Θ. Βενιάμης: Υποκριτική κίνηση η απόφαση της ΕΕ για την εξέταση της...

Θ. Βενιάμης: Υποκριτική κίνηση η απόφαση της ΕΕ για την εξέταση της φορολόγησης της ναυτιλίας μας

648
Θ. Βενιάμης: Υποκριτική κίνηση η απόφαση της ΕΕ για την εξέταση της φορολόγησης της ναυτιλίας μας

Πραγματοποιήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2016 στο Ίδρυμα Ευγενίδου, η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, στη διάρκεια της οποίας ο Πρόεδρος κ. Θεόδωρος Βενιάμης, αναφέρθηκε λεπτομερώς στις εξελίξεις που σημειώθηκαν στην ποντοπόρο ναυτιλία τον περασμένο χρόνο, καθώς και στα πεπραγμένα της Οργανώσεως του ελληνικού εφοπλισμού.

Στην ομιλία του ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε σε όλες τις τρέχουσες εξελίξεις τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας οι οποίες επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την ελληνική και ελληνόκτητη ναυτιλία.

Ο κ. Βενιάμης τόνισε ότι η Γενική Συνέλευση της Ενώσεως, λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη για τη βιομηχανία της ναυτιλίας διεθνώς και όπως ανέφερε δυστυχώς η κατάσταση επιβαρύνεται για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια λόγω και της οικονομικής δυσπραγίας που βιώνει η πατρίδα μας.
“Στο διεθνές επίπεδο, τους τελευταίους μήνες του 2015 οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην έχουν υποστεί ραγδαία υποχώρηση διανύοντας την χειρότερη εποχή στην ιστορία τους. Ειδικότερα, η πτώση του δείκτη Baltic Dry (BDI) είναι δραματική, σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό ρεκόρ όλων των εποχών και συνεχίζεται χωρίς άμεσες προοπτικές ανάκαμψης. Τεκτονικές μεταβολές παρατηρούνται στην παγκόσμια οικονομία με απότομη προσγείωση και αναταραχές στην οικονομία της Κίνας, χαμηλότατους ρυθμούς ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές, όπως της Ρωσίας και Βραζιλίας και γενικότερα αναπάντεχη επιβράδυνση του εμπορίου. Η παγκοσμιοποίηση δείχνει τα δόντια της και βρίσκει τη ναυτιλία ευάλωτη λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας που επικρατεί και των προβλημάτων ρευστότητας λόγω της δυστοκίας δανεισμού και χρηματοδότησης” ανέφερε χαρακτηριστικά στην εισαγωγή της ομιλίας του.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε ότι ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων διανύει την καλύτερη ναυλαγορά από το 2008, με τους ημερήσιους ναύλους να καταγράφουν αυξήσεις της τάξεως άνω του 70% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Εξίσου εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα παρουσιάζει η μεταφορά υγροποιημένου υγραερίου και των παραγώγων προϊόντων πετρελαίου.

“Όλα τα προαναφερόμενα δημιουργούν έντονο προβληματισμό και αντικρουόμενα συναισθήματα. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ψυχραιμία αλλά και εγρήγορση στη λήψη αποφάσεων. Εξάλλου η ναυτιλία έχει περάσει και στο παρελθόν δύσκολες καταστάσεις και μεταπτώσεις και πάντοτε βρίσκει τον δρόμο της επιβίωσης και ανάκαμψης. Και τα αριθμητικά δεδομένα δεν μας επιτρέπουν να είμαστε απαισιόδοξοι. Μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό διεθνές περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ στην Ευρώπη κατέχει το 49,96% του κοινοτικού στόλου. Σημειωτέον ότι και τα δύο ποσοστά παρουσιάζουν ανοδική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πάντοτε σε εποχές κρίσης, υπάρχουν και ανοίγονται ελκυστικές ευκαιρίες για επανατοποθέτηση ή επανασχηματισμό της θέσης κάθε ατομικού επιχειρηματία ή ομίλου στη ναυτιλιακή σκακιέρα. Ίσως γι’ αυτό παρατηρούμε και συνεχή κινητικότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων” ανέφερε μεταξύ άλλων.

Για την κατάσταση στην Ελλάδα ο κ. Βενιάμης επεσήμανε τα ακόλουθα: “Σε εθνικό επίπεδο, το 2015 ήταν ένα επεισοδιακό έτος με δύο εκλογικές αναμετρήσεις, ένα δημοψήφισμα και επομένως, έντονη πολιτική αστάθεια και ως επακόλουθο επιβράδυνση της οικονομίας, με αποκορύφωμα τον Ιούλιο του 2015 την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, τα capital controls, που παραμένουν έως και σήμερα. Μέσα στο χάος αυτό, ευτυχώς η ελληνική πολιτεία, με την επίμονη παρέμβαση της Ενώσεώς μας και με σχετικά μικρή καθυστέρηση, προσπάθησε να απεγκλωβίσει, έστω και μερικώς, τις ναυτιλιακές δραστηριότητες από τα περιοριστικά τραπεζικά μέτρα, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται οι ναυτιλιακές εταιρίες μας στις υποχρεώσεις τους.
Επιπροσθέτως, τον Αύγουστο του 2015 και πριν την υπογραφή της νέας Μνημονιακής Συμφωνίας, η ναυτιλία μας και το φορολογικό της καθεστώς, ειδικά όσον αφορά το ύψος της φορολογικής της επιβάρυνσης και των κρατικών εσόδων, απασχόλησε τους θεσμούς στο πλαίσιο των σχετικών διαπραγματεύσεων. Για άλλη μία φορά, με τεκμηριωμένα οικονομικά στοιχεία που θέσαμε στη διάθεση της κυβερνήσεως, αποδείχθηκε ότι τα πλοία ελληνικής σημαίας ή ξένης αλλά διαχειριζόμενα από την Ελλάδα επιβαρύνονται με υψηλότατη φορολογία σε σύγκριση με τα ισχύοντα σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Αν προσθέσουμε και την οικονομική επιβάρυνση του εθελοντικού διπλασιασμού της φορολογίας μας βάσει του Συνυποσχετικού με την ελληνική πολιτεία, τοποθετούμεθα στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη”.

Για την διάθεση των Βρυξελλών να εξετάσει το φορολογικό καθεστώς της ελληνικής ναυτιλίας ο πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε τα ακόλουθα: “Το 2015 επιφύλασσε και άλλα χτυπήματα εναντίον της ναυτιλίας μας. Λίγες ημέρες πριν το τέλος του, και μετά από τρία χρόνια ανεπίσημης έρευνας και ανταλλαγής εξηγήσεων και επιχειρημάτων και χωρίς καμία επίσημη καταγγελία εις βάρος μας, ενημερωθήκαμε για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία ζητείται από την Ελλάδα να τροποποιήσει σημαντικές διατάξεις του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας λόγω επικαλούμενης μη συμβατότητάς τους με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυτιλία, τις ονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG). Θέλω να τονίσω από το βήμα αυτό ότι πρόκειται για μία υποκριτική κίνηση εναντίον της ελληνικής ναυτιλίας και της Ελλάδας. Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας μας, η ναυτιλία μας, ο πιο παραγωγικός πυλώνας για αυτήν, στοχοποιείται και η νομική αβεβαιότητα και επενδυτική ανασφάλεια που δημιουργείται ενδέχεται να προκαλέσουν φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρωπαϊκού, εκτός Ευρώπης και μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα.
Οι διατάξεις που επισημαίνονται ως μη αποδεκτές υπάρχουν αυτούσιες ή παραπλήσιες σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ. Φυσικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλείται ότι η απόφαση για την Ελλάδα θα αποτελέσει προηγούμενο και για την εξέταση και άλλων κοινοτικών συστημάτων. Εμμέσως λοιπόν φαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τορπιλίζει μόνη της τα SAG, τα οποία υιοθέτησε για την προάσπιση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού στόλου έναντι τρίτων χωρών. Μάλλον οι Ευρωπαίοι νομοθέτες δεν διδάχθηκαν από τα λάθη του πρόσφατου παρελθόντος. Με κάποιες ανάλογες στενές αντιλήψεις περί εφαρμογής του κοινοτικού δικαίου ανταγωνισμού κατέστρεψαν την ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία και την πρόσφεραν ως δώρο στις χώρες της Άπω Ανατολής”.

Ο κ Βενιάμης αναφέρθηκε και στη ναυτική εκπαίδευση τονίζοντας ότι δυστυχώς δεν είχαμε καμία θετική εξέλιξη ή πρόοδο. Η Ένωση έχει καταθέσει από καιρό ολοκληρωμένη πρόταση που θα οδηγήσει τεκμηριωμένα και στη βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος της εναλλασσόμενης εκπαίδευσης (των sandwich courses), αλλά και στην οριστική επίλυση του προβλήματος της απορρόφησης των σπουδαστών, προκειμένου να πραγματοποιούν την υποχρεωτική θαλάσσια εκπαιδευτική υπηρεσία τους. “Ας ελπίσουμε ότι έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, θα υπάρξει κάποια στιγμή η αναγκαία πολιτική βούληση για την ολιστική αντιμετώπιση του θέματος. Η ΕΕΕ συνεχίζει να υποστηρίζει έμπρακτα τις δημόσιες Ναυτικές Ακαδημίες, ενισχύοντας οικονομικά και τις κτιριακές υποδομές και τον εξοπλισμό τους. Αν θέλουμε όμως πραγματικά να αναβιώσουμε τη ναυτοσύνη των Ελλήνων, την οποία η ελληνική πλοιοκτησία εκτιμά και εμπιστεύεται, θα πρέπει να επιτραπεί επιτέλους και η παράλληλη λειτουργία Ιδιωτικών Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, προκειμένου να παραχθούν περισσότεροι αξιωματικοί με θετικότατες προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας. ” επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης του ελληνικού εφοπλισμού. Το 2015 πέρα από μεμονωμένες, κατά περίπτωση, παρεμβάσεις και ενέργειες οικονομικής υποστήριξης και ενίσχυσης ομάδων και φορέων, ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην ολοκλήρωση των επισκευών των Ναυτικών Ακαδημιών: Ο κ. Βενιάμης ανέφερε ότι “Πράγματι καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα γραφειοκρατικά προβλήματα χρόνων και να επισκευάσουμε ριζικά και την ΑΕΝ Μακεδονίας στη Μηχανιώνα. Μεγάλης έκτασης έργο που έδωσε όμως τη δυνατότητα άμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας να αυξήσει για το εκπαιδευτικό έτος 2015-2016 κατά 372 τους εισερχόμενους σπουδαστές. Σύντομα, θα γίνει και η τελετή εγκαινίων.
Τέλος, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι σύμφωνα και με την έγκρισή σας κατά την προηγούμενη Γενική Συνέλευση της ΕΕΕ, εντός των προσεχών ημερών θα λάβει υπόσταση η ανεξάρτητη νομική οντότητα με τη μορφή «αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας» με την επωνυμία «Εταιρία Κοινωνικής Προσφοράς του Ελληνικού Εφοπλισμού» και τον διακριτικό τίτλο «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», ονομασία που τονίζει τη δύναμη της συλλογικότητας και της ενότητας, η οποία θα αποτελέσει το μόνιμο όχημα της ναυτιλιακής μας οικογένειας για τη συνέχιση του κοινωνικού της έργου, με βάση πάντοτε τις ανάγκες και τις προτεραιότητες της κοινωνίας μας. Σύντομα θα ενημερωθούν αναλυτικά όλα τα μέλη της ναυτιλιακής μας κοινότητας, για να συνδράμουν με τις δωρεές τους στο έργο της νέας εταιρίας” .

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.