
Τα θέματα βιωσιμότητας έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά στη ναυτιλιακή ατζέντα κατά την τελευταία δεκαετία, με τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) ζητήματα να επηρεάζουν πλέον χρηματοδοτικές αποφάσεις, την ανανέωση του στόλου καθώς και τις ρυθμιστικές αλλαγές σε όλο τον κλάδο. Το 2018, ο ΙΜΟ έθεσε ψηλά τον πήχη, βάζοντας ως στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 του ναυτιλιακού κλάδου κατά 40% έως το 2030 και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.
Με δεδομένα τα παραπάνω, η εταιρεία Watson Farley & Williams διενήργησε μια έρευνα με σκοπό να καταγράψει τις απόψεις των ενδιαφερόμενων μερών (τραπεζιτών, χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, εφοπλιστών, ναυλωτών, διαχειριστριών εταιρειών μεταξύ άλλων) αναφορικά με ζητήματα βιωσιμότητας και διακυβέρνησης στον ναυτιλιακό κλάδο, καθώς και το πώς αυτά αναμένεται να επηρεάσουν τόσο τον τρόπο χρηματοδότησης όσο και την ίδια τη δομή της αγοράς στο άμεσο μέλλον.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι η μείωση των εκπομπών άνθρακα αποτελεί για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη την κύρια και πιο άμεση πρόκληση του ναυτιλιακού κλάδου, αν και ζητήματα όπως οι εμπορικές εντάσεις, ο Covid-19 και η πρόσβαση σε χρηματοδοτικές πηγές θεωρούνται επίσης σημαντικά. Ένα ακόμα σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα φαίνεται να αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία στα ζητήματα βιωσιμότητας απ’ ό,τι οι διαχειρίστριες εταιρείες. Ωστόσο, βάσει αποτελεσμάτων, παρά τη δέσμευση των παραδοσιακών τραπεζών που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία στους στόχους της βιωσιμότητας, υπάρχει περιορισμένη διάθεση εκ μέρους τους να παράσχουν χρηματοδότηση σε αναβαθμίσεις που προωθούν νέες καθαρές τεχνολογίες. Παρά τις αποκλίνουσες προτεραιότητες μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών, πάντως, φαίνεται ότι η προσπάθεια απανθρακοποίησης ευνοεί την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των παικτών της αγοράς.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τα ευρήματα, η ναυτιλιακή βιομηχανία προσβλέπει στην ανάληψη πρωτοβουλιών από μέρους των κυβερνήσεων, αναφορικά με τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες και την έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα, καθότι το χρηματοδοτικό ρίσκο της έρευνας, της ανάπτυξης και της εγκατάστασης νέων τεχνολογιών είναι μεγάλο και για τον λόγο αυτόν πολλοί πλοιοκτήτες είναι επιφυλακτικοί να δεσμευτούν τη δεδομένη στιγμή σε πολλές νέες πράσινες τεχνολογίες.
Η ναυτιλία έχει αποδειχθεί ότι είναι μια εξαιρετικά ανθεκτική και προσαρμοστική βιομηχανία στην πάροδο του χρόνου. Έτσι και τώρα, είναι πλέον εδραιωμένη η πεποίθηση στον ναυτιλιακό κλάδο ότι βρισκόμαστε στο κατώφλι μιας νέας εποχής, η οποία ενδεχομένως επιφυλάσσει σημαντικές αλλαγές στο άμεσο μέλλον, που θα αναμορφώσουν τον κλάδο.
Την έρευνα μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Πηγή: Watson Farley & Williams
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν παραλύσει τις εξαγωγές ρωσικού LNG από το έργο «Arctic LNG 2», η Μόσχα επιχειρεί μια νέα προσπάθεια επανεκκίνησης των εξαγωγικών…
Τα κύματα καύσωνα, που πλήττουν την Ευρώπη, μπορεί να επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη στη Γηραιά Ήπειρο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, σύμφωνα με έκθεση της…
Συνέντευξη του Νικόλα Δ. Πατέρα, Προέδρου και CEO της Contships Management Inc.
Στις 27 Ιουνίου, η ναυτιλιακή εταιρεία Hanwha Shipping, θυγατρική του νοτιοκορεατικού ομίλου Hanwha, προχώρησε σε μια σημαντική ανακοίνωση, που σηματοδοτεί την επέκταση της παρουσίας…
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Πτώση καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την Παρασκευή 4 Ιουλίου, στον απόηχο της δέσμευσης του Ιράν ότι θα τηρήσει τη Συνθήκη Μη Διάδοσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ