Η τρελή εμμονή στη λιτότητα

Η τρελή εμμονή στη λιτότητα

3
Η τρελή εμμονή στη λιτότητα

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

  • Ο πρόεδρος του Eurogroup, Jeroen Dijsselbloem, έστειλε μήνυμα στη Γερμανία τονίζοντας πως πρέπει να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις, προκειμένου να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη. 
  • Τι σημειώνουν οι μεταποιητικοί δείκτες ανά τον κόσμο, οι αριθμοί των εμπορικών ελλειμμάτων και τα επενδυτικά προγράμματα των χωρών.  

 

Στην υποβάθμιση των εκτιμήσεων της για την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη, προχώρησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ανακοίνωση των εξαμηνιαίων προβλέψεων της.

Αναλυτικά, η Κομισιόν υποβαθμίζει τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη το 2015 στο 1,1% από 1,7% πριν έξι μήνες, αλλά το ανησυχητικό σημείο είναι η αναθεώρηση των εκτιμήσεων για τη Γερμανία και τη Γαλλία.

Για τη Γερμανία η Κομισιόν προβλέπει ανάπτυξη 1,3% το 2014, στο 1,1% το 2015 έναντι 2% και στο 1,8% το 2016.

Σχετικά με τη Γαλλία, προβλέπει ανάπτυξη 0,5% φέτος και 0,7% το 2015, έναντι 1,5% από την προηγούμενη πρόβλεψη.

Στο μείζον θέμα του πληθωρισμού, οι εκτιμήσεις της Κομισιόν είναι 0,5% φέτος, στο 0,8% το 2015 και στο 1,5% το 2016, δηλαδή μακριά από το 2% στόχο της ΕΚΤ.                     

Ο ΟΟΣΑ στην έκθεση του εν όψει της συνόδου των G 20 στην Αυστραλία υποβάθμισε τις προβλέψεις του για την Παγκόσμια ανάπτυξη το 2014 στο 3,3% από 3,4% και για το 2015 στο 3,7% από 3,9% προηγουμένως.

Παράλληλα εκτιμά ότι η ανάπτυξη της Αμερικανικής οικονομίας δείχνει ισχυρή, αντίθετα με αυτή της Ευρωζώνης, προτρέποντας τις κυβερνήσεις να περιορίσουν τις περικοπές στους προϋπολογισμούς και την ΕΚΤ να δεσμευθεί για ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων, συμπεριλαμβανομένων και κρατικών, όταν βέβαια ο διοικητής της Bundesbank Jens Weidmann απειλεί με παραίτηση από το εκτελεστικό συμβούλιο της ΕΚΤ αν τελικά η τράπεζα προβεί σε αγορές κρατικών ομολόγων, κορυφώνοντας έτσι την αντιπαράθεση του με τον Draghi.                

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του Eurogroup, Jeroen Dijsselbloem, μεταξύ πολλών άλλων, έστειλε μήνυμα στη Γερμανία τονίζοντας πως πρέπει να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις, προκειμένου να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η δήλωση του Jim O’Neil, πρώην οικονομολόγου της Goldman Sachs, προσθέτοντας όμως πως η Γερμανία θα πρέπει να παραχωρήσει στις χώρες του Νότου μεγαλύτερη δημοσιονομική ελευθερία και προτείνοντας την «τρελή» όπως χαρακτήρισε ιδέα όπου οι Γερμανοί φορολογούμενοι να πληρώνουν έναν επιπλέον ετήσιο φόρο κάθε φορά που ο Γερμανικός πληθωρισμός είναι κάτω του 2% και τα έσοδα από το φόρο να κατανέμονται στις χώρες, οι οποίες διαθέτουν έλλειμμα κάτω του -3% και οριακή η μηδενική ανάπτυξη.  «Η πρόταση μου δεν είναι περισσότερη τρελή από την εμμονή στη λιτότητα» κατέληξε ο διάσημος οικονομολόγος»!!

Στις ΗΠΑ, ο μεταποιητικός δείκτης ISM σκαρφάλωσε στις 59 μονάδες τον Οκτώβριο από 56,6 τον Σεπτέμβριο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη τον ίδιο μήνα έκλεισε σε υψηλό 7 ετών στις 94,5 μονάδες, το έλλειμμα του προϋπολογισμού υποχώρησε στο 2,8% του ΑΕΠ λόγω της θετικής πορείας της οικονομίας και η ανεργία μειώθηκε στο 5,8% το χαμηλότερο επίπεδο από το 2008.

Το σημαντικό στοιχείο όμως είναι η διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος στα $ 43,03 δισ. τον Σεπτέμβριο από $ 40δισ. τον Αύγουστο καθώς οι εξαγωγές σημείωσαν πτώση 1,5%, την μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 7 μηνών. Η πτώση αυτή είναι αποτέλεσμα της «αργής» ανάπτυξης παγκοσμίως, καθώς οι εξαγωγές προς την Κίνα διολίσθησαν κατά 3,2%, προς την Ε.Ε κατά 6,5% και προς την Ιαπωνία κατά 14,7%.           

Στην Κίνα, το μεγάλο εμπορικό πλεόνασμα έχει αρχίσει να προβληματίζει τη χώρα, με αποτέλεσμα τη λήψη μέτρων με στόχο την ενθάρρυνση των εισαγωγών, καθώς η εγχώρια ζήτηση είναι ολοένα και πιο ασθενής με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει την οικονομική ανάπτυξη.  Την ίδια στιγμή, ανακοινώθηκε ένα επενδυτικό πρόγραμμα σε υποδομές αξίας $ 113,24 δισ. (16 σιδηροδρομικά δίκτυα και 5 αεροδρόμια) με στόχο την αναζωπύρωση του κατασκευαστικού κλάδου και της οικονομίας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.