
Οι αρχές της Βραζιλίας μετά από σχεδόν 60 ημέρες αδυνατούν να καταλήξουν σε μία σαφή ένδειξη για την πηγή της πετρελαιοκηλίδας που έχει πλήξει τις ακτές της βορειανατολικής παράκτιας ζώνης. Μετά από αναλύσεις που έγιναν από αρμόδιους φορείς (IBAMA) κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η προέλευση του πετρελαίου είναι από την γειτονική Βενεζουέλα. Με ποιο τρόπο όμως βρέθηκαν περίπου 600 τόνοι πετρελαίου στη θάλασσα πλήττοντας κατά συνέπεια τις ακτές και τουριστικούς προορισμούς της Βραζιλίας.
Συνήθως σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όπου η έλλειψη στοιχείων αδυνατεί να προσφέρει λογική λύση, οι εικασίες σπεύδουν να «σπείρουν» ειδήσεις προς εσωτερική κατανάλωση ενώ ταυτόχρονα κάνουν την ζημιά τους με φήμες, κατηγορώντας αυτούς που δεν μπορούν να αποδείξουν ότι «δεν είναι ελέφαντες». Συγκεκριμένα ερωτήθηκα εάν το STS μπορεί να αποτελέσει αιτία για την μόλυνση. Παρόλο που δεν υπάρχουν αποδείξεις, το γεγονός ότι δύο πλοία μπορούν να κάνουν STS στην ανοιχτή θάλασσα χωρίς την καταγραφή της επιχείρησης από σχετικές αρχές, προκαλεί τρόμο και κάθετη αμφισβήτηση για την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων αυτών, όσον αφορά την ασφάλεια.
Τα STS «δεν σηκώνουν» επιπλέον νομοθεσία. Οι υπάρχουσες πρακτικές είναι αρκετές προκειμένου να μπορεί να αποδείξει ο πλοιοκτήτης ότι η συμμετοχή των πλοίων του εξασφαλίζει την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας όπως επίσης και της δέουσας προσήκουσας επιμέλειας με την οποία οφείλει να αναλύει τους κινδύνους και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης.
Οι σχετικές νομοθεσίες της MARPOL (chapter 8 of ANNEX I-STS PLAN) και της SOLAS (Chapter 9 ISM – The assessment of objective evidence against analysing all potential hazards is a requirement) είναι αρκετές προκειμένου να θέσουν ένα πλαίσιο συμμόρφωσης για όλους τους πλοιοκτήτες και επιπλέον ένα πλαίσιο αυτορρύθμισης (self-regulation) και αξιολόγησης (self-assessment) για τους πλοιοκτήτες που θέλουν να κάνουν την διαφορά σε σχέση με τους άλλους.
Η DYNAMARINe έχει τονίσει και στο παρελθόν ότι το STS είναι ασφαλές, με την προϋπόθεση ότι λαμβάνει χώρα η ορθή διαχείριση και αξιολόγηση της πληροφορίας, στο πλαίσιο της ανάλυσης του ρίσκου, πριν την έναρξη της επιχείρησης STS. Επίσης πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη των επιχειρήσεων ανεξάρτητα με τον τόπο διεξαγωγής τους. Ένα ατύχημα και πολύ πιο σημαντικά, η θαλάσσια ρύπανση, όπως έγινε στη Βραζιλία, σίγουρα θα αποτελέσει αφορμή για να αμφισβητείται η αξιοπιστία αυτών των επιχειρήσεων παγκοσμίως, θέτοντας τους πλοιοκτήτες με υψηλότερα κριτήρια, σίγουρα σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Όπως και να το κάνουμε, «είναι θέμα κουλτούρας» ως προς τον σεβασμό που επιδεικνύεται για το περιβάλλον, την ασφάλεια των ναυτικών, και τη φήμη της εταιρείας.
Άποψη του Δρ. Αλέξανδρου Γλύκα, DYNAMARINe
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν παραλύσει τις εξαγωγές ρωσικού LNG από το έργο «Arctic LNG 2», η Μόσχα επιχειρεί μια νέα προσπάθεια επανεκκίνησης των εξαγωγικών…
Τα κύματα καύσωνα, που πλήττουν την Ευρώπη, μπορεί να επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη στη Γηραιά Ήπειρο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα, σύμφωνα με έκθεση της…
Συνέντευξη του Νικόλα Δ. Πατέρα, Προέδρου και CEO της Contships Management Inc.
Στις 27 Ιουνίου, η ναυτιλιακή εταιρεία Hanwha Shipping, θυγατρική του νοτιοκορεατικού ομίλου Hanwha, προχώρησε σε μια σημαντική ανακοίνωση, που σηματοδοτεί την επέκταση της παρουσίας…
Η Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) πραγματοποίησε με επιτυχία την 38η συνάντηση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Τεχνικής Επιτροπής στην Αθήνα στις 24 Ιουνίου, επιβεβαιώνοντας…
Το European Shortsea Network, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο Χαράλαμπο Σημαντώνη, συμμετείχε στον Στρατηγικό Διάλογο υψηλού επιπέδου για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική της ΕΕ (strategic…
Σε μια περίοδο που η ναυτιλία διασχίζει ολοένα και πιο ασταθή γεωπολιτικά ύδατα, η ΔΟΜ (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών-ITF), εξέφρασε την ανησυχία της στην…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ