
Στην κοινή έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (European Environmental Agency ‒ EEA) και του Μεσογειακού Σχεδίου Δράσης των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον στη Μεσόγειο (United Nations Environment Programme’s Mediterranean Action Plan UNEP/MAP) με την ονομασία «Towards a cleaner Mediterranean Sea: a decade of progress», στόχος είναι η αποτύπωση της προόδου που έχει επιτευχθεί για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των ακτών της Μεσογείου.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία υποστηρίζεται από την Ένωση για τη Μεσόγειο (Union for the Mediterranean) στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Horizon 2020. Επιτακτική ανάγκη για πολλούς κοινωνικούς εταίρους διαφαίνεται ότι είναι η ανάδειξη των ευρημάτων της παραπάνω έκθεσης. Επίσης ζωτικής σημασίας είναι το να δοθούν άμεσες λύσεις για τον μεγάλο όγκο απορριμμάτων που προέρχονται από τα πλοία αλλά και από βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά διεθνή ΜΜΕ, που στοχοποιούν τη διεθνή ναυτιλία αλλά και τις βιομηχανικές μονάδες της Μεσογείου.
Οι διαφορετικών ειδών όγκοι λυμάτων από όλες τις κατηγορίες αποβλήτων που παράγονται καθημερινά από βιομηχανικές μονάδες ή και πλοία βρίσκονται, σύμφωνα με ειδικούς, σε μεγάλες πλέον ποσότητες, ιδίως στις νότιες ακτές της Μεσογείου. Η συγκεκριμένη κατάσταση καθιστά τα λύματα και τα απόβλητα δύσκολα επεξεργάσιμα και κοστοβόρα για ανακύκλωση.
Ένα ακόμα ζήτημα που θίγει η έκθεση είναι η διαχείριση των αστικών λυμάτων: αν και οι κάτοικοι σε αστικές περιοχές της Μεσογείου έχουν γενικά πρόσβαση σε οργανωμένα δίκτυα αποχέτευσης, σε πολλές αγροτικές ή ημιαγροτικές περιοχές και περιφέρειες δεν υπάρχει καμία πρόσβαση σε οργανωμένα δίκτυα αποχέτευσης. Μείζον ζήτημα περιβαλλοντικής διαχείρισης που χρήζει αντιμετώπισης είναι και η διαχείριση των «γκρι υδάτων», δηλαδή η επαναχρησιμοποίηση, η εκμετάλλευση και η αξιοποίηση υδάτων όπως του ποτίσματος, κ.λπ.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι έχουν γίνει προσπάθειες ώστε να εφαρμοστούν πρακτικές κυκλικής διαχείρισης και μεταποίησης, χωρίς όμως επιτυχία, καθώς βασίζονται σε εξαιρετικά δαπανηρές και ενεργοβόρες πρακτικές, δηλαδή σε μη βιώσιμη κατανάλωση πόρων. Η ανάγκη, σύμφωνα με τους παραπάνω φορείς και οργανισμούς, όπως αποτυπώνεται στη συγκεκριμένη έκθεση, για πιο αυστηρή και στοχευμένη εφαρμογή των περιβαλλοντικών μέτρων για μια καθαρότερη Μεσόγειο είτε σε τοπικό είτε σε εθνικό επίπεδο είναι πλέον επιτακτική.
Φωτό: Foto & Film Air Video pl/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ θα επιβάλλεται δασμός 30% από την 1η Αυγούστου, ανέφερε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ…
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ