
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Στρατής Ανδρεάδης (1905-1989) υπήρξε μια προσωπικότητα με σημαίνοντα ρόλο στη διαμόρφωση της ελληνικής ναυτιλίας όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Γεννήθηκε το 1905 στον Βροντάδο της Χίου, γόνος μιας οικογένειας που είχε ήδη οικοδομήσει τη δική της παράδοση στη ναυτιλία.
Ιδιαίτερα φιλομαθής, αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή Αθηνών το 1925. Συνέχισε τις ακαδημαϊκές του σπουδές στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Παρισιού, από όπου αναγορεύτηκε διδάκτορας το 1932. Κατά τη δεκαετία του 1930, ο καθηγητής Ανδρεάδης συνέχισε την ακαδημαϊκή του πορεία, με ειδίκευση στο συνταγματικό και διοικητικό δίκαιο της χώρας.
Ο θάνατος του πατέρα του, το 1945, οδήγησε τον Ανδρεάδη να ασχοληθεί με την εμπορική ναυτιλία. Ξεκίνησε την πορεία του στους ελληνικούς εφοπλιστικούς κύκλους με την αγορά δύο Liberty από τα περίφημα 100 που διέθεσαν οι ΗΠΑ μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ήταν τόσο επιτυχημένη η ενασχόλησή του με τη ναυτιλία, που μέχρι το 1958 ο Ανδρεάδης διαχειριζόταν 12 φορτηγά πλοία και τάνκερ συνολικής χωρητικότητας 220.000 τόνων. Η μεγάλη επαύξηση του στόλου του θα ερχόταν τη δεκαετία του 1960 με ένα ευρύ πρόγραμμα παραγγελιών στα ιαπωνικά ναυπηγεία. Έως το 1970 θα διαχειριζόταν 18 πλοία χωρητικότητας 600.000 τόνων, ενώ το 1981 έφτασε στην ακμή του με 30 πλοία 1,2 εκατ. τόνων.
Πέρα από την επιτυχημένη επιχειρηματική του καριέρα, ήταν ιδιαίτερα δραστήριος στην εκπροσώπηση των Ελλήνων εφοπλιστών και στην υπεράσπιση των συμφερόντων του κλάδου: Εξελέγη αντιπρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών το 1950, θέση που διατήρησε μέχρι και το 1960, οπότε και εξελέγη πρόεδρος. Διατήρησε το αξίωμα του προέδρου για δεκατέσσερα συναπτά έτη και το 1975 του απονεμήθηκε ο τίτλος του επίτιμου προέδρου.
Κορωνίδα της δραστηριότητάς του στα κοινά του ελληνικού εφοπλισμού αποτέλεσε η συμβολή του στη θέσπιση των νόμων για την εγκατάσταση των διαχειριστριών εταιρειών στην Ελλάδα. Παράλληλα, ως προς τη συλλογικότητα του κλάδου αλλά και τη δημόσια εικόνα της ναυτιλίας, σημαντικότατη υπήρξε η διοργάνωση του Α΄ Ναυτιλιακού Συνεδρίου τον Αύγουστο του 1964. Η πρώτη αυτή συνεδρίαση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθώς έφερε πιο κοντά στη δημόσια σφαίρα τους Έλληνες εφοπλιστές του Πειραιά και του Λονδίνου και συνοδεύτηκε από την παρουσία τόσο του βασιλιά Κωνσταντίνου όσο και του πρωθυπουργού Γεωργίου Παπανδρέου.
Η διοργάνωση του συνεδρίου θα βοηθούσε στο μέλλον την ανάπτυξη ενός εποικοδομητικού διαλόγου εντός των ελληνικών ναυτιλιακών κύκλων, με γνώμονα τη βελτίωση των συνθηκών για την ελληνική εμπορική ναυτιλία στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ο Ανδρεάδης υπήρξε παράλληλα ιδιαίτερα δραστήριος για την ανάδειξη του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο με ακτινοβολία, που θα συγκέντρωνε σημαντικές ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Γενικότερα, κατά τη διάρκεια της επιχειρηματικής του δράσης, η πολυσχιδής δραστηριότητα του Στρατή Ανδρεάδη κυρίως στον τραπεζικό τομέα αλλά και η σημαντική του δραστηριότητα σε ξηρά και θάλασσα τον ανέδειξαν σε έναν από τους μεγαλύτερους οικονομικούς παράγοντες της χώρας.
Ο Στρατής Ανδρεάδης απεβίωσε στο Παρίσι το 1989, σε ηλικία 84 ετών. Υπήρξε πολυγραφότατος στα Ναυτικά Χρονικά και στενός φίλος του εκδότη του περιοδικού, Δημήτρη Κωττάκη. Η συχνή αρθρογραφία του στα τεύχη από το 1952 έως το 1983 μας επιτρέπει να αντιληφθούμε καλύτερα τις προσδοκίες, τους προβληματισμούς αλλά και τη στρατηγική ενός σημαντικού Έλληνα πλοιοκτήτη και επιχειρηματία.
Ενδεικτικά άρθρα του Στρατή Ανδρεάδη στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://archive.naftikachronika.gr/issue1978
https://archive.naftikachronika.gr/issue1983
https://archive.naftikachronika.gr/issue1981
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Στρατή Ανδρεάδη και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, Leadership in World Shipping ‒ Greek Family Firms in International Business (Palgrave MacMillan 2009).
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Οι Χούθι θα απελευθερώσουν τους εννέα Φιλιππινέζους ναυτικούς ενός φορτηγού πλοίου που βυθίστηκε τον Ιούλιο στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Υεμενίτες αντάρτες, ανακοίνωσε σήμερα…

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν απείλησε σήμερα να κόψει την πρόσβαση της Ουκρανίας στη θάλασσα σε απάντηση στις επιθέσεις με drones σε δεξαμενόπλοια του…

Πρόγραμμα με το οποίο έχει τη δυνατότητα να αγοράσει στο μέλλον έως και 10.000.000 μετοχές της εταιρείας ενέκρινε την 1η Δεκεμβρίου η Safe Bulkers.…

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 20 Νοεμβρίου, στον ιστορικό Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, η επίσημη εκδήλωση του Propeller Club Πειραιά προς τιμήν…

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν ενέκρινε το αίτημα της Σερβικής Πετρελαϊκής Βιομηχανίας NIS να λάβει ειδική άδεια εισαγωγής πρώτης ύλης ώστε να παραταθεί η…

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θα υποδεχτεί την Πέμπτη στην Ουάσινγκτον τους ηγέτες της Ρουάντας και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό, οι οποίοι…

«Πιστεύω ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν αμερικανικές επενδύσεις σε ελληνικές λιμενικές υποδομές. Η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί με διαφάνεια αλλά και αποφασιστικότητα…

Η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Ρωσίας , η VTB, σχεδιάζει να δημιουργήσει έναν μεγάλο όμιλο γεωργικής εκμετάλλευσης από κρατικοποιημένα περιουσιακά στοιχεία που είχε αγοράσει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ