Άνεμος αλλαγής πνέει στη ναυτιλία

Άνεμος αλλαγής πνέει στη ναυτιλία

651
Άνεμος αλλαγής πνέει στη ναυτιλία

Σε μία κατάμεστη αίθουσα, όπου το «παρών» έδωσαν πολλά και σημαντικά στελέχη και εκπρόσωποι της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας πραγματοποιήθηκαν εχθές οι εργασίες του διεθνούς συνεδρίου Greek Shipping Summit “2020: The wind of change in global shipping”, το οποίο διοργανώθηκε από το «TheSeaNation Conference». Μεταξύ των παρευρισκομένων που χαιρέτισαν τις εργασίες του συνεδρίου ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης, ο κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, τομεάρχης ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας και εκπρόσωπος του προέδρου του κόμματος, ο Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, ο Πρόεδρος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Δρ. Γεώργιος Πατέρας, ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και Πρέσβης του ΙΜΟ στην Ελλάδα, κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, καθώς και η κ. Nusrat Ghani, υπουργό Ναυτιλίας και Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το πρώτο πάνελ του συνεδρίου με τίτλο «2020: The wind of change and worldwide shipping» ξεκίνησε με την ομιλία του κ. Χάρη Βαφειά, Ιδρυτή και Διευθύνοντος Συμβούλου της StealthGas. Ο κ. Βαφειάς δήλωσε «αρκετά ανήσυχος» σημειώνοντας ότι οι Βρυξέλλες βάζουν σημαντικά εμπόδια για τους πλοιοκτήτες από 1/1/2020. Παράλληλα ο επικεφαλής της Stealthgas χαρακτήρισε «βιαστική» την απόφαση του ΙΜΟ για τις αέριες εκπομπές από τα πλοία προσθέτοντας ακόμα ότι υπάρχουν πολλά θέματα ασφάλειας προς επίλυση, τα οποία προκύπτουν από την πρόσμιξη καυσίμων. «Είναι περίεργο πως ενδιαφέρονται για το περιβάλλον αλλά όχι με το ίδιο πάθος για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Βαφειάς ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην αβεβαιότητα γύρω από την απαγόρευση open loop scrubbers σε πολλά λιμάνια αλλά και την διαθεσιμότητα LSFO από το 2020.

Εν συνεχεία, η κ. Μαρία Κυρατσούδη, Global FOBAS Business Development Manager του Lloyd’s Register, αναφέρθηκε στις αποφάσεις της πρόσφατης MEPC του ΙΜΟ, η οποία αποτέλεσε και την τελευταία πριν την εφαρμογή του Sulphur Cap. Η κ. Κυρατσούδη τόνισε ότι υπάρχει μια σημαντική αλλαγή αναφορικά με το πως χρησιμοποιείται πλέον η λέξη «δείγμα» ενώ στάθηκε και στην διαθεσιμότητα καυσίμων σημειώνοντας ότι η Κίνα παράγει πλέον πετρέλαια στοχευμένα με 0,5% περιεκτικότητα σε θείο.

Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του κ. Γιώργου Αλεξανδράτου, Apollonia Lines S.A., ο οποίος αρχικά εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι κυβέρνηση και αντιπολίτευση έχουν μια κοινή θέση για την ναυτιλία, η οποία «αποτελεί διαμάντι για την Ελλάδα και είναι υπεράνω όλων». Παράλληλα, ο κ. Αλεξανδράτος τόνισε «ότι η ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι σούπερ, ωστόσο εμείς είμαστε άπληστοι» και υπογράμμισε την αυτοσυγκράτηση που πρέπει να επιδείξουν οι πλοιοκτήτες για τις παραγγελίες νεότευκτων.

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Γιώργος Τεριακίδης,  Regional Business Development Manager του DNV GL Greece, ο οποίος ανέφερε ότι το 2020 θα αποτελέσει μια «δύσκολη» χρονιά λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών και προσέθεσε ότι οι προκλήσεις είναι πολλές παρά τις εγγυήσεις για την διαθεσιμότητα αποθειωμένων καυσίμων. Ο κ. Τεριακίδης σημείωσε, επίσης, ότι «θα βλέπουμε και άλλα καύσιμα καθώς οδεύουμε προς το 2050» και εξέφρασε την αβεβαιότητα του για το ποια θα είναι τα κόστη παραγωγής αλλά και τα κόστη για τους πλοιοκτήτες. Ο Regional Business Development Manager του DNV GL Greece επεσήμανε ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι του ΙΜΟ θα πρέπει όλοι οι φορείς να συνεργαστούν (νηογνώμονες, διυλιστήρια κλπ.) και συμπλήρωσε ότι δεν είναι οικονομικά βιώσιμο για τις διαχειρίστριες εταιρείες να σηκώσουν όλο το κόστος των κανονισμών αυτών.

IMG_3565

«Το 2020 αποτελεί milestone για την ναυτιλία και θα ξεπεραστεί με επιτυχία όπως και άλλα στο παρελθόν», τόνισε αρχικά ο Δρ. Ιωάννης Θεοτοκάς, Καθηγητής Διοίκησης Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Εν συνεχεία ο Δρ. Ιωάννης Θεοτοκάς εστίασε στον ανθρώπινο παράγοντα ως κύριο συστατικό στοιχείο της επιχειρηματικότητας αλλά και της ναυτικής εργασίας αλλά και στην οργάνωση των επιχειρήσεων για κερδοφορία αλλά και αξιοποίηση της καινοτομίας. Ο Δρ. Θεοτοκάς εστιάστηκε στις έννοιες του resilience και του agility ως χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση και κατέληξε στο ότι η ελληνική ναυτιλία θα πρέπει να προσελκύει, να διατηρεί αλλά και να παρέχει κίνητρα στους νέους ανθρώπους.

«Η ναυτιλία μπαίνει σε μια νέα εποχή όπου η ψηφιακή τεχνολογία, ο άνθρωπος και το περιβάλλον καλούνται να συγχρονιστούν σε μια αρμονική συνεργασία και να αναδιαμορφώσουν τον κόσμο δημιουργώντας αυξημένες ευκαιρίες ανάπτυξης και καινοτομίας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο καπτ. Δημήτρης Ματθαίου, Πρόεδρος του Green Award Foundation και CEO της Arcadia Shipmanagement Co. Ltd και Aegean Bulk Co. Inc. Ο κ. Ματθαίου ανέφερε εν συνεχεία ότι η περιβαλλοντική αριστεία είναι μια μακροχρόνια διαδικασία και πρόσθεσε ότι ο πιο σημαντικός πόρος για την αριστεία στην ανάπτυξη αποτελεί ο άνθρωπος. Ο κ. Ματθαίου σημείωσε παράλληλα ότι «οφείλουμε όλοι να αναμιχθούμε στην αλλαγή» και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο για την αναδόμηση της ναυτιλίας.

Ο κ. Νίκος Κακαλής, Business Dev. Manager – Bureau Veritas Marine Fuel Services, σημείωσε από την πλευρά του ότι οι προσμίξεις καυσίμων δεν είναι κάτι καινούργιο για την ναυτιλία και τόνισε ότι η μεγάλη αλλαγή έγκειται στην παραγωγή των καυσίμων αυτών. Ο κ. Κακαλής έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το in-compatability καθώς «υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να φορτώνουμε καύσιμα με διαφορετική ποιότητα από λιμάνι σε λιμάνι» και τόνισε ότι καθώς εισερχόμαστε σε περίοδο έντονων προκλήσεων η αλλαγή κουλτούρας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο.

Το πρώτο πάνελ του συνεδρίου ολοκληρώθηκε με τον Δρ. Μάριο Τσέζο, Professor of Chemical Engineering, o οποίος ανέφερε ότι από το 2020 «η πίτα θα μοιραστεί μεταξύ συμβατικών καυσίμων με scrubbers, ΜGO και LSFO», ενώ συμπλήρωσε ότι τα tight oils θα βρίσκουν έδαφος στην αγορά με το blending να εντατικοποείται.

Να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον είχε και η ομιλία του κ. Πάνου Ξενοκώστα, του πρώτου keynote speaker του συνεδρίου, ο οποίος παρουσίασε την πρόοδο που έχει συντελεστεί ως προς τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου. Ο κ. Ξενοκώστας έκανε ειδική αναφορά στον αριθμό ρεκόρ των 85 και πλοίων τα οποία έχουν μέχρις στιγμής δεξαμενιστεί (από τον Απρίλιο του 2018), στη μετατροπή του Νεωρίου σε ένα «πράσινο ναυπηγείο» με εφαρμογή νέων καθαρότερων μεθόδων καθαρισμού και παραγωγής, στην ανακαίνιση του εξοπλισμού, στο άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας καθώς και στα συνεχώς αυξανόμενα οφέλη για την τοπική κοινωνία της Σύρου. Επιπλέον, ο ίδιος αναφέρθηκε και στις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα της συμφωνίας που επετεύχθη για την εξαγορά των Ναυπηγείων της Ελευσίνας από την ONEX.

Κατά τη διάρκεια του δεύτερου πάνελ του συνεδρίου με τίτλο «2050: The shipowners odyssey!» ακούστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις για τα καύσιμα και το slow steaming. Πιο συγκεκριμένα ο Δρ. Γιάννης Κοκαράκης, Technology & Business Dev. Director Hellenic, Black Sea & Adriatic Zone του BureauVeritas, ανέφερε αρχικά ότι στην τελευταία MEPC δεν υπήρξε καμία πρόοδος, ενώ εξέφρασε την ελπίδα ότι με τα υπάρχοντα καύσιμα σε συνδυασμό με επιχειρησιακά μέτρα όπως για την διαχείριση των λιμένων, μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι του ΙΜΟ.

«Μία μέτρια μείωση της ταχύτητας των πλοίων μπορεί να αποβεί ευεργετική», τόνισε ακόμη ο Δρ. Γιάννης Κοκαράκης άποψη με την οποία διαφώνησε ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, Technical Director of Atlantic Bulk Carriers Management, ο οποίος σημείωσε ότι «οι μειώσεις των ταχυτήτων θα πρέπει να γίνουν με το design του πλοίου καθώς είμαστε ήδη 30% κάτω στο design». O κ. Ζαχαριάδης επεσήμανε, παράλληλα, ότι το LNG δεν αποτελεί πραγματική λύση καθώς αποτελεί καθαρό μεθάνιο πολλαπλάσιο του CO2 όταν εκλύεται στην ατμόσφαιρα με τον κ. Κοκαράκη να εκφράζει διαφορετική άποψη σημειώνοντας ότι «είναι ένα πολύ καλό καύσιμο που θα γεφυρώσει το κενό σε μια οικονομία χωρίς κάρβουνο».

3

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο κ. Γιάννης Κοτζιάς, πρόεδρος της Ένωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, ο οποίος χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν γνωρίζουμε τίποτα» και συμπλήρωσε ότι υπάρχει μια παραλλαγή της αβεβαιότητας εκφράζοντας την απορία κατά πόσο τα scrubbers αποτελούν καλή επένδυση. Ο κ. Κοτζιάς στάθηκε στη γιγάντωση της ελληνικής ναυτιλίας σημειώνοντας επίσης ότι ο μέσος όρος ηλικίας για τα ελληνόκτητα bulkers και tankers είναι 8,8 και 9,3 έτη, δείγμα του ότι οι Έλληνες επενδύουν σε νέες τεχνολογίες.

Aπό την πλευρά του ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ανέφερε ότι όλα αυτά τα μέτρα για την μείωση των αέριων εκπομπών από τα πλοία είναι προσωρινά ενώ τόνισε ότι η ευθύνη που καταλογίζεται στην ναυτιλία για το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα είναι δυσανάλογη με την επίδρασή της στο διεθνές εμπόριο. Ο κ. Σακέλλης επεσήμανε παράλληλα ότι η περίοδος των δύο τελευταίων χρόνων είναι δύσκολη για την ακτοπλοΐα καθώς έχουν αυξηθεί σημαντικά τα κόστη των καυσίμων με αποτέλεσμα να ανεβαίνουν οι ναύλοι ενώ σύμφωνα με τον ίδιο η μείωση των ταχυτήτων δεν αποτελεί λύση για την ακτοπλοΐα διότι με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων με άμεσες συνέπειες στον τουρισμό.

Το 2ο πάνελ του συνεδρίου ολοκληρώθηκε με τον κ. Γιώργο Ξηραδάκη, Πρόεδρο του Propeller Club και Διευθύνοντα Σύμβουλο της XRTC, ο οποίος τόνισε  ότι «η θέση της Ελλάδας στην ναυτιλία δεν είναι τυχαία», ωστόσο «θα πρέπει να δουλέψουμε έξυπνα» και στάθηκε στην αποχώρηση πολλών ευρωπαϊκών τραπεζών από την ναυτιλιακή χρηματοδότηση, την οποία χαρακτήρισε ως σημαντική πρόκληση για την βιομηχανία.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά