Διώρυγα του Σουέζ: Το «βραχυκύκλωμα» στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων και ο αντίκτυπος...

Διώρυγα του Σουέζ: Το «βραχυκύκλωμα» στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων και ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά

2755
Διώρυγα του Σουέζ: Το «βραχυκύκλωμα» στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων και ο αντίκτυπος στη ναυλαγορά

H πρόσφατη προσάραξη του Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ, μία εκ των μεγαλύτερων θαλάσσιων οδών του κόσμου, έρχεται να προσθέσει μια ακόμα πίεση στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς προσώρας παραμένει κλειστή και πολλά πλοία καλούνται να επαναπρογραμματίσουν τα δρομολόγιά τους.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της VesselsValue, 169 πλοία αναμένουν πέριξ της Διώρυγας με τη συμφόρηση να αυξάνεται διαρκώς, προκαλώντας ένα πραγματικό βραχυκύκλωμα στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων ενέργειας και πρώτων υλών.

suez canal vv

Το BBC σημειώνει με βάση πληροφορίες από την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ότι από το πλοίο θα πρέπει να αφαιρεθούν 706.000 κυβικά πόδια άμμου. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Deutsche Welle, κάθε μέρα που περνά καθυστερεί η μεταφορά προϊόντων αξίας $9 δισ., ενώ είναι πιθανό η αποκόλληση του πλοίου της Evergreen να διαρκέσει εβδομάδες.

Χαρακτηριστική είναι άλλωστε η δήλωση του Guy Platten, γενικού γραμματέα του ICS: «Δεν είναι μόνο τα εμπορεύματα στο Ever Given που θα καθυστερήσουν αλλά και αυτά εκατοντάδων ακόμα πλοίων. Οι στρεβλώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα θα είναι σημαντικές». Ο ίδιος κάνει έκκληση στις αιγυπτιακές αρχές να κάνουν ό,τι είναι δυνατό για να ξανανοίξει η Διώρυγα δεδομένου ότι «η πλειονότητα του εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης βασίζεται στη Διώρυγα του Σουέζ και ζωτικής σημασίας αγαθά όπως ιατρικός εξοπλισμός μεταφέρονται μέσω της θαλάσσιας οδού».

Ήδη εισαγωγείς από τις ΗΠΑ καταγράφουν καθυστερήσεις τριών ημερών στις παραλαβές των φορτίων τους, ενώ οι καθυστερήσεις αυτές θα αυξηθούν όσο δεν ομαλοποιούνται οι ροές των αγαθών μέσω της Διώρυγας, σημειώνει ο lan Baer, πρόεδρος της OL USA LLC.

Suez Canal blocked as container ship runs aground

O αντίκτυπος στη ναυλαγορά

Ναυλομεσίτες της Simpson Spence Young μοιράζονται τις απόψεις τους για τον αντίκτυπο της προσάραξης στις επιμέρους ναυτιλιακές αγορές.

Κατά την Claire Grierson, Senior Director of Tanker Research της SSY, οι επιπτώσεις από το κλείσιμο της Διώρυγας στα δεξαμενόπλοια ποικίλλουν ανά μέγεθος. Σημειώνει ότι ο αντίκτυπος είναι ισχυρότερος για τα Suezmaxes έναντι των VLCCs με τους ναύλους να αυξάνονται και με την ισορροπία στην προσφορά να επηρεάζεται σημαντικά σε περίπτωση που δεν επέλθει σύντομα η κανονικότητα στις εμπορευματικές ροές μέσω της Διώρυγας. Για τους ναύλους των clean tankers (ιδιαίτερα LR2s & LR1s) από τη Μέση Ανατολή, οι ναύλοι είχαν αρχίσει ήδη να αυξάνονται πριν από την προσάραξη του Ever Given και οι ναυλωτές αναζητούσαν εναλλακτικές επιλογές μεταφοράς των εμπορευμάτων τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδος και της Διώρυγας του Σουέζ. Ενδεχόμενος επαναπρογραμματισμός ταξιδιού μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδος αυτόματα μεταφράζεται σε 20 επιπλέον μέρες για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε σύγκριση με τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, τονίζει η κ. Grierson.

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Toby Dunipace, Head of Gas της SSΥ, εκτιμά ότι ο αντίκτυπος για τα LNG Carriers θα είναι μικρός, ενώ αναμένονται μικρές μόνο καθυστερήσεις στη μεταφορά LNG.

Ο Derek Langston, Head of Research της SSY, τονίζει ότι «ο αντίκτυπος στα commodities επεκτείνεται πέραν του πετρελαίου και του αερίου» καθώς ένας σημαντικός αριθμός ξηρών φορτίων χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό για την πρόσβασή τους στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα και την Ευρώπη, άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματος και λιπασμάτων από τη Μαύρη Θάλασσα. Η SSY εκτιμά ότι περισσότεροι από 40 εκατ. τόνοι σιτηρών μεταφέρθηκαν από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μέση Ανατολή, στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία και στην Ανατολική Αφρική μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.

Φωτό: Khaled Elfiqi/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.