Η αλήθεια για την Αιτιολογημένη γνώμη περί φορολογίας πλοίων και την αναστάτωση...

Η αλήθεια για την Αιτιολογημένη γνώμη περί φορολογίας πλοίων και την αναστάτωση που προκλήθηκε

26
Η αλήθεια για την Αιτιολογημένη γνώμη περί φορολογίας πλοίων και την αναστάτωση που προκλήθηκε

Αιφνιδιάστηκε σύσσωμη η ναυτιλιακή και δημοσιογραφική κοινότητα από την ανακοίνωση Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τα δημοσιεύματα έγκριτων αθηναϊκών ιστοσελίδων που αναφέρονται σε Αιτιολογημένη γνώμη της Επιτροπής με θέμα τις φορολογικές διακρίσεις της ελληνικής νομοθεσίας υπέρ της ελληνικής σημαίας, εις βάρος πλοίων (ή/ και σκαφών αναψυχής) Ευρωπαίων υπηκόων, εγγεγραμμένων σε αλλοδαπά νηολόγια.

Τελικά η Αιτιολογημένη γνώμη σαφώς και δεν αφορά μόνο τα σκάφη αναψυχής, όπως βιάστηκαν να «διορθώσουν» κάποιοι συντάκτες, αλλά αυτό τελικά δεν είναι το κύριο θέμα που θα έπρεπε να μας απασχολεί. Έναυσμα ήταν πάντως, όπως πληροφορούμαστε, μια υπόθεση σκαφών αναψυχής Βρετανού υπηκόου στην Ελλάδα.

Σε απάντηση ερώτησης των «Ν.Χ.» προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το γραφείο Τύπου της Επιτροπής στην Αθήνα μάς διευκρινίζει ότι η αιτιολογημένη έκθεση προφανώς αναφέρεται στο σύνολο κάθε εμπορικής – ναυτιλιακής δραστηριότητας αλλά μόνο ως προς πιθανές διακρίσεις εις βάρος άλλων ευρωπαϊκών νηολογίων ή υπηκόων. Εντούτοις το κείμενο του Κολεγίου των Επιτρόπων, όπως αποφασίσθηκε και συντάχθηκε μόλις την περασμένη Τετάρτη, ακόμη δεν έχει δημοσιοποιηθεί ούτε και έχει κοινοποιηθεί στις αρμόδιες κρατικές.  υπηρεσίες. Οπότε δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς αφορά η Γνώμη, σε τι αναφέρεται και πόσο πρέπει (και αν πρέπει) να μας ανησυχεί.

Η Αιτιολογημένη γνώμη φαίνεται να εστιάζει πάντως, σύμφωνα με τη χθεσινή  ανακοίνωση της Επιτροπής, στο tonnage tax που απολαμβάνει η ελληνική σημαία (όπως βέβαια και όλες σχεδόν οι ευρωπαϊκές). Κυρίως όμως αναφέρεται σε στρεβλώσεις της ελληνικής νομοθεσίας και πολιτικής ως προς τη νομοθεσία της Ε.Ε. περί ελεύθερης εγκατάστασης και διακίνησης υπηρεσιών ευρωπαϊκών συμφερόντων ή υπηκόων κ.ο.κ. Αυτές όμως οι στρεβλώσεις δεν αφορούν την ποντοπόρο ναυτιλία και ας αναφέρεται η ανακοίνωση γενικόλογα στα ελληνικά «πλοία». Η ανακοίνωση Τύπου προφανώς δημοσιεύθηκε χωρίς ιδιαίτερη προσοχή και εμπεριέχει πολλές ασάφειες και ορισμένες ανακρίβειες ως προς την ελληνική νομοθεσία, γεγονός που μας αιφνιδιάζει μια και όλα τα κείμενα ελέγχονται από έγκριτους μεταφραστές και νομικούς της Επιτροπής.

Έως σήμερα γνωρίζαμε ότι πριν από μερικά χρόνια Άγγλος υπήκοος με τρία σκάφη αναψυχής προς εκμετάλλευση «μπλέχτηκε» στη δαιδαλώδη γραφειοκρατία του υπουργείου Οικονομικών, όπου του ζητήθηκε στο τέλος της… τουριστικής σεζόν ένα φορολογικό «χαράτσι» αδιανόητο σε σχέση με το αντίστοιχο που πληρώνουν οι Έλληνες κάτοχοι (και ναυλωτές) σκαφών αναψυχής. Τόσο η γραφειοκρατία όσο και η ασχετοσύνη του υπουργείου Οικονομικών σε συνδυασμό με τα γνωστά μικροσυμφέροντα στην ελληνική αγορά σκαφών αναψυχής εξόργισαν τον «Άγγλο ασθενή» -όπως χαρακτηριστικά τον αποκαλούν νουνεχείς κύκλοι που γνωρίζουν την υπόθεση- με αποτέλεσμα να καλέσει για… συμπαράσταση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αδικία εις βάρος του. Η ασχετοσύνη του Δημοσίου περί ευρωπαϊκού δικαίου (σε συνδυασμό ίσως με τα μικροσυμφέροντα συγκεκριμένων κλάδων στον τουρισμό) άνοιξε την «εισαγγελική όρεξη» των Βρυξελλών.

Εντούτοις, τα «Ναυτικά Χρονικά» είχαν τον περασμένο Δεκέμβριο αρθρογραφήσει εκτενώς πάνω σε αυτό το θέμα μετά την επίσκεψη συντάκτη τους στις Βρυξέλλες και την επαφή που είχε με την επίτροπο Μαρία Δαμανάκη και τους Έλληνες ευρωβουλευτές που ασχολούνται με τα θέματα μεταφορών και ανταγωνισμού. Φαίνεται ότι η νυν Επιτροπή Μπαρόζο ήθελε να κλείσει το θέμα αυτό πριν από τη λήξη της θητείας της.

Η Αιτιολογημένη γνώμη αποτελεί το 2ο στάδιο μιας σοβαρής και επίσημης διαδικασίας, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως θεματοφύλακας των συνθηκών ερευνά ενδελεχώς εσωτερικές νομοθεσίες ή πολιτικές των κρατών-μελών που πιθανώς να οδηγούν σε έλλειψη συμμόρφωσης προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις ιδρυτικές συνθήκες. Η διαδικασία αυτή αποτελεί σημαντικότατο προκαταρκτικό στάδιο εξέτασης ενός ζητήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με αποτέλεσμα την ευρύτερη δημοσιοποίηση ενός προβλήματος. Επιπλέον όμως αφορά και τη δεσμευτική σύσταση προς συμμόρφωση του κράτους-μέλους ως προς συγκεκριμένη παράβαση.

Μπορεί να μην αποτελεί ζήτημα για άμεση «ταραχή» στην Ακτή Μιαούλη και στην Ακτή Βασιλειάδη, αλλά σίγουρα αποτελεί γεγονός… άγαρμπου αιφνιδιασμού όλων μας, αφού η ανακοίνωση Τύπου διέρρευσε στα ΜΜΕ, μεγαλοποιήθηκε όπως πάντα από τη δημοσιογραφική κοινότητα, χωρίς όμως να γνωρίζει κανείς το πλήρες κείμενο.

Παραμένουμε πάντως ανήσυχοι για τις προθέσεις των Βρυξελλών και την πολιτική ατζέντα του Berlemond, που φαίνεται να κινείται μεθοδευμένα.

Το πρωτότυπο κείμενο της ανακοίνωσης Τύπου της Επιτροπής έχει ως ακολούθως:

Taxation: Commission asks GREECE to stop discriminatory taxation for ships flying foreign flags

The European Commission has officially asked Greece to amend its discriminatory taxation rules for foreign-flagged ships. Under Greek tax rules, Greek-flagged ships and certain vessels managed from Greece are exempt from income tax and instead subject to the simplified and lower special tonnage tax for maritime activities. Foreign-flagged ships, on the other hand, are subject to the less favourable income tax regime. Additionally, Greek legislation allows an income tax exemption for dividends from entities using Greek-flagged ships, but not for dividend from companies using foreign-flagged ships.

The Commission considers that such rules are contrary to EU rules on the freedom of establishment, the freedom to provide services and the free movement of capital. The Commission’s request takes the form of a reasoned opinion. If Greece fails to comply within two months, the Commission may refer the matter to the European Court of Justice. (Ref.: 2012/4155)

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-537_en.htm

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.