Μία ιστορική συμφωνία για τις εκπομπές CO2 από τα πλοία

Μία ιστορική συμφωνία για τις εκπομπές CO2 από τα πλοία

509
Μία ιστορική συμφωνία για τις εκπομπές CO2 από τα πλοία

Μετά από μια μακροχρόνια περίοδο αναμονής ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), στο πλαίσιο της συνόδου MEPC 72, υιοθέτησε σήμερα στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία.

Η παγκόσμια ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 2,2% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Στόχος αποτελεί μέχρι το 2030 να μειωθούν οι συγκεκριμένες εκπομπές από τα πλοία κατά 40% και μέχρι το 2050 κατά 50%, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008.

Τα πρώτα θετικά σχόλια για την απόφαση του IMO ήρθαν σήμερα 13 Απριλίου από τη ναυτιλιακή κοινότητα της Δανίας.

Συγκεκριμένα, με ανακοίνωσή της η Ένωση Δανών Εφοπλιστών υποστήριξε τη σημαίνουσα απόφαση του IMO, η οποία εναρμονίζεται με τη Συμφωνία των Παρισίων.

Η κ. Maria Skipper Schwenn, Executive Director της Ένωσης, εξέφρασε την ικανοποίησή της με τη σημερινή απόφαση του IMO να υιοθετήσει την στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα ως ιστορική.

Την στήριξή της στην απόφαση του IMO εξέφρασε επίσης και η BIMCO, που έχει έδρα στην Κοπεγχάγη. Συγκεκριμένα, η BIMCO ανέφερε ότι  η συγκεκριμένη απόφαση στον χώρο της ναυτιλίας αποτελεί έμπνευση και για άλλες βιομηχανίες.

Όπως δήλωσε ο κ. Lars Robert Pedersen, Deputy Secretary General της BIMCO, η στρατηγική μείωσης των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία ενισχύει σημαντικά τις πολιτικές και νομοθεσίες του IMO αναφορικά με την ενεργειακή αποδοτικότητα στα πλοία.

Ο ίδιος προσέθεσε ότι η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή της στην υιοθέτηση των κατάλληλων τεχνολογιών και διαδικασιών, οι οποίες θα συμβάλλουν στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών αέριων ρύπων από τα πλοία.

Στην ανακοίνωσή της η BIMCO αναφέρει επίσης ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία θα καταφέρει να ανταποκριθεί στους παραπάνω φιλόδοξους στόχους, αν και ακόμα δεν είναι σαφές με ποιον τρόπο θα επιτευχθεί αυτό.

Από τη μεριά της η EEE χαιρετίζει τη φιλόδοξη αρχική στρατηγική του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, το πρώτο αλλά κρίσιμο βήμα προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από υδρογονάνθρακες.

Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) χαιρετίζει την υιοθέτηση από την MEPC 72 της αρχικής στρατηγικής του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) ως απόφαση-σταθμό που ευθυγραμμίζει την συνδρομή της παγκόσμιας ναυτιλίας στην επιθυμούμενη μείωση αερίων ρύπων με τη Συμφωνία των Παρισίων. Μετά από δύο εβδομάδες έντονων και δύσκολων διαπραγματεύσεων, η υιοθετηθείσα αρχική στρατηγική προβλέπει μείωση 50% των GHG έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες προς το 70% έως το 2050.

Σχολιάζοντας την απόφαση, ο Πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, δήλωσε: “Η απόφαση του ΙΜΟ αποτελεί ορόσημο για την παγκόσμια ναυτιλία και θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Η στρατηγική που συμφωνήθηκε από την MEPC 72 είναι η πρώτη του είδους, όχι μόνο επειδή υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στην συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, αλλά και διότι, με τον τρόπο αυτό, η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών του εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου (GHG).”

Η αρχική αυτή στρατηγική, η οποία προβλέπεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023, ανοίγει το δρόμο για την υιοθέτηση παγκόσμιων μέτρων που θα επιτρέψουν στην ναυτιλία να επιτύχει τους συμφωνημένους στόχους. Ο ΙΜΟ, ο εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιος για τη θέσπιση διεθνών κανόνων στη ναυτιλία, πέτυχε έναν ισορροπημένο, πολιτικό συμβιβασμό, ο οποίος είναι και λειτουργικός για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

“Η απόφαση δεν είναι παρά η αρχή μιας μακράς και δύσκολης διαδικασίας με απώτερο σκοπό την εκπόνηση και εφαρμογή εφικτών και λειτουργικών παγκόσμιων μέτρων που να εγγυώνται την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να εξασφαλίζουν ίσους όρους παγκόσμιου ανταγωνισμού, ελαχιστοποιώντας παράλληλα πιθανό αντίκτυπό τους στην αναπτυσσόμενη παγκόσμια οικονομία και το αυξανόμενο διεθνές εμπόριο. Μακροπρόθεσμα, η ικανότητα της ναυτιλίας να παραμείνει στο συμφωνημένο μονοπάτι μείωσης των εκπομπών GHG αναπόφευκτα εξαρτάται από τη διάθεση παγκοσμίως εναλλακτικών, χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας διοξειδίου του άνθρακα ασφαλών καυσίμων για την αποδοτική λειτουργία του παγκόσμιου στόλου. Αυτή η προϋπόθεση είναι απολύτως απαραίτητη για την επιτυχή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα” δήλωσε ο κ. Βενιάμης.

“Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στα κράτη, τους εφοπλιστές, τους προμηθευτές καυσίμων / ενέργειας, τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές μηχανών και τις εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας καθώς και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν ώστε να παράσχουν τα απαραίτητα εργαλεία για την επιτυχή εφαρμογή αυτής της ιστορικής απόφασης. Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών σκοπεύει να εργαστεί μεθοδικά και εποικοδομητικά με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προς αυτόν τον σκοπό”, κατέληξε ο κ. Βενιάμης.

Σύμφωνα με τις πρώτες παρατηρήσεις των ειδικών επί θεμάτων τεχνολογίας και διεθνούς περιβαλλοντικής πολιτικής, μία πρώτη προσπάθεια για τους στόχους που θα εφαρμοστούν στο κοντινό μέλλον έχουν τεθεί, μένει να δούμε τι μέτρα θα ληφθούν για να μπορέσει η ναυτιλία να ικανοποιήσει τις διεθνείς περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Πολλοί αναφέρουν το slow steaming ως το καταλληλότερο μέτρο αν και αρκετοί γνώστες αμφισβητούν έντονα την υιοθέτηση μιας τέτοιας πρακτικής που ναι μεν εξυπηρετεί κάποια συμφέροντα κυρίως του Ευρωπαϊκού Βορρά, αλλά σίγουρα πλήττει το laissez- faire στο οποίο ευδοκίμησε η ελληνική ναυτιλία.