Περιβάλλον, χρηματοδότηση και πολιτικά ζητήματα επηρεάζουν τη ναυτιλία

Περιβάλλον, χρηματοδότηση και πολιτικά ζητήματα επηρεάζουν τη ναυτιλία

131
Περιβάλλον, χρηματοδότηση και πολιτικά ζητήματα επηρεάζουν τη ναυτιλία

Την Τετάρτη 26 Απριλίου πραγματοποιήθηκε σεμινάριο από το Διεθνές Νηολόγιο των Marshall Islands και το δικηγορικό γραφείο «Blank Rome LLP» με θέμα «United States Regulatory, Financial, and Political Issues Affecting Shipping». Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου πραγματοποιήθηκαν ομιλίες από ανώτερα διοικητικά στελέχη της Blank Rome, από εκπρόσωπους της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG), καθώς και από υψηλόβαθμα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών. Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στους διεθνείς κανονισμούς που διέπουν τη ναυτιλία σε ό,τι αφορά περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως το Ballast Water Management και σε ζητήματα ασφάλειας στους λιμένες, όπως το Qualship 21. Επιπλέον, αναφέρθηκαν σε ζητήματα που αφορούν την είσοδο των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στο χρηματιστήριο, καθώς και σε εμπορικές και οικονομικές πολιτικές της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ, υπό τον Πρόεδρο Τραμπ, η εφαρμογή των οποίων μπορεί να επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στη διεθνή ναυτιλία.

Πιο αναλυτικά, η κα Jeanne M. Grasso, Partner Blank Rome LLP, αναφέρθηκε αρχικά στη Συνθήκη του Ballast Water Management του IMO, η οποία πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, επισημαίνοντας ότι ενώ η σύμβαση στηρίζεται στις ίδιες αρχές με το «U.S. Coast Guard’s Ballast Water Management Program», έχουν βασικές διαφορές κυρίως σε ό,τι αφορά το «testing protocol for type-approvals». Η ίδια αναφέρθηκε, επίσης, στο πρόγραμμα «Vessel General Permit» της EPA (U.S. Environmental Protection Agency), σχετικά με τις διαρροές ρυπογόνων ουσιών στα ύδατα των ΗΠΑ. Στη συνέχεια της εκδήλωσης η κα Grasso, επισήμανε την ανάγκη υιοθέτησης της Marpol από τα εμπλεκόμενα μέρη κι αναφέρθηκε σε περιπτώσεις παραβίασης του κανονισμού. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Γεώργιος Μαργέλης, Environmental Compliance Manager της TMS Bulkers Ltd, αναφέρθηκε στις περιβαλλοντικές πρακτικές που υιοθετεί η εταιρεία στα πλοία της.

Ο κ. Brian Poskaitis, Senior Vice President, Fleet Operations του ΙRI, αναφέρθηκε στο port state control και στη συμβολή της σημαίας που φέρει ένα πλοίο για την προώθηση της ασφάλειάς του, επισημαίνοντας ότι από το 2013 το Διεθνές Νηολόγιο των Marshall Islands είναι μέλος του Tokyo MOU. O κ. Poskaitis στη συνέχεια, παρουσιάζοντας στατιστικά στοιχεία του 2016, τόνισε ότι το μεγαλύτερο μέρος των πλοίων που τίθεται υπό κράτηση κατά τη διάρκεια των port state controls είναι συνήθως bulk carriers, νεαρής ηλικίας (6-10 ετών).

Ενδιαφέρον έχει ότι ο κύριος λόγος που ένα πλοίο τίθεται υπό κράτηση αφορά παραβιάσεις στο σύστημα πυρόσβεσης. Εκπρόσωποι του USCG μέσω video link αναφέρθηκαν στο πρόγραμμα Qualship 21, το οποίο επιβραβεύει και πιστοποιεί όσους διαχειριστές πλοίων καταπλέουν σε λιμένες των ΗΠΑ, διατηρώντας υψηλά πρότυπα ποιότητας. Από τα στατιστικά στοιχεία του 2016 που παρουσίασε η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ, προέκυψε ότι τα περισσότερα πλοία που έχουν επιβραβευθεί με το Qualship 21 φέρουν σημαία των Marshall Islands, της Λιβερίας και του Χονγκ Κονγκ. Στη συνέχεια έγινε αναφορά στα προγράμματα Qualship 21 & E- Zero. Το τελευταίο θα τεθεί σε εφαρμογή τον ερχόμενο Ιούλιο και θα επιβραβεύει τα πλοία που συμμορφώνονται με τους διεθνείς κανονισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος.

Ένα ακόμη ζήτημα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων ήταν οι πηγές χρηματοδότησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, Chief Executive and Chief Financial Officer της Capital Product Partners L.P. τόνισε ότι ο αριθμός των κορεάτικων ναυπηγείων που κατασκευάζουν product tankers έχει μειωθεί κατά το ήμισυ τα τελευταία χρόνια λόγω των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, ενώ πρόσθεσε πως πολλά από αυτά λειτουργούν με την ενίσχυση της κρατικής Korea Development Bank. Ο κ. Σίμος Σπύρου, Chief Financial Officer της Star Bulk Carriers Corp., τόνισε ότι μεγάλο μέρος των ναυπηγείων κατασκευάζει πλοία κάτω από το λειτουργικό τους κόστος, γεγονός που δεν τα καθιστά ιδανικούς υποψήφιους για τη λήψη δανείου. Στη συνέχεια οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών αναφέρθηκαν στις ευκαιρίες και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που εισέρχονται στο χρηματιστήριο.

Η τελευταία ενότητα της εκδήλωσης αφορούσε τις αλλαγές στην πολιτική και τη νομοθεσία των ΗΠΑ, μετά την εκλογή του Τραμπ, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν τη ναυτιλία και το διεθνές εμπόριο. Οι αλλαγές αφορούν, μεταξύ άλλων, σε επαναδιαπραγμάτευση των όρων εμπορικών συμφωνιών στις οποίες μετέχουν ήδη οι ΗΠΑ, όπως είναι η NAFTA και σε βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου των ΗΠΑ.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά