Η ναυλαγορά υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

Η ναυλαγορά υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

5
Η ναυλαγορά υπό τη σκιά των οικονομικών εξελίξεων

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department

 

  • Η επιβράδυνση των αναδυόμενων οικονομιών και κυρίως της Κίνας και οι έντονες γεωπολιτικές διαφορές Ουκρανίας – Ρωσίας αποτελούν σοβαρούς εξωτερικούς κινδύνους.
  • Στην παγκόσμια ναυλαγορά, οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου υπογραμμίζουν ένα τόνο αισιοδοξίας για τον τομέα των bulkers/ tankers, με ανοδική τάση για το μήνα Νοέμβριο, πριν συναντήσουμε πάλι πτωτική τάση διόρθωσης την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου.
  • Εντείνονται οι ανησυχίες μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού της Κίνας που τονίζει ότι οι κυβερνητικές αρχές μπορούν να ανεχθούν ανάπτυξη ελαφρά μειωμένη από το επίσημο στόχο-7.5%, καθώς επιδιώκουν αναμόρφωση της οικονομίας για να καθοδηγείται περισσότερο από την εγχώρια κατανάλωση και λιγότερο από τις εξαγωγές και επενδύσεις.

 

Οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου ενισχύουν της ανησυχίες για την ανάρρωση της παγκόσμιας οικονομίας δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμα έντονοι κίνδυνοι τόσο από την πλευρά της Ασίας όσο και από την ευρωζώνη.

Στην ευρωζώνη, η οικονομική ανάκαμψη αιωρείται ακόμα και δε μπορεί να θεωρηθεί από τους οικονομικούς αναλυτές εξασφαλισμένη η σταθερότητά της, καθώς οι τρεις μεγάλες οικονομίες, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία δείχνουν επίπεδα στασιμότητας.

Η επιβράδυνση των αναδυόμενων οικονομιών και κυρίως της Κίνας και οι έντονες γεωπολιτικές διαφορές Ουκρανίας – Ρωσίας αποτελούν σοβαρούς εξωτερικούς κινδύνους. Ωστόσο, θετικά εμφανίζονται τα στοιχεία από Markit Economics για την οικονομία της ευρωζώνης με το συνολικό δείκτη Purchasing Managers Index-PMI να εμφανίζει αύξηση στης 54,3 μονάδες από 54,1 τον προηγούμενο μήνα και τη Γερμανία να δείχνει ελπίδες για ανάκτηση της δυναμικής στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου της χρονιάς.

Στην πλευρά της Ασίας, η Κινέζικη οικονομία εμφανίζει το χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων πέντε ετών υπό το βάρος των πιέσεων στην αγορά των ακινήτων, στην εγχώρια ζήτηση και στη βιομηχανική παραγωγή.

Σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία, ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ για τη δεύτερη παγκόσμια οικονομική δύναμη διαμορφώθηκε στο 7.3% για τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου της χρονιάς από 7.5% το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ οι οικονομικοί αναλυτές ανέμεναν ανάπτυξη 7.2%. Οι ανησυχίες εντείνονται μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού της Κίνας που τονίζει ότι οι κυβερνητικές αρχές μπορούν να ανεχθούν ανάπτυξη ελαφρά μειωμένη από το επίσημο στόχο-7.5%, καθώς επιδιώκουν αναμόρφωση της οικονομίας για να καθοδηγείται περισσότερο από την εγχώρια κατανάλωση και λιγότερο από τις εξαγωγές και επενδύσεις.

Για το μήνα Οκτώβριο, προκαταρκτικά στοιχεία από το δείκτη HSBC μεταποίησης δείχνουν οριακή άνοδο σε 50.4 μονάδες για την Κίνα , από 50,2 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Η βελτίωση δεν εξισορροπεί ακόμα τις αδυναμίες, καθώς εξακολουθούν να επικρατούν σοβαρές προκλήσεις για τη βιομηχανική παραγωγή με την οικονομία να συνεχίζει να εμφανίζει μειωμένη ζήτηση.

Στην παγκόσμια ναυλαγορά, οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου υπογραμμίζουν ένα τόνο αισιοδοξίας για τον τομέα των bulkers/ tankers, με ανοδική τάση για το μήνα Νοέμβριο, πριν συναντήσουμε πάλι πτωτική τάση διόρθωσης την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου.

Η ναυλαγορά των containers εμφανίζει την ίδια εξασθενημένη εικόνα στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη με τους ναυτιλιακούς παίκτες να ανακοινώνουν νέο κύκλο αυξήσεων στη διάρκεια του Νοεμβρίου για τόνωση των ναύλων.

Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο γενικός δείκτης Baltic Dry Index έδειξε άνοδο αυτή τη βδομάδα πάνω από το ψυχολογικό φράγμα των 1,000 καθώς σημειώθηκε σημαντική βελτίωση μεγέθους της ναυλαγοράς των πλοίων capesizes.

Νέα είσοδος φορτίων σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία οδήγησε σε σημαντικές ημερήσιες αυξήσεις ναυλώσεων των πλοίων την περασμένη Τρίτη 22 Οκτωβρίου, και σημειώθηκαν μόνο για μια μέρα 10 ναυλώσεις πλοίων για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα.

Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου στις 1155 μονάδες, 225 μονάδες άνω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας και 553 μονάδες κάτω από αντίστοιχο κλείσιμο της περασμένης χρονιάς, όταν τα επίπεδα ναυλαγοράς στο μέγεθος capesize ξεπερνούσαν τα$20,000/ημέρα (άνω $14,000/ημέρα σε σημερινά επίπεδα).

Στη ναυλαγορά των crude tankers - πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG, παρουσιάζει παρόμοια εικόνα ήπιας ανοδικής διόρθωσης τις επερχόμενες μέρες.

Τα επίπεδα ναυλαγοράς στη διαδρομή AG-US παρέμειναν σχεδόν σταθερά και αυξήθηκαν μόνο κατά 0.5 σε WS22.5 από WS18 στο τέλος του Σεπτεμβρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα επίπεδα ναυλαγοράς έχουν ακόμα έντονα περιθώρια βελτίωσης καθώς τη διάρκεια του Φεβρουαρίου ήταν άνω από WS30.

Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παραμένει κάτω από τις 1,000 μονάδες για τέσσερις συνεχόμενες βδομάδες.

Ωστόσο, ο δείκτης λίγο πριν το κλείσιμο του Οκτωβρίου σηματοδότησε 6% εβδομαδιαία αύξηση και σημείωσε άνοδο 52 μονάδων καθοδηγούμενη από 13% εβδομαδιαία αύξηση σε διαδρομή προς την Αμερική. Ο δείκτης τερμάτισε στις 963 μονάδες την περασμένη βδομάδα, με 4% εβδομαδιαία πτώση στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.