ΗΠΑ-Κίνα: Σε τι σημείο βρίσκεται η «φάση 1» της εμπορικής συμφωνίας

ΗΠΑ-Κίνα: Σε τι σημείο βρίσκεται η «φάση 1» της εμπορικής συμφωνίας

92
ΗΠΑ-Κίνα: Σε τι σημείο βρίσκεται η «φάση 1» της εμπορικής συμφωνίας

Ο Οκτώβριος ήταν ο καλύτερος μήνας για τις αμερικανικές εξαγωγές προϊόντων σε ό,τι αφορά τις δεσμεύσεις της Ουάσιγκτον προς το Πεκίνο υπό τη «φάση 1» της εμπορικής συμφωνίας των δύο χωρών. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η BIMCO σε πρόσφατο report, η αξία των εν λόγω εξαγωγών ανήλθε τον Οκτώβριο σε $10,3 δισ., φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ. Το αμέσως προηγούμενο ρεκόρ ήταν τον Σεπτέμβριο, όταν η αξία των αντίστοιχων εξαγωγών ήταν στα 7,8 δισ.

Οι εν λόγω εξαγωγές των ΗΠΑ προς την Κίνα το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου ανήλθαν σε αξία στα $59,7 δισ., σημειώνοντας αύξηση 26,4% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της BIMCO.

Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, η εξέλιξη αυτή είναι θετική, καθώς ο διά θαλάσσης όγκος διακινούμενων φορτίων το α΄ δεκάμηνο του έτους σχεδόν διπλασιάστηκε (+99,2%), στους 15,8 εκατ. τόνους, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

«Παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ακόμη επιτευχθεί οι δεσμεύσεις της συμφωνίας, η αύξηση που έχει καταγραφεί φέτος είναι θετική για τη ναυτιλία, ιδιαίτερα δεδομένων των μεγάλων αποστάσεων. Τα γεωργικά προϊόντα και αυτά της ενέργειας είναι τα πιο σημαντικά για τη ναυτιλία, καθώς προσθέτουν fronthaul ζήτηση, ενώ τα βιομηχανικά προϊόντα σε εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται σε μικρότερους όγκους στο backhaul transpacific trade, όπου η χωρητικότητα είναι υπερβάλλουσα», σχολιάζει ο κ. Peter Sand, ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Τα εμπορεύματα ενέργειας έχουν καταγράψει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (196,1%) το α΄ δεκάμηνο φέτος. Μάλιστα η αύξηση του διακινηθέντος όγκου πετρελαίου κατά 12,3 εκατ. τόνους, στους 18,6 εκατ. τόνους, έχει πυροδοτήσει τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με την BIMCO. Ο αριθμός αυτός μεταφράζεται σε 62 παραπάνω ναυλώσεις VLCCs συγκριτικά με τους πρώτους δέκα μήνες του 2019. Η αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου στην Κίνα αποτυπώνεται καλύτερα σε όρους όγκου παρά αξίας, δεδομένης της σημαντικής πτώσης της τιμής του μαύρου χρυσού.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός ότι το μερίδιο των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου αυξήθηκε από το 4,9% το 2019 στο 15,5% φέτος. Ωστόσο, και πάλι το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με το 23,4% του 2017, πριν δηλαδή ξεσπάσει ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας.

Η επίτευξη σημαντικού μέρους των εμπορικών δεσμεύσεων υπό τη «φάση 1» έχει φέρει επίσης χαμόγελα και στην αγορά των dry, καθώς σημαντική αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές αγροτικών εμπορευμάτων των ΗΠΑ προς την Κίνα, ιδιαίτερα σόγιας. Οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας στην Κίνα το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2020 είναι αυξημένες κατά

28,2% σε ετήσια βάση, στους 20,1 εκατ. τόνους. Μετά τους «νωθρούς» πρώτους μήνες του έτους, οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων των ΗΠΑ στην Κίνα κατέγραψαν σημαντική αύξηση μετά το ξεκίνημα της εμπορικής περιόδου την 1η Σεπτεμβρίου. Από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο καταγράφηκε αύξηση του διακινούμενου όγκου γεωργικών εμπορευμάτων κατά 10,5 εκατ. τόνους, αριθμός που ισοδυναμεί με ναυλώσεις επιπλέον 140 Panamaxes μεταφορικής ικανότητας 75.000 dwt έκαστο σε τρεις μήνες.

Η ομάδα αναλύσεων της BIMCO, ωστόσο, δεν αναμένει ότι θα αλλάξει άρδην το σκηνικό στο διμερές εμπόριο ΗΠΑ-Κίνας μετά την αλλαγή στον αμερικανικό προεδρικό θώκο. Οι δασμοί και οι δεσμεύσεις υπό τη «φάση 1» θα παραμείνουν, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

«Το χάος και η αβεβαιότητα των τελευταίων τεσσάρων ετών είναι πιθανό να αντικατασταθούν από μια πιο συντονισμένη, πολυμερή προσέγγιση. Η νέα κρατική διοίκηση των ΗΠΑ αναμένεται να συνεργαστεί με τους παραδοσιακούς συμμάχους της, για να διασφαλίσει ότι το παγκόσμιο εμπόριο μπορεί να διεξαχθεί σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αντί να επιδοθεί στην προσέγγιση “χτυπώντας την Κίνα”, που βλέπουμε να εκτυλίσσεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια», τονίζει ο κ. Sand και καταλήγει: «Ας ελπίσουμε ότι αυτή η προσέγγιση θα φέρει ένα πιο ήρεμο γεωπολιτικό περιβάλλον».