Ίδρυση Σχολής Μηχανικών στην Κάλυμνο εξήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας

Ίδρυση Σχολής Μηχανικών στην Κάλυμνο εξήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας

392
Ίδρυση Σχολής Μηχανικών στην Κάλυμνο εξήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας

Στα αποκαλυπτήρια μνημείου στην Πόθια, αφιερωμένο στον Καλύμνιο Σφουγγαρά, παρευρέθηκε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, όπου και επέλεξε να ανακοινώσει την ίδρυση Σχολής Μηχανικών στην ΑΕΝ Καλύμνου.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κουβέλης δήλωσε:

«Η Κάλυμνος ξεχωρίζει ανάμεσα στα νησιά του Αιγαίου για την πάσης φύσεως ναυτική προσφορά της στην Ελλάδα. Είναι νησί ναυτικών, νησί σφουγγαράδων, νησί δυτών. Ξεχωρίζει όμως και για τη συνεργασία των φορέων του με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στο πλαίσιο αυτής της εξαιρετικής συνεργασίας, το Υπουργείο ίδρυσε την ΑΕΝ Πλοιάρχων Καλύμνου, την οποία εγκαινιάσαμε το Δεκέμβριο, με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, δρομολογεί την ίδρυση και Σχολής Μηχανικών, στην ίδια Ακαδημία, ενώ εργάζεται για την αναβάθμιση και της Σχολής Δυτών, αναβάθμιση την οποία έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός.

Η σπογγαλιεία αποτελεί ιδιαίτερη πηγή εθνικού πλούτου. Για πολλές δεκαετίες μάλιστα αποτέλεσε συναλλαγματοφόρα πηγή του κράτους. Η άγονη Κάλυμνος έστελνε τα παλληκάρια της σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο, για να φέρουν πίσω τα πολύτιμα σφουγγάρια.
Το επάγγελμα του σφουγγαρά δεν ήταν μόνο δύσκολο. Ήταν και επικίνδυνο.

Καθώς οι εποχές και οι ανάγκες αλλάζουν το υπουργείο Ναυτιλίας θεωρεί ότι έχει έρθει η ώρα για την αναβάθμιση της περίφημης Σχολής Δυτών της Καλύμνου. Χωρίς να ξεχνάμε τους παραδοσιακούς σφουγγαράδες, τους κολαουζιέρηδες, τους σπογγεμπόρους, καταλαβαίνουμε ότι οι απόφοιτοι της Σχολής Δυτών πρέπει να μπορούν να εργάζονται και στους νέους τομείς καταδυτικών εργασιών. Πρέπει να έχουν αυτό που λέγεται σήμερα διεθνώς αναγνωρισμένη πιστοποίηση.

Πολύ σύντομα θα ολοκληρωθεί η μελέτη που έχει αναλάβει η Επιτροπή Αναβάθμισης της Σχολής Δυτών και η οποία έχει επεξεργαστεί ένα πλήρες σχέδιο. Η επιδιωκόμενη αναβάθμιση θα έρθει μέσα από τρεις κατευθυντήριες γραμμές που είναι οι εξής:
1. Η αναγνωρισιμότητα της Σχολής μέσω της συνεργασίας της με το Εθνικό Ινστιτούτου Επαγγελματιών Δυτών, στη Μασσαλία. Θα υπογραφεί μάλιστα και μνημόνιο συνεργασίας της Σχολής με το Ινστιτούτο, ώστε το πτυχίο της Καλύμνου να έχει και κύρος και αναγνωρισιμότητα. Στόχος είναι ο δύτης με πτυχίο από την Σχολή Καλύμνου να βρίσκει πια δουλειά παντού.
2. Η βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων. Υπάρχουν τουλάχιστον δύο επιλογές για νέα κτίρια οι οποίες εξετάζονται.
3. Ο εξοπλισμός. Η Επιτροπή έχει ήδη επεξεργαστεί μελέτη για τον νέο εξοπλισμό που χρειάζεται και έχει εκτιμήσει το κόστος του.
Και φυσικά το Υπουργείο γνωρίζει πολύ καλά και σταδιακά επιλύει όλα τα θέματα που έχουν προκύψει γύρω από το θεσμικό πλαίσιο των αδειών που πρέπει να έχουν οι σπογγαλιείς, οι επιτηρητές και οι δύτες. Η παράδοση που έχει η Κάλυμνος στη θάλασσα όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά και ενισχύεται.

Οι περίπου 80 οικογένειες του νησιού που συνεχίζουν σήμερα την σπογγαλιεία, φρουρούν τις Θερμοπύλες μιας παραδοσιακής οικονομίας, που μόνο αποφασισμένοι άνθρωποι μπορούν να κρατήσουν. Το επικίνδυνο επάγγελμα του σφουγγαρά, αποτύπωσε με τον πιο ζωηρό τρόπο ο Καλύμνιος γυμναστής, Θεόφιλος Κλωνάρης. Γιος σφουγγαρά ο ίδιος, έκανε διάσημο τον περίφημο πια «χορό του μηχανικού».

Φόρος τιμής στους ανθρώπους που έκαναν την Κάλυμνο ξακουστή και τους βουτηχτάδες της διάσημους, είναι το άγαλμα που αποκαλύπτουμε σήμερα.

Πραγματικό έργο τέχνης του συμπατριώτη σας γλύπτη – μαθηματικού, Σακελλάρη Κουτούζη. Το γλυπτό αναπαριστά τον Καλύμνιο σφουγγαρά με πρόσωπο ηλιοκαμένο, αυλακωμένο από τον χρόνο και τις κακουχίες και με βλέμμα αγέρωχο και συνάμα θαρραλέο μπροστά στους κινδύνους της θάλασσας.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εργάζεται συστηματικά για την ανάπτυξη των νησιών, με σεβασμό στην παράδοση, στην προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων όσων εργάζονται στη θάλασσα και με ειδική μέριμνα για την προστασία του θαλάσσιου πλούτου και περιβάλλοντος.

Η Κάλυμνος και τα όσα γίνονται για την ανάπτυξη του νησιού είναι ένα μόνο παράδειγμα. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, η επέκτασή του στα αεροπορικά εισιτήρια και η άντληση ευρωπαϊκών κονδυλίων για τη νησιωτικότητα είναι μερικά ακόμα και αφορούν σε όλα τα νησιά. Ωστόσο η Κάλυμνος είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα συνεργασίας των τοπικών φορέων με την κεντρική διοίκηση, εν προκειμένω με το Υπουργείο Ναυτιλίας.»