Τα κρίσιμα ζητήματα της διεθνούς ναυτιλίας

Τα κρίσιμα ζητήματα της διεθνούς ναυτιλίας

151
Τα κρίσιμα ζητήματα της διεθνούς ναυτιλίας

Oι περιβαλλοντικές προκλήσεις, η τεχνολογία στην ναυτιλία και η ναυτική εκπαίδευση αποτέλεσαν μερικά από τα ζητήματα που τέθηκαν επί τάπητος την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου κατά την έναρξη της διήμερης Ετήσιας Συνάντησης Ναυτικής Τεχνολογίας 2018 που διοργανώθηκε από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛ.Ι.Ν.Τ.)

Το παρών στην εκδήλωση, η οποία διοργανώνεται στο Ίδρυμα Ευγενίδου, έδωσαν εκπρόσωποι της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθώς και εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού και πολιτικού χώρου.

Αρχικά χαιρετισμό απηύθηναν ο γ.γ του Δ.Σ. του ΕΛ.Ι.Ν.Τ., κ.  Γρηγόρης Γρηγορόπουλος και ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου, κ. Μιχαήλ Μαντζαφός.

47476611_213992306049831_7276674003954040832_n

Κατά την εναρκτήρια ομιλία του ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλίας και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να χρησιμοποιείται με σεβασμό στην ασφάλεια και στον περιβάλλον. Παράλληλα ο κ. Σαντορινιός σημείωσε ότι «βασικός μας στόχος είναι αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης του Έλληνα ναυτικού αλλά και η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης σε γενικό επίπεδο. Αναφερόμενος στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς τόνισε ότι «το υπουργείο αναζητά τρόπους χρηματοδότησης και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για την ναυπήγηση νέων φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων».

47382974_585262265220317_3596916680971780096_n

Από την μεριά του ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, βουλευτής Λασιθίου, τέως πρόεδρος και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, εστιάστηκε στην ανάγκη για αναβάθμιση και διεθνοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να ανταποκριθεί στην «νέα εποχή». Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη για την επικαιροποίηση τόσο της λιμενικής πολιτικής όσο και της αναβάθμισης των ελληνικών ναυπηγείων προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

47487807_348784642339093_3158772730505986048_nΚατά την εκδήλωση σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης, Πρόεδρος της INTERCARGO, ο οποίος εστιάστηκε επίσης στην ναυτική εκπαίδευση καθώς όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «η εφαρμογή της ναυτικής τεχνολογίας επαφίεται σε μεγάλο βαθμό στους ναυτικούς μας». Ο κ. Πλατσιδάκης τόνισε ότι η πρόοδος της ναυτικής εκπαίδευσης είναι αργή και προσέθεσε ότι η εσωστρέφεια οδηγεί στην αναβολή λήψης γενναίων αποφάσεων για το εν λόγω ζήτημα.

 

47303050_1400515263416046_7613683178384916480_n

Ο δρ Γεώργιος Γράτσος, πρόεδρος της HELMEPA, εστίασε στην ομιλία του στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που αφορούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδιαίτερα στο Sulphur Cap 2020, καθώς και στο περιβαλλοντικό αντίκτυπο των πλοίων έναντι των άλλων μέσων μεταφοράς. Ο δρ Γράτσος υπεραμύνθηκε της άποψης ότι το slow steaming δεν αποτελεί πραγματικά βιώσιμη λύση καθώς όπως σημείωσε οι εμπορευματικές ροές θα κατευθυνθούν σε γρηγορότερα μέσα μεταφοράς με αποτέλεσμα να μην μειώνονται οι εκπομπές ρύπων.

Στο πλαίσιο του φετινού συνεδρίου της ΕΛΙΝΤ ο κ. Γ. Αλεξανδράτος, Β΄ Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επεσήμανε ότι εμπορική ναυτιλία είναι ένας από τους βασικούς τομείς στους οποίους εφαρμόζονται πρώτα τα επιτεύγματα της υψηλής τεχνολογίας, από την σχεδίαση του πλοίου έως την ασφαλή ναυσιπλοΐα, προσθέτοντας ότι οι μηχανές και ο εξοπλισμός των πλοίων σήμερα είναι ιδιαίτερα εξελιγμένα.

Ο ίδιος τόνισε ωστόσο το ζήτημα που απασχολεί τον χώρο της πλοιοκτησίας, ότι δηλαδή στις συναντήσεις των κρατών μελών του IMO υπερισχύουν οι προτάσεις και οι θέσεις των βιομηχανικά ανεπτυγμένων χωρών και όχι των χωρών εκείνων που έχουν ιστορία στη ναυτιλία, όπως η Ελλάδα, με αποτέλεσμα να εκδίδονται νομοθεσίες για εξοπλισμό πλοίων κτλ., ο οποίος πολλές φορές δεν είναι αναγκαίος και αποδεικνύεται αναποτελεσματικός.

47376618_326962041367119_4725668755336593408_n

Ο κ. Αλεξανδράτος αναφέρθηκε επίσης στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και στους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς που στόχο έχουν την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων, ωστόσο δημιουργούν άλλα προβλήματα στο περιβάλλον. Τέλος ο κ. Αλεξανδράτος αναφέρθηκε στο cluster «Maritime Hellas», το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, αποτελώντας μία ομπρέλα και μία κοινή στέγη όλων των δραστηριοτήτων που αφορούν τη ναυτιλία.

Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της πρώτης ενότητας του συνεδρίου της ΕΛΙΝΤ που αφορούσε την ασφάλεια στη ναυτιλία, ο κ. Κ. Λούζης, Διπλωματούχος Ναυπηγός Μηχανολόγος του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, αναφέρθηκε στις προκλήσεις από την λειτουργία των αυτόνομων πλοίων και πως μπορούν να αντιμετωπιστούν από την σκοπιά της διαχείρισης. Ο ίδιος αναφέρθηκε στο κατά πόσο τα αυτόνομα πλοία μπορούν να οδηγήσουν στην βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Ο ίδιος τόνισε ότι από την σκοπιά της ασφάλειας τα αυτόνομα πλοία μπορούν να συμβάλλουν στην μείωση του ανθρώπινου λάθους, από την σκοπιά της οικονομίας εκτιμάται ότι  θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα και θα μειώσουν το κόστος μέσω νέων επιχειρηματικών μοντέλων, ενώ από την σκοπιά του περιβάλλοντος αναμένεται να συμβάλλουν σε σημαντικά μειωμένη κατανάλωση καυσίμων.

Ο ίδιος προσέθεσε ότι παρά το γεγονός ότι τα αυτονόμα πλοία μοιάζει να αποτελούν καλή ιδέα, ωστόσο εκκρεμούν κάποια ζητήματα αναφορικά με τους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς καθώς οι υπάρχοντες κανονισμοί δεν εξειδικεύονται προκειμένου αντιμετωπίζουν τους ειδικούς κινδύνους που αφορούν τα αυτόνομα πλοία. Οι αναδυόμενοι κίνδυνοι που συνδέονται με τα αυτόνομα πλοία αφορούν την διαφορόποιηση του ανθρώπινου παράγοντα, την μείωση των μελών των πληρωμάτων, αλλά και ενδεχόμενες αστοχίες στον απομακρυσμένο έλεγχο του πλοίου κ.ά.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά