Γιατί αλλάζει ο ναυτιλιακός χάρτης της Ινδίας;

Γιατί αλλάζει ο ναυτιλιακός χάρτης της Ινδίας;

368
Γιατί αλλάζει ο ναυτιλιακός χάρτης της Ινδίας;

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα χρονιά θα είναι το 2020 για την ινδική ναυτιλία μικρών αποστάσεων. Το Δελχί έχει θέσει ως ύψιστη προτεραιότητα την προώθηση τόσο των παραποτάμιων όσο και των τακτικών ακτοπλοϊκών συνδέσεων των λιμένων, προκειμένου να μειώσει τα έξοδα μεταφοράς των πρώτων υλών για τις βιομηχανίες της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση επιθυμεί να μειώσει το κόστος μεταφορών και τα έξοδα αποθήκευσης και εφοδιασμού σε λιγότερο από 10% του ΑΕΠ, από το σημερινό 13%.

Οι σιδηροδρομικοί και οδικοί άξονες της χώρας απορροφούν το 90% της μετακίνησης των φορτίων της Ινδίας, αλλά οι βιομηχανίες αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα έγκαιρης παράδοσης λόγω της συμφόρησης σε όλα τα παραπάνω δίκτυα. Οι περισσότεροι λιμένες της χώρας έχουν ήδη προσελκύσει τεράστιες επενδύσεις προκειμένου να διευκολυνθούν οι συνδυασμένες μεταφορές, αλλά, αν δεν υπάρξει άμεση ενίσχυση της ναυτιλίας κοντινών αποστάσεων και της εσωτερικής ναυσιπλοΐας, οι προσπάθειες δεν θα έχουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, η ναυτιλία κοντινών αποστάσεων δεν ξεπερνά το 6% της συνολικής κίνησης φορτίου στους ινδικούς λιμένες. Σε αυτό το πλαίσιο, με το νέο πρόγραμμα «Sagarmala», σχεδιάζεται να διπλασιαστεί η κίνηση στους εγχώριους λιμένες έως το 2025. Μέσω σημαντικών άμεσων και έμμεσων επιδοτήσεων αλλά και χαλάρωσης των κανόνων του Cabotage, που θέτουν σημαντικούς περιορισμούς στις ενδιαφερόμενες εταιρείες, το Δελχί θα υποστηρίξει την εσωτερική ναυσιπλοΐα.

Αν και ο όγκος των μεταφερόμενων φορτίων των πλοίων εσωτερικών γραμμών και πλόων έχει αυξηθεί σε περίπου 120 εκατ. τόνους (mt) το οικονομικό έτος 2019 έναντι 83 εκατ. τόνων το οικονομικό έτος 2015, η κυβέρνηση επισημαίνει ότι πρόκειται να αυξηθεί στους 220 εκατ. τόνους τα επόμενα χρόνια. Ο κύριος όγκος εστιάζεται στη δυτική ακτή της ινδικής χερσονήσου, αλλά το Δελχί επιθυμεί να δοθεί έμφαση και στις γραμμές στα λιμάνια στην ανατολική ακτή.

Η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης, σε αυτό το πλαίσιο, κατάρτισε τον Σεπτέμβριο του 2019 σχέδιο δράσης για την παράκτια ναυτιλία. Στη μελέτη παρουσιάζονται συστάσεις για την ανάπτυξη των υποδομών που απαιτούνται για την ενίσχυση της ναυτιλίας κοντινών αποστάσεων και κυρίως της μεταφοράς άνθρακα για τις εταιρείες παραγωγής ενέργειας. Παρά το γεγονός ότι η χώρα διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο εσωτερικών πλωτών οδών, υπό τη μορφή ποταμών και καναλιών, η μεταφορά εμπορευμάτων στους ποταμούς της χώρας, σύμφωνα με ειδικούς και αναλυτές, δεν αξιοποιείται επαρκώς. Οι πλωτές οδοί απορροφούν μόλις το 6% της μεταφοράς φορτίων εντός της Ινδίας, ποσοστό σημαντικά μικρότερο από ό,τι στις οικονομίες της Δύσης.

Ωστόσο, το Δελχί προγραμματίζει ή ήδη χρηματοδοτεί την κατασκευή πολυτροπικών τερματικών εγκαταστάσεων στις πλωτές οδούς και σε παραποτάμιους λιμένες κομβικής σημασίας, ειδικά στον Γάγγη, και στις παραποτάμιες πόλεις Varanasi και Sahibganj. Οι εργασίες στη δυτική Βεγγάλη είναι επίσης σε πλήρη εξέλιξη, ενώ ήδη λειτουργούν τερματικοί σταθμοί ειδικά στην πολιτεία Jharkhand. Το μέλλον, πάντως, προβλέπεται ευοίωνο για την παραποτάμια και ναυτιλία μικρών αποστάσεων της χώρας. Οι στρατηγικές κινήσεις της κυβέρνησης θα επιτρέψουν αρχικά την πιο άμεση και απρόσκοπτη μεταφορά προϊόντων και αγαθών από τις μεγάλες πόλεις στο κέντρο της χερσονήσου προς και από τους κυρίως λιμένες στις δυτικές και ανατολικές ακτές. Παράλληλα η αύξηση του στόλου εσωτερικών πλόων αλλά και η δημιουργία νέων και πιο σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων τόσο στις ακτές όσο και στα ποτάμια θα αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών όπως και των τοπικών οικονομιών της αναπτυσσόμενης υπερδύναμης της Ασίας.

Φωτό: Raj Rana/Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.