Προκοπίου – Τσάκος – Λασκαρίδης τοποθετούνται εν όψει «2020»

Προκοπίου – Τσάκος – Λασκαρίδης τοποθετούνται εν όψει «2020»

1493
Προκοπίου – Τσάκος – Λασκαρίδης τοποθετούνται εν όψει «2020»

Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί με ισχύ από 1/1/2020 αποτελούν πλέον μόνιμο αντικείμενο συζήτησης για τα μέλη της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας. Στο πλαίσιο αυτό τρεις Έλληνες πλοιοκτήτες παρουσίασαν τις απόψεις τους για τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία στο εγγύς μέλλον κατά το τελευταίο πάνελ του 8oυ Annual Capital Link Operational Excellence in Shipping Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 30 Οκτωβρίου, στο ξενοδοχείο Χίλτον.

Συγκεκριμένα τις θέσεις και σκέψεις τους παρουσίασαν ο κ. Γεώργιος Προκοπίου (Πρόεδρος και Ιδρυτής, Dynacom Tankers, Sea Traders, Dynagas), ο Δρ Νίκος Τσάκος (Πρόεδρος της INTERTANKO – Πρόεδρος & CEO, Tsakos Energy Navigation), και ο κ. Πάνος Λασκαρίδης (Πρόεδρος ECSA – CEO, Lavinia Corporation/ Laskaridis Shipping Company Ltd.).

Τον λόγο πρώτος έλαβε ο κ. Προκοπίου, ο οποίος τόνισε ότι η όλη συζήτηση περί μείωσης των εκπομπών ρύπων μέσω της χρήσης scrubbers ή καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο έχει τεθεί σε λάθος βάση, σημειώνοντας με έμφαση ότι η «μεταφορά της ρύπανσης από τον αέρα στη θάλασσα δεν αποτελεί λύση». Για τον κ. Προκοπίου πέραν των δύο πρώτων δυνατοτήτων οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα επιλογής και μίας τρίτης λύσης αυτής που ακούει στο όνομα «slow steaming», μια λύση που από την πρώτη μέρα εφαρμογής της θα επέτρεπε τη μείωση των εκπομπών CO2, NOx, SOx καθώς και μικροσωματιδίων κατά 60%. Ο κ. Προκοπίου προσέθεσε, επίσης, πως στην περίπτωση που ένας πλοιοκτήτης επιλέγει τα πλοία του να πλεύσουν με μεγαλύτερες ταχύτητες, τότε θα μπορούσε να εξεταστεί η επιβολή ενός τέλους, το οποίο θα κατατίθετο σε ένα ειδικό ταμείο υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος. Επιπρόσθετα, ο κ. Προκοπίου αναφέρθηκε και στην ανάγκη την ευθύνη για την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών να επωμιστούν τόσο οι κατασκευαστές μηχανών όσο και τα ναυπηγεία, ενώ δήλωσε υπερήφανος για την συμβολή της ναυτιλίας στην ανθρωπότητα. Τέλος, σχετικά με το ζήτημα της εφαρμογής του Sulphur Cap 2020 ο κ. Προκοπίου έθεσε και ένα ερώτημα, αφήνοντας την απάντηση στο κοινό του φόρουμ, το οποίο είχε να κάνει με τους λόγους που ο «Κορεάτης Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ επιμένει τόσο στην προθεσμία του 2020».IMG_2756

Οι σκέψεις και προτάσεις του κ. Προκοπίου προκάλεσαν το έντονο χειροκρότημα των παρευρισκομένων, ενώ από την πλευρά του ο κ. Philippe Louis-Dreufus έλαβε τον λόγο για να επικροτήσει την τοποθέτηση του κ. Προκοπίου, σημειώνοντας πως υποστηρίζει πλήρως το «slow steaming», το οποίο θεωρεί ως τον πιο απλό τρόπο για την αντιμετώπιση του ζητήματος της μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων.

Από την δική του πλευρά και ο Δρ Νίκος Τσάκος εξέφρασε την σύμφωνη γνώμη του σε όσα υποστήριξε περί «slow steaming» ο κ. Προκοπίου. Επιπλέον, ο κ. Τσάκος τόνισε πως το Sulphur Cap 2020 αποτελεί θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει, κυρίως, τα διυλιστήρια και όχι τους πλοιοκτήτες. Επιπρόσθετα, ο Πρόεδρος και CEO της Tsakos Energy Navigation, καθώς και πρόεδρος της INTERTANKO, της διεθνούς Ενώσεως Ανεξαρτήτων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων, αναφέρθηκε στην MEPC 73 του IMO που έλαβε χώρα την περασμένη εβδομάδα και στην οποία εκπροσώπησε την INTERTANKO. Ο κ. Τσάκος σημείωσε πως η MEPC 73 άνοιξε ένα παράθυρο για την αποκαλούμενη «experience building phase», ενώ τον ερχόμενο Μάιο στην MEPC 74 θα φανεί, όπως σημείωσε ο κ. Τσάκος πως θα διαμορφωθούν οι εξελίξεις. Τέλος, ο κ. Τσάκος αναφέρθηκε και στην επίσκεψη του Γ.Γ. του ΙΜΟ, κ. Kitack Lim στην Αθήνα στο πλαίσιο των φετινών «Ποσειδωνίων», όπου και συναντήθηκε με Έλληνες πλοιοκτήτες. Και, όπως τόνισε ο κ. Τσάκος, ήταν η πρώτη φορά που ο Γ.Γ. του ΙΜΟ μετά την συζήτηση με τους Έλληνες πλοιοκτήτες κατανόησε πως ως προς την εφαρμογή του Sulphur Cap 2020 υφίστανται ζητήματα ασφάλειας και εφαρμογής.

Τέλος, μεγάλο ενδιαφέρον είχε και ο λόγος του Προέδρου της ECSA, κ. Λασκαρίδη, ο οποίος παρατήρησε ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί περί Sulphur Cap 2020 και «GHG emissions» αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας, επισημαίνοντας ότι η εξεύρεση μιας ενιαίας λύσης καθίσταται αρκετά δύσκολη, ενώ αναφερόμενος στο «slow steaming» τόνισε ότι μπορεί μεν να εφαρμοστεί αλλά υπό προϋποθέσεις. Για τον κ. Λασκαρίδη δεν υπάρχει «ούτε μία πιθανότητα στο εκατομμύριο να υπάρξει αναβολή στην ημερομηνία εφαρμογής του Sulphur Cap 2020», ενώ σημείωσε, επίσης, με έμφαση πως πρέπει να αποφευχθεί οπωσδήποτε η διάκριση μεταξύ πλοιοκτητών φιλικών προς τα scrubbers και πλοιοκτητών μη φιλικών προς τα scrubbers. «Δεν πρέπει αυτή να είναι η συζήτηση» τόνισε ο κ. Λασκαρίδης, σημειώνοντας πως «είναι απόφαση που λαμβάνει ο κάθε πλοιοκτήτης». Παράλληλα, τόνισε ότι η Ευρώπη, η οποία στο εσωτερικό της ταλανίζεται από θέματα όπως οι εμπορικές διενέξεις και το προσφυγικό, οφείλει να υποστηρίξει την ναυτιλία και όχι να «της κουνά το δάκτυλο» και προσέθεσε ότι ο εμπορικός στόλος της Ευρώπης αποτελεί ένα μοναδικό asset. Τέλος, ο κ. Λασκαρίδης σχολίασε ότι στην Ελλάδα η ναυτιλία αντιμετωπίζεται με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο από αυτόν στην υπόλοιπη Ευρώπη και αυτό είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να εξεταστεί, ώστε να υπάρξει ένας κοινός τόπος αντίληψης για το τι είναι η ποντοπόρος εμπορική ναυτιλία και το πόσο προσφέρει στην ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και κοινωνία.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά