Λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων: Η πανδημία, τροχοπέδη στις επενδύσεις

Λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων: Η πανδημία, τροχοπέδη στις επενδύσεις

194
Λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων: Η πανδημία, τροχοπέδη στις επενδύσεις

Ο ρυθμός επέκτασης της δυναμικότητας των λιμανιών εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να μειωθεί έως και 40% τα επόμενα πέντε έτη λόγω της υγειονομικής κρίσης, εκτιμά η Drewry στην πρόσφατη έκθεση «Global Container Terminal Operators Annual Review and Forecast».

Η παγκόσμια δυναμικότητα στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται από τη Drewry ότι θα αυξηθεί με έναν μέσο ρυθμό 2,1% ετησίως τα επόμενα πέντε έτη, αριθμός που αντιστοιχεί σε προσθήκη 25 εκατ. TEUs ανά έτος.

Αντίστοιχα η διακίνηση θα αυξηθεί με έναν μέσο ρυθμό 3,5% ετησίως την επόμενη πενταετία από τα 801 εκατ. TEUs το 2019 στα 951 εκατ. TEUs το 2024. Όπως εξηγεί η Drewry οι όλες εκτιμήσεις μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανατραπούν ανάλογα με τη διάρκεια και τις διαστάσεις που θα λάβει η πανδημία.

Η κ. Eleanor Hadland, αναλύτρια της Drewry και εκ των ερευνητών της έκθεσης σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «η πενταετής μας πρόβλεψη για την παγκόσμια διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στους λιμένες μειώθηκε δραστικά λόγω της πανδημίας ενώ οι κίνδυνοι παραμένουν».

Ως απόρροια της πανδημικής κρίσης, οι διαχειριστές λιμένων και οι λιμενικές αρχές αναπροσαρμόζουν τα πλάνα τους υπό το πρίσμα μιας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Όπως τονίζει η κ. Hadland, λιμενικά projects προγραμματισμένα για το 2020 και το 2021 ενδέχεται να καθυστερήσουν λόγω των καθυστερήσεων που βίωσαν οι εφοδιαστικές αλυσίδες το α΄ εξάμηνο του έτους.

Εξάλλου ήδη τα τελευταία χρόνια οι κορυφαίοι διαχειριστές λιμένων έχουν μειώσει τις επενδύσεις τους με εξαίρεση αυτές που αφορούν πράσινες υποδομές και αυτόματα συστήματα σε τερματικούς σταθμούς. Μάλιστα τα ¾ των αυτοματοποιημένων τερματικών διαχειρίζονται παγκόσμιας εμβέλειας διαχειριστές ενώ την ανάπτυξη 22 αυτοματοποιημένα projects έχει επίσης αναλάβει η ίδια ομάδα operators.

Σε ό,τι αφορά τις κορυφαίες διαχειρίστριες εταιρείες σταθμών εμπορευματοκιβωτίων με βάση τη διακίνηση το 2019, η PSA International βρέθηκε στην κορυφή με διακίνηση 60,4 εκατ. TEUs (7,5% μερίδιο αγοράς) ενώ το κινεζικό conglomerate Cosco βρέθηκε στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας της Drewry με διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα 48,6 εκατ. TEUs και μερίδιο αγοράς 6,1%. APM Terminals (46,8 εκατ. TEUs- 5,8%), Hutchison Ports (45,7 εκατ. TEUs- 5,7%) και DP World (44,3 εκατ. TEUs- 5,5%) κατέλαβαν αντίστοιχα την τρίτη, τέταρτη και πέμπτη θέση μεταξύ των κορυφαίων διαχειριστών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων.

Φωτό: Jeon Heon-Kyun/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.