Το τοπίο της τραπεζικής χρηματοδότησης στην ελληνική ναυτιλία

Το τοπίο της τραπεζικής χρηματοδότησης στην ελληνική ναυτιλία

433
Το τοπίο της τραπεζικής χρηματοδότησης στην ελληνική ναυτιλία

Χρήσιμα συμπεράσματα αναφορικά με τις σύγχρονες εξελίξεις στην τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin, η οποία δημοσιοποιήθηκε νωρίτερα σήμερα.

Ειδικότερα η τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας μειώθηκε κατά 1,52% κατά τη διάρκεια του 2018, μετά από συρρίκνωση της τάξεως του 5,62% που είχε υποστεί το 2017 και 8,77% το 2016.

Σημαντικοί χρηματοδότες εξακολουθούν να είναι οι ελληνικές τράπεζες, που καταγράφουν αύξηση ως προς το χαρτοφυλάκιο δανεισμού τους κατά 8,03%, μια τάση που ξεκίνησε το 2017. Στο πλαίσιο αυτό, η Eurobank έχει σημειώσει αύξηση της τάξης του 20,73%, η AlphaBank κατά 5,17%, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας κατά 1,05% και η Τράπεζα Πειραιώς κατά 3,27%. Κατά συνέπεια, το μερίδιο των ελληνικών τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία αυξήθηκε από το 16,84% το 2017 στο 18,47% το 2018.

Παράλληλα, οι διεθνείς τράπεζες με παρουσία στη χώρα μας συνέχισαν να μειώνουν την έκθεσή τους στην ναυτιλιακή βιομηχανία και το 2018 κατά 14,13% έναντι μείωσης 10,52% το 2017.

Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι τράπεζες, οι οποίες εμπλέκονται στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, αυξήθηκαν από 51 το 2017 σε 52 το περασμένο έτος με την Credit Suisse να παραμένει την κορυφή αυξάνοντας το χαρτοφυλάκιό της κατά 13%.

Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin, οι ευρωπαϊκές τράπεζες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν την μεγάλη πλειονότητα αυτών καθώς χορηγούν το 76,9% του συνόλου των δανείων στην ελληνική ναυτιλία, με το ποσοστό τους ωστόσο να μειώνεται καθώς το 2017 το αντίστοιχο μερίδιο ήταν της τάξης του 78,8%.

Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση της Petrofin, το 2018 υπήρξε έτος αντιθέσεων με το μερίδιο αγοράς των γερμανικών τραπεζών στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση να μειώνεται κατά 18,64%, ενώ το μερίδιο τόσο αυτών από την Άπω Ανατολή όσο και από την Βόρεια Αμερική να αυξάνεται, μη μπορώντας ωστόσο να αντισταθμίσει τις «απώλειες» από την Ευρώπη.

Δεν θα πρέπει να παραληφθεί συνάμα ο σημαντικός ρόλος του leasing από την Ασία, ως μία νέα μορφή χρηματοδότησης, η οποία αποτελεί άμεσο ανταγωνιστή των τραπεζών. Τέλος, σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της τραπεζικής ναυτιλιακής χρηματοδότησης, ηPetrofin σημειώνει ότι η επιβράδυνση του διεθνούς εμπορίου ελέω των κυρώσεων ΗΠΑ-Κίνας, σε συνδυασμό με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, όπως το Sulphur Cap αλλά και το BWMS, «ανησυχούν» σε μεγάλο βαθμό τα τραπεζικά ιδρύματα.

Φωτό: Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.