
Το 2020, κυρίως λόγω της παγκόσμιας πανδημίας της Covid-19, υπήρξε αναμφίβολα μια ιδιαίτερη χρονιά για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παρά τη δραστική πτώση της ζήτησης κατά το α΄ εξάμηνο του έτους, οι όγκοι των μεταφερόμενων φορτίων ανέκαμψαν σημαντικά στο δεύτερο μισό του έτους, ως απόρροια της αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης και της έκρηξης που σημειώθηκε στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η απότομη αύξηση της ζήτησης στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, η οποία δημιούργησε σημαντικές ελλείψεις σε χωρητικότητα και σε εξοπλισμό (διαθέσιμα containers), επέτρεψε στις εταιρείες τακτικών γραμμών να αυξήσουν τους ναύλους σε όλους τους κύριους εμπορικούς δρόμους σε επίπεδα-ρεκόρ, γεγονός το οποίο με τη σειρά του οδήγησε στη σημαντική αύξηση της κερδοφορίας συντριπτικής πλειοψηφίας των εταιρειών του κλάδου.
Αναμφίβολα, οι εταιρείες τακτικών γραμμών ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι της αγοράς για το 2020 και το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζεται και στις χρηματιστηριακές τους επιδόσεις. Χαρακτηριστικά, η τιμή της μετοχής της Maersk από 6.082 κορόνες Δανίας (817,88 ευρώ) στις 13/3/2020 έχει εκτοξευτεί στις 14.100 κορόνες Δανίας (1.896,11 ευρώ) στις 12/3/2021 (έφτασε έως και τις 15.155 κορόνες Δανίας στις 19/1/2021), ενώ η ετήσια απόδοση της μετοχής, σύμφωνα με το Bloomberg, άγγιξε σχεδόν το 164%. Αντίστοιχα, η γερμανική εταιρεία τακτικών γραμμών Hapag-Lloyd, παρά τις πιέσεις που δέχτηκε η μετοχή της από τα τέλη Μαΐου έως τα τέλη Ιουνίου (από 186 ευρώ στις 15/5/2020 έπεσε στα 50,1 ευρώ στις 24/6/2020), κατάφερε να ανακάμψει σημαντικά, με τη μετοχή της στις 12/3/2021 να τελεί υπό διαπραγμάτευση στα 126,4 ευρώ και την ετήσια απόδοσή της να φτάνει το 94%.
Πέραν ωστόσο των εταιρειών τακτικών γραμμών, στους κερδισμένους της περσινής χρονιάς συγκαταλέγονται και οι εταιρείες ναύλωσης πλοίων ε/κ σε εταιρείες τακτικών γραμμών. Η κούρσα εξεύρεσης επιπρόσθετης χωρητικότητας από μεριάς εταιρειών τακτικών γραμμών στο δεύτερο μισό του 2020 οδήγησε τις τιμές ναύλωσης των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων (παντός μεγέθους) σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από αυτά που καταγράφονταν στην προ πανδημίας περίοδο. Τόσο η αύξηση της ζήτησης όσο και οι προοπτικές αυξημένης κερδοφορίας είχαν ως αποτέλεσμα και στην περίπτωση των εταιρειών διαχείρισης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων τη σημαντική αύξηση της χρηματιστηριακής τους αξίας.
Συγκεκριμένα, η τιμή της μετοχής της Danaos Shipping Co. έχει εκτοξευτεί από $4,32 στις 13/3/2020 στα $47,73 έναν χρόνο μετά, με την ετήσια απόδοση της μετοχής να ξεπερνά το 1.004%. Αντίστοιχα, αυτή της Costamare Inc. από $4,62 στις 13/3/2020 έχει αυξηθεί στα $10,47, με την ετήσια απόδοση της μετοχής να φτάνει το 142%. Αύξηση μικρότερης κλίμακας κατέγραψε η μετοχή της Diana Shipping, η τιμή της οποίας από $1,80 στις 13/3/2020 έχει φτάσει έναν χρόνο μετά τα $3,30, με την ετήσια απόδοση της μετοχής ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση να ξεπερνά το 83%. Τέλος, και στην περίπτωση της Seaspan Corp. (Αtlas Corp.), η ετήσια απόδοση της μετοχής της αγγίζει το 100%, με την τιμή της να έχει φτάσει στα $14,57 στις 12/3/2021 από τα $7,74 έναν χρόνο πριν.
Παρά την ανωτέρω εικόνα, ωστόσο, αναλυτές της αγοράς σημειώνουν πως τα εν λόγω αποτελέσματα τόσο για τους μεταφορείς όσο και για τις διαχειρίστριες εταιρείες αποτελούν απότοκο της ιδιόμορφης χρονιάς που προκάλεσε η πανδημία και όχι τόσο το αποτέλεσμα μιας καλυτέρευσης στη δυναμική του κλάδου. Εν τέλει, αυτό που μένει να φανεί μεσο-μακροπρόθεσμα, όταν η αγορά επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα, είναι πώς θα διαχειριστούν το κατά τα άλλα χρόνιο πρόβλημα υπερχωρητικότητας που μαστίζει τον κλάδο (το οποίο αναμένεται να επιδεινωθεί μετά και την κούρσα νέων παραγγελιών) οι ίδιες οι εταιρείες (μεταφορείς και διαχειριστές) και πώς θα αντιδράσουν οι χρηματιστηριακοί επενδυτές.
Φωτό: Kelly Lacy/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο λιμένας του Αμβούργου πρόκειται να εισέλθει σε νέα εποχή, μετά τις επικείμενες επενδύσεις δισεκατομμυρίων, που ανακοίνωσε στις 4 Ιουλίου η Αρχή του ομώνυμου…
Ο Ντόναλντ Τραμπ γνωστοποίησε χθες, Πέμπτη 10 Ιουλίου, ότι έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 35% στα καναδικά προϊόντα που εισάγουν…
Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για υποδομές κέντρων δεδομένων (data centers) καθιστά τα υπάρχοντα ηλεκτρικά δίκτυα ανίσχυρα να παρέχουν την απαιτούμενη ισχύ στον σωστό…
Νωχελική παραμένει η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες πλοίων το 2025. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Allied, 703 πλοία χωρητικότητας 48,4 εκατ. dwt άλλαξαν χέρια…
Αναντίρρητα, η αποανθρακοποίηση βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας πλήθους βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης και της ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, τα κράτη, ειδικότερα αυτά της ΕΕ, αναζητούν…
Εν μέσω του εμπορικού πολέμου μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, η Κίνα έχει προβεί σε ενέργειες για διαφοροποίηση των εισαγωγών της σε ορισμένα…
Καθώς η αναζωογόνηση των εγχώριων ναυπηγείων συνιστά πλέον επιτακτική προτεραιότητα της Ιαπωνίας, το Τόκιο δρομολογεί την πιο φιλόδοξη προσπάθεια των τελευταίων δεκαετιών προς αυτή…
Έναν ισχυρό ενεργειακό πόλο, με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα και δυναμική επέκταση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δημιουργούν οι Όμιλοι Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ