
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Νικόλαος Δ. Λυκιαρδόπουλος (1866-1963), θεμελιωτής ενός από τους σημαντικότερους ναυτιλιακούς οίκους των Βαλκανίων, γεννήθηκε στην Κεφαλονιά το 1866. Ξεκίνησε την πορεία του στη ναυτιλία μπαρκάροντας στα πλοία της οικογένειας Βαλλιάνου. Με την αρωγή του Αθανασίου Βαλλιάνου, θείου της συζύγου του Αικατερίνης Ροσολίμου, κατάφερε να διαχειρίζεται τα δικά του πλοία. Αποτέλεσε μάλιστα έναν από τους πρώτους Έλληνες πλοιοκτήτες που επένδυσαν σε ατμόπλοια: το πρώτο ατμόπλοιο του Ν. Δ. Λυκιαρδόπουλου, το «Ελένη Μήλα», αποκτήθηκε το 1897.
Το 1875, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου άνοιξε το πρώτο του ναυτιλιακό γραφείο στο Κάρντιφ. Ακολούθησε το γραφείο του Λονδίνου το 1901, ενώ το 1903 ιδρύθηκε στην Αθήνα η Cephalonian Maritime Co. Ltd., πρόδρομος της σημερινής εταιρείας Neda Maritime Agency Co. Ltd. Τέλος, το 1912 ιδρύθηκε και η εταιρεία London & Piraeus Steamship Co., η οποία, παρά την αλλαγή επωνυμιών, διατηρεί την παρουσία της στην αγορά έως σήμερα. Τις παραμονές του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου ανήκε στις δέκα ισχυρότερες ελληνικές εφοπλιστικές οικογένειες της εποχής και έως το 1914 θα διαχειριζόταν έξι ατμόπλοια, αριθμός εντυπωσιακός για την εποχή.
Ο Ν. Δ. Λυκιαρδόπουλος συνέχισε ακούραστα την επιχειρηματική του δραστηριότητα στα χρόνια του Μεσοπολέμου μαζί με τους υιούς του Παναγή (1893-1983) και Γεράσιμο (1895-1982). Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου προχώρησε στην απόκτηση πλοίων τύπου Standard, ενώ επέκτεινε την επιχειρηματική της δραστηριότητα εκτός ναυτιλίας, επενδύοντας στην Τράπεζα Πειραιώς και στη Γενική Ασφαλιστική. Το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σηματοδότησε για τον όμιλο την εφαρμογή νέων επιχειρηματικών πρακτικών, με αγορά δεξαμενόπλοιων τύπου Τ2 αλλά και πλοίων Liberty, καθώς και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα νέων ναυπηγήσεων.
Ο Νικόλαος Δ. Λυκιαρδόπουλος θα έμενε στην ιστορία ως ένας από τους πρωταγωνιστές της ίδρυσης αλλά και της μετέπειτα ενδυνάμωσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, αποτελώντας μόνιμο μέλος στο διοικητικό συμβούλιο έως το 1950, οπότε και εξελέγη πρόεδρος. Υπηρέτησε με υπευθυνότητα και κύρος τη θέση αυτή έως το 1960, σε μια κρίσιμη δεκαετία για τη μετεξέλιξη αλλά και τον εκσυγχρονισμό της μεταπολεμικής ελληνικής ναυτιλίας.
Εκτός από την εμπνευσμένη επιχειρηματική και εφοπλιστική του δράση, ο Ν. Δ. Λυκιαρδόπουλος είχε έντονο το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Ποτέ δεν ξέχασε την ιδιαίτερη πατρίδα του, αφού υπήρξε σημαντικός ευεργέτης της Κεφαλονιάς μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1953. Σημαντική ήταν και η αρωγή του στη χρηματοδότηση μελέτης για να λυθεί το πρόβλημα έλλειψης νερού της Αθήνας με την εκτροπή του Κηφισού ποταμού.
Η τρίτη και τέταρτη πλέον γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου συνεχίζουν επιτυχώς, με σεβασμό και επιχειρηματική σύνεση, το ναυτιλιακό όραμα του αείμνηστου Νικολάου Δ. Λυκιαρδόπουλου, προσαρμόζοντας την κεφαλληνιακή ναυτιλιακή παράδοση στις σύγχρονες τεχνολογικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης ναυτιλίας του 21ου αιώνα.
Η μακρά και ακτινοβολούσα ζωή του Νικολάου Δ. Λυκιαρδόπουλου περιέκλεισε την ελληνική ναυτιλιακή ανάταση μιας ολόκληρης 100ετίας, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Ναυτικά Χρονικά στη νεκρολογία του. Τα άρθρα του στο περιοδικό, πάντα βαθυστόχαστα και νηφάλια, αποτύπωναν με τον καλύτερο τρόπο τις σκέψεις και τις συμβουλές του σεβασμιότερου εκπροσώπου του ελληνικού εφοπλισμού.
Ενδεικτικά άρθρα του Νικολάου Δ. Λυκιαρδόπουλου στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1960
https://archive.naftikachronika.gr/issue1959
https://archive.naftikachronika.gr/issue1958
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Νικολάου Δ. Λυκιαρδόπουλου και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, «Leadership in World Shipping – Greek Family Firms in International Business» (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Οι Χούθι θα απελευθερώσουν τους εννέα Φιλιππινέζους ναυτικούς ενός φορτηγού πλοίου που βυθίστηκε τον Ιούλιο στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Υεμενίτες αντάρτες, ανακοίνωσε σήμερα…

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν απείλησε σήμερα να κόψει την πρόσβαση της Ουκρανίας στη θάλασσα σε απάντηση στις επιθέσεις με drones σε δεξαμενόπλοια του…

Πρόγραμμα με το οποίο έχει τη δυνατότητα να αγοράσει στο μέλλον έως και 10.000.000 μετοχές της εταιρείας ενέκρινε την 1η Δεκεμβρίου η Safe Bulkers.…

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 20 Νοεμβρίου, στον ιστορικό Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, η επίσημη εκδήλωση του Propeller Club Πειραιά προς τιμήν…

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν ενέκρινε το αίτημα της Σερβικής Πετρελαϊκής Βιομηχανίας NIS να λάβει ειδική άδεια εισαγωγής πρώτης ύλης ώστε να παραταθεί η…

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θα υποδεχτεί την Πέμπτη στην Ουάσινγκτον τους ηγέτες της Ρουάντας και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό, οι οποίοι…

«Πιστεύω ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν αμερικανικές επενδύσεις σε ελληνικές λιμενικές υποδομές. Η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί με διαφάνεια αλλά και αποφασιστικότητα…

Η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Ρωσίας , η VTB, σχεδιάζει να δημιουργήσει έναν μεγάλο όμιλο γεωργικής εκμετάλλευσης από κρατικοποιημένα περιουσιακά στοιχεία που είχε αγοράσει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ