Ένα πρωτοποριακό εργαλείο για την χρηματοδότηση εταιρειών της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

Ένα πρωτοποριακό εργαλείο για την χρηματοδότηση εταιρειών της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

601
Ένα πρωτοποριακό εργαλείο για την χρηματοδότηση εταιρειών της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

Οι τελευταίες εξελίξεις στην ανανέωση του στόλου ΝΜΑ» πραγματοποιήθηκε στις 20 Μαΐου 2016, στα γραφεία της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ). Σκοπός της συνέντευξης ήταν η ενημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις του Europa Ship Plan της πρωτοβουλίας της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο 2015 στο πλοίο Liberty παρουσία εκπροσώπων της ελληνικής πολιτείας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και στελεχών της εγχώριας και διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ο Πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ Χαράλαμπος Σημαντώνης, στην εναρκτήρια ομιλία του αναφέρθηκε στην σκοπιμότητα του σχεδίου, δίνοντας έμφαση στις απαιτήσεις που απορρέουν από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την αναγκαιότητα άμεσης προσαρμογής του ευρωπαϊκού στόλου, ως προϋπόθεση για την ομαλή μετάβαση του κλάδου στις νέες συνθήκες. Περαιτέρω ο κ. Σημαντώνης έδωσε έμφαση στις διαδικασίες πρόσβασης των πλοιοκτητών στο μηχανισμό χρηματοδότησης, τονίζοντας ότι αυτός αφορά σε δανειοδοτήσεις και όχι επιχορηγήσεις, θα είναι ανοικτός και προσβάσιμος από όλους τους ενδιαφερομένους καθώς και ότι η επιλογή των πλοιοκτητών θα γίνεται με καθαρά χρηματοοικονομικά κριτήρια, ενώ οι σχετικές εγγυήσεις θα δοθούν από την ΕΙΒ. Όπως τόνισε το πρόγραμμα είναι πολύ σημαντικό ιδιαίτερα για τις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες έχουν περιορισμένες πηγές χρηματοδότησης έπειτα και από την κρίση στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Ο κ. Σημαντώνης ανέφερε ότι ήδη 33 πλοιοκτήτες έχουν ενδιαφερθεί για το πρόγραμμα με σκοπό τη ναυπήγηση πλοίων και στόχος όπως δήλωσε είναι να υπάρξη παραγωγή τύπου σειράς με προκαθορισμένα μεγέθη και σχέδια για τα πλοία που θα ναυπηγηθούν. Επιθυμία είναι η κατασκευή των πλοίων να γίνεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία ώστε να αυξάνεται η προστιθέμενη αξία του όλου προγράμματος στην ευρωπαϊκή οικονομία, ενώ ανέφερε ότι αναμένεται και υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ελληνικό ναυπηγείο. Τα πλοία θα είναι διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης και LNG.
O Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης αναφέρθηκε στο νησιωτικό χαρακτήρα της Ελλάδας και τόνισε ότι η ανάγκη ανανέωσης του στόλου είναι διαρκής καθώς αυτή συνδέεται όχι μόνο με την συμμόρφωση των πλοίων με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά και την επιχειρησιακή ικανότητα της ακτοπλοΐας να εξυπηρετεί τη συνοχή της χώρας καθώς και με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των διεθνών γραμμών μας. Επιπλέον, σημείωσε ότι το σχέδιο αυτό αποτελεί τη λύση για τη κατασκευή πλοίων τα οποία θα απασχολούνται κατά αποκλειστικότητα σε γραμμές δημοσίου συμφέροντος.
Στη συνέχεια ο κ. Ζαχαριουδάκης CEO του Europa Venture Ltd αναφέρθηκε στην υστέρηση των ναυπηγήσεων με αποτέλεσμα η μέση ηλικία του ευρωπαϊκού στόλου ΝΜΑ να αυξάνεται περαιτέρω και η ανάγκη είτε νέων κατασκευών είτε επισκευών να γίνεται περισσότερο επιτακτική. Επιπλέον, ο κ. Ζαχαριουδάκης παρουσίασε την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει δημιουργηθεί για την υλοποίηση του σχεδίου καθώς και τη διαδικασία συμμετοχής και τους όρους χρηματοδότησης.
Ο Carl Carlsson CEO του ZVT, της αντίστοιχης πρωτοβουλίας που υλοποιείται από την Ένωση Εφοπλιστών Σουηδίας, αναφέρθηκε στην εμπειρία τους από την υλοποίηση είκοσι επενδυτικών σχεδίων, νέων πράσινων κατασκευών και μετασκευών, και τόνισε ότι αυτό δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την υποστήριξη της Ε.Ε. Έμφαση έδωσε στα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη των προγραμμάτων που υλοποιούνται και τόνισε την αναγκαιότητα ευρύτερης συνεργασίας.
Τέλος ο J. Anselmo Special Advisor for the Motorways of the Sea, έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι το πρόβλημα της ανανέωσης δεν είναι Ελληνικό αλλά ευρωπαϊκό και το στοίχημα είναι πως θα υπάρξει συνεργασία μεταξύ των διαφόρων εταίρων της βιομηχανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να επιτευχθεί μία συνολική λύση. Ο κ. Anselmo τόνισε ότι το Europa Ship Plan και το Zero Vision Tool είναι δύο προγράμματα κορωνίδες προς αυτή τη κατεύθυνση και πως η φιλοσοφία τους έχει αποτυπωθεί στο Detailed Implementation Plan του ΜoS, το οποίο πρόκειται να κατατεθεί προς ψήφιση στο Ευρωκοινοβούλιο, και αναμένεται να επηρεάσει τις σχετικές πολιτικές μέχρι το 2030.
Το Europa Ship Plan και το Zero Vision Tool έχουν κοινό στόχο –την ανανέωση του στόλου- και με κοινές δράσεις συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.