Χ. Φαφαλιός: Όσα απασχολούν το Committee και τη ναυτιλία

    167
    Χ. Φαφαλιός: Όσα απασχολούν το Committee και τη ναυτιλία

    Οι απαγορεύσεις λόγω κορονοϊού δεν επέτρεψαν τη διοργάνωση της ετήσιας καθιερωμένης κοπής της βασιλόπιτας του G.S.C.C. αυτή τη χρονιά. Για τον λόγο αυτό, ο Πρόεδρος του G.S.C.C., κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, εκφώνησε τον λόγο του κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου του Ιανουαρίου διαδικτυακά.

    Ο κ. Φαφαλιός τόνισε χαρακτηριστικά ότι «είναι η πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου που εκφωνώ τον λόγο του Ιανουαρίου διαδικτυακά κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου μας και όχι στον χώρο για τη καθιερωμένη κοπή της βασιλόπιτας, το Baltic Exchange».

    Ο πρόεδρος του Committee αρχικά αναφέρθηκε στη μετάβαση της ναυτιλίας στα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, σημειώνοντας ότι η βιομηχανία τη διαχειρίστηκε με όσο το δυνατό πιο ομαλό τρόπο. «Ωστόσο, ακόμη δε γνωρίζουμε πλήρως τις μακροπρόθεσμες συνέπειες των νέων καυσίμων και πως αυτά θα επηρεάσουν την ασφάλεια, την ομαλή λειτουργία, την διάρκεια ζωής και συντήρηση της κύριας μηχανής και των βοηθητικών μηχανών των πλοίων», τόνισε. Ο κ. Φαφαλιός εξέφρασε την ελπίδα ότι θα βρεθούν βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πρακτικές λύσεις σε αυτά τα ζητήματα ενώ με καυστικό τρόπο σχολίασε ότι «η εκκωφαντική σιωπή από τους κατασκευαστές πλοίων, μηχανών και όλων των άλλων προωθητικών συστημάτων είναι προφανής». Υπογράμμισε δε ότι ακόμα δεν υπάρχει βιώσιμη εναλλακτική λύση, πέρα των κοινών και δοκιμασμένων καυσίμων και μηχανημάτων για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.

    Στο γεωπολιτικό μέτωπο, ο πρόεδρος του Committee τόνισε ότι η Μεγάλη Βρετανία προσαρμόζεται αργά στη μετά Brexit πραγματικότητα. Παράλληλα, χαρακτήρισε ως «τρομακτική προοπτική για το ξηρό και υγρό χύδην φορτίο» την εκλογή Μπάιντεν καθώς οι δεσμεύσεις του επικεντρώνονται στην απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα όπως τον άνθρακα, το πετρέλαιο και το αέριο.

    «Τέλος, η Κίνα και η Άπω Ανατολή ακόμα ευημερούν βιομηχανικά και πολιτικά. Οι διάφορες ναυτιλιακές αγορές είχαν διαφορετική τύχη τους περασμένους 12 μήνες. Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ξεκίνησε πέρυσι σε σοκαριστικά χαμηλά επίπεδα και χρειάστηκαν οκτώ μήνες για να επανέλθει σε πιο φυσιολογικά επίπεδα ναύλων. Από το ξεκίνημα αυτού του έτους έχει ισοσκελίσει αλλά κανείς δεν είναι βέβαιος εάν θα παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα ή εάν η πολιτική των ΗΠΑ κατά των ενεργειακών καυσίμων θα προκαλέσει

    μεγάλη ζημιά. Παρ’ ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων απήλαυσε μια πολύ ευνοϊκή περίοδο τη περασμένη άνοιξη, έκτοτε βρίσκεται σε ύφεση. Λόγω μιας γενικής οικονομικής στασιμότητας, ο τομέας μεταφοράς αυτοκινήτων και εμπορευματοκιβωτίων ενώ είχε αρνητικές ενδείξεις στις αρχές του περασμένου έτους, το τελευταίο τετράμηνο επανήλθε δυναμικά και πέτυχε μια από τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών. Ο τομέας LNG/LPG επίσης ανέκαμψε το τελευταίο τετράμηνο του 2020 πετυχαίνοντας, στη περίπτωση των LNG, κάποια από τα υψηλότερα επίπεδα ναύλων που έχουμε δει ποτέ», υπογράμμισε σε μια σύντομη ανασκόπηση των επιμέρους ναυτιλιακών αγορών.

    Ο κ. Φαφαλιός δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο σημαντικό ζήτημα της αδυναμίας αλλαγών πληρωμάτων. «Το μεγαλύτερο όμως θέμα της χρονιάς που ακόμα παραμένει είναι τα πληρώματα μας στη θάλασσα. Οι δυσκολίες επαναπατρισμού και αντικατάστασης πληρωμάτων ήταν και παραμένουν τόσο μεγάλες που πολλά μέλη του πληρώματος αναγκάστηκαν να περάσουν πολύ περισσότερο χρόνο στη θάλασσα από όσο θα επιθυμούσαν. Το G.S.C.C. δυναμικά και συστηματικά άσκησε πίεση στις Κυβερνήσεις των κρατών και στον ΙΜΟ ώστε να γίνονται οι αλλαγές πληρωμάτων με περισσότερη ευκολία και απρόσκοπτα. Επίσης, άσκησε πίεση ώστε τα μέλη των πληρωμάτων μας να είναι από τους πρώτους που θα εμβολιαστούν κατά του COVID-19 και να αναγνωριστούν ως εργαζόμενοι πρώτης γραμμής. Η ψυχική υγεία όσων υπηρετούν στα πλοία είναι υψίστης σημασίας καθώς στα περισσότερα λιμάνια δεν έχουν τη δυνατότητα να βγουν έξω από το πλοίο, ούτε να επαναπατριστούν από πολλά μέρη του κόσμου.[…] Είναι οξύμωρο το γεγονός ότι οι χώρες εναγωνίως αναμένουν και καλώς υποδέχονται τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα πλοία ανά τον κόσμο, όμως δεν υποδέχονται με τον ίδιο τρόπο τους ναυτικούς που με αυταπάρνηση στελεχώνουν τον παγκόσμιο στόλο». Αντίστοιχη πρόκληση για το προσωπικό ξηράς και τους επιβλέποντες αρχιμηχανικούς και καπετάνιους που επισκέπτονται τα πλοία σε τακτά διαστήματα ήταν η χρονιά που πέρασε πρόσθεσε. «Δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσει κανείς την ευγνωμοσύνη που αισθάνεται για τα πληρώματα και όλους τους εργαζόμενους στα γραφεία για τις εξαιρετικές τους προσπάθειες ώστε να συνεχιστεί η ροή του εμπορίου ομαλά και αθόρυβα, με τις λιγότερες δυνατόν διαταράξεις».

    Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου στάθηκε τέλος στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης σημειώνοντας «ότι ευελπιστούμε ότι η Κυβέρνηση θα βελτιώσει την ναυτική εκπαίδευση μέσω επενδύσεων και με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα».

    «Θα συνεχίσουμε να τονίζουμε την αναγκαιότητα μεγαλύτερου χρόνου παραμονής των εκπροσώπων της Ελλάδας στον ΙΜΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και πάντα χωρίς να ξεχνάμε τον σημαντικό ρόλο του Λιμενικού Σώματος και τη συνεισφορά του στην Ελληνική ναυτιλία στο εξωτερικό και στην Ελλάδα», κατέληξε.