Οι σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις στη ναυτιλία στο πλαίσιο του 6ου Maritime...

Οι σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις στη ναυτιλία στο πλαίσιο του 6ου Maritime Trends Conference

342
Οι σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις στη ναυτιλία στο πλαίσιο του 6ου Maritime Trends Conference

Με εξαιρετική επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Ναυτιλιακού Συνεδρίου “6th Maritime Trends Conference”, το οποίο διοργανώθηκε στις 5 Μαΐου 2018, στο ξενοδοχείο Divani Caravel Hotel Athens, από τον εξειδικευμένο -στη διαχείριση ναυτικών ταξιδιών- Οργανισμό, Marine Tours και υπό την Ακαδημαϊκή Υποστήριξη του Deree & Alba – The American College of Greece.

Το Συνέδριο, όπως μαρτυρά και ο τίτλος του “Trends in Crew Management”, στόχευσε στην  επιμόρφωση των στελεχών του Κλάδου, αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.

Η φετινή διοργάνωση ήταν η 6η κατά σειρά και κατέγραψε κάθε ρεκόρ συμμετοχών, με το «παρών» να δίνουν περισσότερα από 270 στελέχη από 130 ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς και διακεκριμένοι εκπρόσωποι της ναυτιλιακής κοινότητας.

Ξηραδάκης
Ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, ιδρυτής της XRTC Business Consultants.

Η αυλαία του Συνεδρίου άνοιξε με το πάνελ “Market Trends & Conditions”, το οποίο παρουσίασε τις προβλέψεις της Ναυτιλιακής αγοράς για το 2018, με συντονιστή του τον κ. Γιώργο Ξηραδάκη, Founder-Managing Director, XRTC Business Consultants.

Στην πρώτη ομιλία με τίτλo “Changing tides in the dry bulk and tanker markets”, o κ. Γιώργος Λαζαρίδης, Head of Market research & Valuations, Allied Shipbroking Inc, παρουσίασε τις νεότερες τάσεις και εξελίξεις στον τομέα του ξηρού φορτίου και των τάνκερ, οι οποίες εξαρτώνται άμεσα τόσο από τη γεωπολιτική αστάθεια, όσο και από τις  τριβές μεταξύ των ισχυρών της παγκόσμιας οικονομίας. Ο κ. Λαζαρίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε σταθεροποίηση του Κλάδου, υπογραμμίζοντας μάλιστα, ότι παρόλο που η ζήτηση στόλων παρουσιάζει κάποια πτώση, το ενδιαφέρον διαγράφει μικρή κλιμάκωση, γεγονός που θα ευνοήσει και τις προοπτικές χρηματοδότησης στη σύγχρονη ναυτιλιακή αγορά.

Τη σκυτάλη παρέλαβε στη συνέχεια ο κ. Νικόλαος Παπανέστης, First Vice President in the Oceans’ Industries division of DNB BANK ASA, με την ομιλία του “Τhe role of financial institutions in a changing maritime environment”, αναπτύσσοντας το φλέγον ζήτημα της χρηματοδότησης στο διαρκώς μεταβαλλόμενο ναυτιλιακό περιβάλλον. O ίδιος εστίασε σε δείκτες καθοριστικούς για την πρόσβαση σε χρηματοδοτικές πηγές, όπως τα υψηλά επίπεδα εταιρικής διαφάνειας, τα «υγιή» οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, η πλήρης συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς και τις απαιτήσεις του KYC και η διατήρηση ενός νέου και τεχνολογικά προηγμένου στόλου.

Το πρώτο πάνελ ολοκλήρωσε η ομιλία του Δρος  Ευάγγελου Τσιούμα, Full-time faculty, Deree – The American College of Greece, με τίτλο “Human capital as a strategic resource in shipping”, η οποία εστίασε στην καταλυτική σημασία του ανθρώπινου παράγοντα για την ευημερία μίας ναυτιλιακής εταιρείας. Ο διακεκριμένος καθηγητής υπογράμμισε ότι το αξιόλογο πλήρωμα παραμένει ανταγωνιστική αναγκαιότητα για κάθε ναυτιλιακή εταιρεία, που θέλει να βρίσκεται στην κορυφή της αγοράς, ενώ τόνισε την καταλυτική σημασία της καλλιέργειας κοινής εταιρικής κουλτούρας.

Οικονόμου
Ο κ. Κωνσταντίνος Οικονόμου, CEO της Marine Tours.

Το δεύτερο πάνελ, με συντονιστή τον κ. Κωνσταντίνο Οικονόμου, CEO, Marine Tours και θέμα “Crew Management Issues”, εστίασε στο κρείσσονος σημασίας ζήτημα της διαχείρισης πληρωμάτων.

Ο κ. Γιώργος Κούλερης, Chief Operating Officer, PRIME,  στην ομιλία του με τίτλο “Crewing challenges in the present and future”, παρουσίασε τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει στο παρόν, αλλά και σε εκείνες που θα κληθεί να αντιμετωπίσει στο προσεχές μέλλον η Ναυτιλία, αναφορικά με το ευαίσθητο ζήτημα της διαχείρισης ανθρώπινου πόρου. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Κούλερης στις μικρές και μεσαίες Ναυτιλιακές εταιρείες και στον σημαντικότατο ρόλο που επιτελεί ως προς την ανάπτυξή τους, το ανθρώπινο δυναμικό, τόσο εν πλω όσο και στη ξηρά.

Tη σκυτάλη του πάνελ πήρε στη συνέχεια η Δρ. Μαρία Προγουλάκη, Representative and Consultant, Green-Jakobsen A/S – Lecturer, Deree – The American College of Greece and teaching fellow, Alba Graduate Business School, The American College of Greece, με την ομιλία της με τίτλο “Performance evaluation in shipping: more than just an appraisal form”. H Δρ. Προγουλάκη ανέπτυξε τη σημασία της σωστής αξιολόγησης της απόδοσης των ναυτικών, τονίζοντας πως μία τέτοια διαδικασία δεν μπορεί να είναι πότε μονόπλευρη, αλλά απαραιτήτως πολυδιάστατη, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι ο ρόλος του ίδιου του αξιολογητή.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον συμπέρασμα που προέκυψε από την εν λόγω ομιλία, είναι το γεγονός ότι η ανατροφοδότηση των ναυτικών με τα κατάλληλα δεδομένα, μετά την αξιολόγηση, είναι εξίσου σημαντική με την ίδια τη διαδικασία, για τη διαρκή βελτίωση απόδοσης των πληρωμάτων.

Στη συνέχεια, οι Σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τον διεθνούς φήμης ομιλητή κ. Erik Green, Managing Director, Green-Jakobsen A/S και την ομιλία του με τίτλο “Reflective learning in maritime education and training”, σχετικά με την επίδραση της λεγόμενης  «βιωματικής μάθησης» στην απόδοση των πληρωμάτων. Ο κ. Green μοιράστηκε με τους συνέδρους την μακρά πείρα του στις τεχνικές βιωματικής μάθησης, ενώ τόνισε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει συνειδητοποιήσουν ακόμη περισσότερο την αξία της και να επενδύσουν ευρέως σε αυτήν.

Ο δεύτερος κύκλος ομιλιών ολοκληρώθηκε με την ομιλία με τίτλο “The human element and management of risk in the shipping industry” του Δρ. Αλέξανδρος Γλύκας, Naval Architect & Marine Engineer Ph.D, DYNAMARINe. Ο Δρ. Γλύκας ανέπτυξε το ζήτημα της διαχείρισης κινδύνου και επεσήμανε τη σημασία ύπαρξης κατάλληλων εταιρικών δομών, με στόχο την προαγωγή μιας κουλτούρας ασφαλείας. Τόνισε, επίσης, πως η αποδοτική συνεργασία μεταξύ του πληρώματος και του προσωπικού ξηράς μπορεί να ευνοήσει τη διαμόρφωση τέτοιων συνθηκών.

Το τελευταίο πάνελ του συνεδρίου, με τίτλο “Future Shipping Trends”, ανέπτυξε το ιδιαιτέρως ενδιαφέρον θέμα των νέων τεχνολογιών και τις τάσεις της Νομικής επιστήμης στη Ναυτιλία , με συντονίστρια την Δρ. Προγουλάκη.

Στην ομιλία του κ. Γιώργος M. Τεριακίδης, Regional Business Development Manager, DNV GL, με τίτλο “Τowards unmanned ships“παρουσιάστηκε αναλυτικά το νέο φαινόμενο των μη επανδρωμένων πλοίων και η επανάσταση που αυτό φέρνει στη σύγχρονη διαχείριση των πληρωμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Teriakidis, τα μη επανδρωμένα πλοία «ήρθαν για να μείνουν» και η διείσδυσή τους στην αγορά προβλέπεται να είναι διαρκώς κλιμακούμενη. Συμβούλευσε, μάλιστα, τα στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών να προετοιμαστούν για τη νέα αυτή πραγματικότητα, η οποία, πέρα από απειλές, γεννά και νέες ευκαιρίες. Ο κ. Τεριακίδης επεσήμανε ότι το 2050 εκτιμάται ότι ο πληθυσμός της γης θα ανέρχεται σε 8 δις, γεγονός που θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των αναγκών, οι οποίες θα καλύπτονται σε μεγάλο ποσοστό από το θαλάσσιο εμπόριο, τις μεταφορές, άρα και τη ναυτιλία. Ωστόσο, αναφέρθηκε και στις διεθνείς νομοθετικές «πιέσεις» στον χώρο της ναυτιλίας αλλά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού στην οποία εισέρχεται ο συγκεκριμένος τομέας. Ο κ. Τεριακίδης κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του ανέφερε ότι είναι αναγκαία η αποδοχή των αλλαγών, όπως ο αυτοματισμός, από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη της ναυτιλιακής κοινότητας.

Speakers
(Α-Δ): Πάνος Γ. Μωραΐτης, Δρ. Ευάγγελος Τσιούμας, Κωνσταντίνος Οικονόμου, Δρ. Μαρία Προγουλάκη, Γιώργος M. Τεριακίδης, Γιάννης Γ. Τιμαγένης, Γιώργος Ξηραδάκης.

Ακολούθησε η ομιλία του κ. Πάνου Γ. Μωραΐτη, CEO of Aspida, με τίτλο “Managing cyber risk – a pragmatic approach” κατά την οποία αναπτύχθηκαν οι κίνδυνοι του κυβερνοχώρου, που απειλούν έντονα τη ναυτιλία. Ο ίδιος μοιράστηκε τις αντίστοιχες εμπειρίες του με τους συνέδρους, επισημαίνοντας πως η προστασία απέναντι σε τέτοιες απειλές αποτελεί περισσότερο ζήτημα εταιρικής κουλτούρας, παρά επενδύσεων, αφού το 90% των ζητημάτων που προκύπτουν, προέρχονται από ανθρώπινη αμέλεια και μόνον το 10% από απειλές τρίτων. Ο κ. Μωραΐτης προσέθεσε ότι η ναυτιλία έχει μάθει να διαχειρίζεται παρόμοια ρίσκα και ως εκ τούτου είναι έτοιμη να διαχειριστεί και τα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων.

Το Συνέδριο έκλεισε τις εργασίες του με την ομιλία “Managing effectively crew claims” του κ. Γιάννη Γ. Τιμαγένη, Partner at Timagenis Law Firm (Greece) – LL.B., LL.M, mult. M.C.I.Arb. – Lecturer, Deree – The American College of Greece, o οποίος ανέδειξε τα συνήθη νομικά ζητήματα που αφορούν τον Κλάδο αναφορικά με τις αξιώσεις πληρωμάτων. Συμβούλεψε δε τα αρμόδια στελέχη να αντιμετωπίζουν τις απαιτήσεις των ναυτικών τους όχι μόνον ως νομικές υποθέσεις, αλλά ως υποθέσεις με εμπορική διάσταση. Ο κ. Τιμαγένης τόνισε ότι η πιο αναίμακτη λύση σε μία νομική διαφορά είναι η εξωδικαστική, ενώ επεσήμανε τη σημασία της πρόληψης αναφορικά με τις νομικές αξιώσεις των πληρωμάτων, γεγονός που θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη της κάθε εταιρεία, πριν οδηγηθεί σε συχνά αδιέξοδους δρόμους δικαστικών διαδικασιών. Ο κ. Τιμαγένης αναφέρθηκε και στην ευρωπαϊκή οδηγία 2015/1794 (EU Directive 2015/1794), η οποία αφορά τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών των ναυτικών, κάτι που δεν είχε προβλεφθεί στο παρελθόν, καθώς αντίστοιχες προηγούμενες οδηγίες της Ε.Ε. δεν κάλυπταν τον χώρο εργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.