Ασία δεν επηρεάστηκαν σημαντικά και σημείωσαν μείωση 1%. Καθώς η απόσταση ΗΠΑ-Ασίας είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή των ΗΠΑ από τις υπόλοιπες χώρες εισαγωγών αμερικανικού πετρελαίου, η μικρή αυτή πτώση στις ασιατικές εισαγωγές ερμηνεύει τη μικρότερη σε σχέση με τις εξαγωγές πτώση των τονομιλίων.

Η πρόσφατη ανάλυση της BIMCO επιχειρεί να ρίξει φως στις τελευταίες εξελίξεις στο εμπόριο αμερικανικού αργού, στην εγχώρια κατανάλωση και παραγωγή των ΗΠΑ και στον αντίκτυπο αυτών των εξελίξεων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.

Κίνα και Ινδία, οδηγοί για τις σταθερές εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου στην Ασία

Σε ό,τι αφορά ιδιαίτερα τις αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου στην Ασία, μόνο τρεις χώρες κατέγραψαν αύξηση σε σχέση με πέρυσι και δύο εξ αυτών αξιοσημείωτη ανάπτυξη: Κίνα και Ινδία. Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ στην Κίνα άγγιξαν τους 2,5 εκατ. τόνους, αριθμός που ισοδυναμεί με ναυλώσεις 13 VLCCs, χωρητικότητας 200.000 τόνων, σύμφωνα με την BIMCO.

Από την άλλη, οι ινδικές εισαγωγές πετρελαίου σημείωσαν άνοδο το α΄ δίμηνο της τάξης του 75,8%, φτάνοντας στους 3,5 εκατ. τόνους. Αν εξαιρέσουμε τις Ινδία και Κίνα, οι αμερικανικές εξαγωγές προς τις υπόλοιπες χώρες της Ασίας μειώθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 45,8%, στους 3,8 εκατ. τόνους.

«Η γεωπολιτική ερμηνεύει εν μέρει την ισχυρή ανάπτυξη των εξαγωγών προς την Κίνα και την Ινδία, ενώ την ίδια ώρα προς τις υπόλοιπες χώρες καταγράφεται μείωση. Από το β΄ τρίμηνο του 2020 και μετά, η Κίνα αγοράζει αμερικανικό πετρέλαιο στο πλαίσιο της Φάσης 1 της εμπορικής συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών», τονίζει ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO Peter Sand.

O ίδιος αναφέρει ότι η Ινδία, από την άλλη, προσβλέπει στο να διαφοροποιήσει τις προμήθειες πετρελαίου από τον OPEC+, κίνηση που αντανακλά τη δυσαρέσκεια της χώρας στις περικοπές της προσφοράς από τον Οργανισμό. «Ανεξάρτητα από το ποιοι είναι οι λόγοι, οι υψηλότερες εξαγωγές των ΗΠΑ προς Κίνα και Ινδία, ιδιαίτερα εάν αντικαθιστούν τις προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, είναι θετική εξέλιξη για τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια», προσθέτει ο κ. Sand.

Η πτώση στις εισαγωγές, μεγαλύτερη πληγή για τα τονομίλια

Αναλύοντας τα δεδομένα τόσο για τις εισαγωγές όσο και για τις εξαγωγές, προκύπτει ότι τα τονομίλια που παρήχθησαν από το εμπόριο πετρελαίου των ΗΠΑ τους δύο πρώτους μήνες του έτους μειώθηκαν συνδυαστικά κατά 20%. Σε αντίθεση με τις εξαγωγές, η μείωση των

διά θαλάσσης εισαγωγών πετρελαίου των ΗΠΑ είναι μικρότερη από τη μείωση των τονομιλίων, εξηγεί η BIMCO στην ανάλυσή της. Τους δύο πρώτους μήνες του έτους, οι ΗΠΑ εισήγαγαν 16,7 εκατ. τόνους πετρελαίου, ενώ εξήγαγαν 20,9 εκατ. τόνους μέσω θαλάσσης. Συνδυαστικά, οι διά θαλάσσης αμερικανικές εισαγωγές και εξαγωγές πετρελαίου αντιπροσωπεύουν το 14% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου.

Η ζήτηση ανακάμπτει παρά τη μείωση των εισαγωγών

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, η οικονομική δραστηριότητα επιστρέφει στις ΗΠΑ, καθώς ημερησίως λαμβάνουν χώρα αρκετοί εμβολιασμοί, ενώ και τα μέτρα στήριξης της κρατικής διοίκησης φαίνεται να αποδίδουν.

Σύμφωνα με δεδομένα της ΕΙΑ, οι προμήθειες πετρελαϊκών προϊόντων τις τελευταίες εβδομάδες αγγίζουν τον μέσο όρο των ετών 2015-2019.

Η παραγωγή, από την άλλη, κατά μέσο όρο αγγίζει τα 11 εκατ. βαρέλια/ημέρα από τα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2020 και πριν από την έξαρση της πανδημίας, η παραγωγή άγγιζε τα 13 εκατ. βαρέλια/ημέρα.

«Η ανάκαμψη των τιμών πετρελαίου και η σταδιακή ανάπτυξη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σημαίνουν ότι η αμερικανική παραγωγή θα αυξηθεί από τα τωρινά επίπεδα, ωστόσο μια επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα είναι απίθανη πριν από το 2022. Για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, όσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιο των ΗΠΑ στις παγκόσμιες εξαγωγές τόσο το καλύτερο, δεδομένων των μεγαλύτερων αποστάσεων [που καλούνται να καλύψουν τα πλοία]», σημειώνει ο κ. Sand.

Φωτό: John G. Mabanglo/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.