Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα

Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα

174
Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα

Του Μιχάλη Σακέλλη, Προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας

Κύριο χαρακτηριστικό του 2018 σε ό,τι αφορά την ακτοπλοϊκή κίνηση είναι η διαπίστωση της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου κυρίως για τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο. Επίσης είναι θετικό το ότι το μεταφορικό έργο αναμένεται αυξημένο κατά περίπου 5%.

Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να σημειώσουμε ότι υπολειπόμαστε κατά 1,5 εκατ. επιβάτες σε σχέση με το 2009. Η αύξηση κίνησης οφείλεται κυρίως στις Κυκλάδες, με τις γραμμές των Δωδεκανήσων και της Κρήτης να παρουσιάζουν οριακές αυξήσεις και του Βορείου Αιγαίου σημαντική μείωση, περίπου 35%.

Άλλες διαπιστώσεις είναι η δρομολόγηση νέων πλοίων, τα οποία απορρόφησαν το σύνολο της αύξησης του μεταφορικού έργου.

Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί ο εσωτερικός τουρισμός, ο οποίος εξυπηρετείται σχεδόν αποκλειστικά από την ακτοπλοΐα και το 2018 φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί, μετά από εννέα χρόνια συνεχούς πτώσης, ως συνέπεια της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων.

Δυστυχώς, την αύξηση του μεταφορικού έργου ακολούθησε και η αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 29% το 2017 και υπολογίζουμε κατά 25% το 2018.

Εκτός από τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων, αναμένουμε περαιτέρω αυξήσεις περίπου 30%, λόγω των υποχρεώσεών μας για την κατανάλωση οικολογικότερων καυσίμων από το 2020.

Άλλο σοβαρό θέμα που θα μας απασχολήσει τα αμέσως επόμενα χρόνια είναι οι ανάγκες για την αντικατάσταση πλοίων ή τη δρομολόγηση νέων. Ήδη αντιμετωπίζονται προβλήματα λόγω της έλλειψης πλοίων για τη συμμετοχή στους διεθνείς διαγωνισμούς δημόσιας υπηρεσίας, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου είναι μια διαρκής ανάγκη, η οποία θα είναι περισσότερο απαραίτητη και αναπόφευκτη την επόμενη δεκαετία.

Σήμερα, στις ακτοπλοϊκές μας γραμμές, πλην πορθμείων, στο Αιγαίο και στο Ιόνιο είναι δρομολογημένα 74 πλοία, 53 συμβατικά και 21 ταχύπλοα. Από τα 74 πλοία, μόνο τα 10 είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, πλην όμως στο τέλος της επόμενης δεκαετίας τα 31 πλοία θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, με αποτέλεσμα να είναι σταδιακά απαραίτητη η αντικατάστασή τους.

Η νέα πετρελαϊκή κρίση, τις συνέπειες της οποίας ήδη υφιστάμεθα, η βεβαία αύξηση των τιμών των καυσίμων το 2020 και η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού μας στόλου δημιουργούν νέες συνθήκες, δυσκολίες και προβλήματα για τη διατήρηση και την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών.

Όλα όσα προαναφέραμε πιστεύουμε ότι μπορούμε να τα πετύχουμε, λαμβάνοντας υπόψη ότι στην Ελλάδα η καλή λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών είναι απαραίτητη για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που δημιουργούνται από την είσοδο μεταναστών και προσφύγων στην ΕΕ. Τα προβλήματα αυτά δεν είναι ελληνικά, είναι ευρωπαϊκά, και θεωρούμε δεδομένη την κατανόησή τους.

Απόσπασμα άρθρου από το ανασκοπικό τεύχος Ιανουαρίου 2019 των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 76.

Ακτοπλοια απε

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.