
Σύμφωνα με την Ιnnovez One, έναν από τους κορυφαίους παρόχους λογισμικού λιμενικής διοίκησης για τα πλέον πολυσύχναστα λιμάνια, από τους 4.900 λιμένες ανά τον κόσμο, η πλειοψηφία δεν χρησιμοποιεί ακόμη τις ψηφιακές τεχνολογίες ούτε για τις πιο απλές διαδικασίες. Ειδικότερα, το 80% των λιμένων συνεχίζουν να βασίζονται σε χειρωνακτικές και έντυπες διαδικασίες για τη διαχείριση σημαντικών ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως η ρυμούλκηση, η πλοήγηση και η καθέλκυση πλοίων. Οι πρακτικές αυτές, ωστόσο, καθιστούν πολλά λιμάνια ευάλωτα και λιγότερο ικανά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες του ανταγωνισμού, σε έναν ολοένα και περισσότερο ψηφιακό κόσμο.
Παρά το γεγονός ότι η φράση «έξυπνα λιμάνια» χρησιμοποιείται τακτικά εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας επί σειρά ετών, τα οφέλη της ψηφιοποίησης αποτελούν προνόμιο μιας μικρής μερίδας μεγάλων λιμένων, οι οποίοι διαθέτουν το προφίλ και τα οικονομικά μέσα για να επιτύχουν αυτή τη μετάβαση. Αντίθετα, οι λιμένες μικρότερου μεγέθους και βεληνεκούς παραμένουν προσκολλημένοι εν πολλοίς στη χρήση των παραδοσιακών μέσων κατά τη διαχείριση τόσο των πλοίων όσο και των φορτίων προς την ενδοχώρα, γεγονός που δημιουργεί διαχειριστικές ανεπάρκειες (καθυστερήσεις, αύξηση κατανάλωσης καυσίμων και ρύπων), οδηγώντας τελικά σε έλλειψη βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ωστόσο, παρότι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού γίνονται ολοένα και περισσότερο αυτοματοποιημένες, η πλειονότητα των λιμένων που αποτελούν αναπόσπαστο κρίκο εντός αυτών των αλυσίδων εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε απαρχαιωμένα συστήματα.
Οι συνέπειες και οι χαμένες ευκαιρίες των λιμένων να αυξήσουν την αποδοτικότητα, τα έσοδα, τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά τους είναι πολλές και σημαντικές. Ωστόσο, κατά την Innovez One, από την στιγμή που υπάρχουν πλέον προσιτές και άμεσα διαθέσιμες τεχνολογίες, η συντριπτική πλειονότητα των λιμένων χάνει αδικαιολόγητα την ευκαιρία να αδράξει τα οφέλη της ψηφιοποίησης. Συγκεκριμένα, η αξιοποίηση έξυπνων τεχνολογιών και μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για τη βελτιστοποίηση και την επίλυση των σύνθετων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η λιμενική βιομηχανία δύναται να δημιουργήσει δίκαιες και ισότιμες συνθήκες ανταγωνισμού στην παγκόσμια αγορά λιμενικών υπηρεσιών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Το «φράγμα» των $4 τρισ. έσπασε πρόσφατα η κεφαλαιοποίηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού Nvidia. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Anadolu, την Τετάρτη 9 Ιουλίου η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ