
Την ανάγκη για πλήρη αναμόρφωση του συστήματος κρατικών επιδοτήσεων που προορίζονται για τη ναυτιλία και ουσιαστικά επιβαρύνουν τους φορολογουμένους υπογραμμίζει σε πρόσφατη έρευνά του ο ΟΟΣΑ.
Πιο συγκεκριμένα, το International Transport Forum, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ, δημοσίευσε πρόσφατα την αξιολόγησή του για το κατά πόσο οι κρατικές επιδοτήσεις στη ναυτιλία είναι προστιθέμενης αξίας για τους φόρους που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες στις χώρες του ΟΟΣΑ. Παράλληλα, προβαίνει στις κατάλληλες συστάσεις προς τους φορείς της πολιτικής και διοικητικής εξουσίας για τη βελτίωση της αποδοτικότητας αυτών των επιχορηγήσεων.
Ωστόσο, πώς ορίζει ο ΟΟΣΑ τις επιδοτήσεις για τη ναυτιλία; Ουσιαστικά πρόκειται για την άμεση ή έμμεση κρατική οικονομική υποστήριξη προς τα εθνικά νηολόγια, την επιδότηση για τα μισθολόγια ή τις εισφορές για τους ναυτικούς και την οικονομική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εκάστοτε cluster.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας είναι ότι οι δαπάνες για τους φόρους χωρητικότητας (tonnage tax) από πλευράς πλοιοκτητών στις χώρες του ΟΟΣΑ ανέρχονται σε $1,1 δις ετησίως από το 2000 έως σήμερα.
Ωστόσο, το International Transport Forum υποδεικνύει ότι η εγγραφή πλοίων στα εθνικά νηολόγια δεν προσφέρει σημαντικά οφέλη για τις εθνικές οικονομίες των χωρών του ΟΟΣΑ, συμπληρώνοντας ότι μια ενδεχόμενη διοχέτευση των επιδοτήσεων αυτών για τη μείωση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων από τη βιομηχανία θα έχει περισσότερα οφέλη.
Το Forum καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών του ΟΟΣΑ να διασαφηνίσουν τους στόχους των κρατικών επιδοτήσεων και επιχορηγήσεων, καθώς επίσης να αυξήσουν τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων.
Άμεση ήταν η αντίδραση τoυ θεσμικού φορέα των ευρωπαϊκών εφοπλιστικών ενώσεων (ECSA), ο οποίος με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι αυτές οι επιδοτήσεις αποτελούν ένα πολύ αποδοτικό «εργαλείο» για την ενδυνάμωση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε ένα πλήρως ανταγωνιστικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Συνέχεια στο μπαράζ των διεθνών συμφωνιών με επίκεντρο τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έδωσαν πρόσφατα Petronas και Venture Global. Συγκεκριμένα, η Petronas, μέσω…
Με μια φαντασμαγορική τελετή, η Royal Caribbean καλωσόρισε πρόσφατα το νεότευκτο «Star of the Seas» στον στόλο της. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το «Star…
Περιορισμένες ήταν οι πρόσφατες μεταβολές στη ναυλαγορά των LNG carriers, με τις προκλήσεις να επιμένουν. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Οι εξελίξεις στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025 βρίσκονται στο επίκεντρο της πρόσφατης έκθεσης «Global Trade Update»…
Συνέντευξη του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου Λ.Σ. Τρύφωνα Κοντιζά
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο COLORS στην Αθήνα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το εργαστήριο Καινοτομίας και Διοίκησης Πληροφορίας (i4m Lab) παρουσίασαν…
Την οδύνη της για τις απώλειες ανθρώπινων ζωών μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα εξέφρασε με δήλωσή της η πρόεδρος…
Το «φράγμα» των $4 τρισ. έσπασε πρόσφατα η κεφαλαιοποίηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού Nvidia. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Anadolu, την Τετάρτη 9 Ιουλίου η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ