
Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. ανακοινώνει την προκήρυξη του διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού για τη σύναψη μακροχρόνιας Σύμβασης Παραχώρησης για την «Παροχή Υπηρεσιών Ευκολιών Παραλαβής και Διαχείρισης Υγρών Αποβλήτων και Καταλοίπων Φορτίου Πλοίων που καταπλέουν στη λιμενική ζώνη του ΟΛΠ μέσω της Μελέτης – Κατασκευής – Χρηματοδότησης – Λειτουργίας – Συντήρησης και Εκμετάλλευσης Σταθερής (Χερσαίας) Λιμενικής Εγκατάστασης Παραλαβής», βάσει της εθνικής και κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Η προκήρυξη αυτή αποτελεί ένα ακόμα βήμα εκσυγχρονισμού του λιμένα και προσαρμογής του στις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η Σύμβαση Παραχώρησης θα αφορά:
Σύμφωνα με την 30/2013 Διακήρυξη, ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί στις 27-02-2014.
Σημειώνεται ότι ο Λιμένας Πειραιά υποδέχεται πολύ μεγάλο αριθμό πλοίων, μικρής και μεγάλης χωρητικότητας, ενώ ο όγκος των διελεύσεων σε συνδυασμό με τη νευραλγική θέση στη λεκάνη της Μεσογείου αναδεικνύουν τον Πειραιά ως τον σημαντικότερο λιμένα της περιοχής και το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η λειτουργία κατάλληλων, για τον όγκο των καταπλεόντων πλοίων, υποδομών διαχείρισης υγρών αποβλήτων των πλοίων είναι μέγιστης σημασίας, καθώς εξασφαλίζει, πέραν της συμμόρφωσης της Χώρας μας με την Κοινοτική και διεθνή νομοθεσία, την αποτροπή της ρύπανσης των θαλασσών και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος με τον περιορισμό της απόρριψης στη θάλασσα αποβλήτων πλοίου.
Είναι δεδομένη η πάγια υποχρέωση του Λιμένα Πειραιά να διαθέτει λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων των πλοίων, καθώς επίσης είναι δεδομένη η ζήτηση αυτών των υπηρεσιών, για μεγάλο χρονικό διάστημα και με συνεχώς αυξανόμενη πελατειακή βάση.
Για την κάλυψη αυτών των αναγκών είναι απαραίτητη η λειτουργία μιας σύγχρονης μονάδας διαχείρισης αποβλήτων, που να διασφαλίζει τη σωστή διαχείριση των υγρών πετρελαιοειδών αποβλήτων των πλοίων.
Όπως επισήμανε ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης, έχουν δημιουργηθεί νέα δεδομένα, τα οποία επιβάλλουν να αναζητηθούν νέοι τρόποι λειτουργίας των λιμενικών εγκαταστάσεων και παροχής λιμενικών εξυπηρετήσεων στα πλοία, διότι:
Οι διοικητικές, αστικές και ποινικές ευθύνες των φορέων διαχείρισης των λιμένων, είτε για την προστασία του περιβάλλοντος, είτε για την τυχόν αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση των πλοίων, έχουν γίνει βαρύτερες και τους βαρύνουν αποκλειστικά, παρά την ύπαρξη αναδόχων.
Οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες έχουν επεκταθεί σε σημείο πλέον να επιβάλλεται, όχι μόνον η μη απόρριψη των αποβλήτων στη θάλασσα, αλλά και η περιβαλλοντικά ορθή διαχείριση αυτών που μεταφέρονται σε χερσαίους χώρους (υγειονομική ταφή, αποτέφρωση, κομποστοποίηση, κλ.π.), καθώς και η αξιοποίησή τους (ανακύκλωση, αναγέννηση, παραγωγή ενέργειας κ.λ.π.).
Η χρήση και λειτουργία πλωτών λιμενικών εγκαταστάσεων (πλωτού διαχωριστήρα) για τα υγρά απόβλητα, η οποία αποτέλεσε κατά τα παρελθόντα έτη τη μοναδική κατ’ ανάγκη λύση, δεν ενδείκνυται πλέον διότι: α) απαιτεί θαλάσσια προστατευόμενη περιοχή για την αγκυροβολία και λειτουργία του, τη στιγμή που οι θαλάσσιες ζώνες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του Λιμένα (εμπορικό λιμάνι), β) η λειτουργία πλωτής εγκατάστασης εγκυμονεί κινδύνους ρυπάνσεων του περιβάλλοντος, γ) η μεθοδολογία λειτουργίας του δεν μπορεί να εξελιχθεί τεχνολογικά, και δ) για τη θέση αγκυροβόλησης και τη λειτουργία του στην Κυνόσουρα Σαλαμίνας υφίστανται οξύτατες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής, συλλογικών φορέων προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και κίνδυνοι μη περαιτέρω αδειοδότησης λόγω του αρχαιολογικού χαρακτήρα της περιοχής, πρόβλημα που ενδεχομένως να ενταθεί λόγω των προγραμματιζόμενων εκδηλώσεων για την επέτειο των 2.500 ετών από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Όλα αυτά συνηγορούν στην ανάγκη για τη δημιουργία χερσαίων λιμενικών εγκαταστάσεων παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίου και καταλοίπων φορτίου για τα πλοία που καταπλέουν στο λιμάνι του Πειραιά, η χρηματοδότηση της οποίας θα προκύψει μέσω της μακροχρόνιας παραχώρησης εκμετάλλευσης των υποδομών και παραχώρησης υπηρεσιών.
Από την υλοποίηση της επένδυσης θα προκύψουν ευρύτερα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη (ανάπτυξη, απασχόληση, προστασία περιβάλλοντος κ.λ.π.) για την τοπική κοινωνία, την Εθνική οικονομία, τον ΟΛΠ Α.Ε. και το Δημόσιο.
Με τη δημιουργία αυτών των υποδομών ο ΟΛΠ αποδεικνύει έμπρακτα την τήρηση των βασικών αρχών που ισχύουν για όλους τους τομείς περιβαλλοντικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δηλαδή: α) αρχή της πρόληψης (αποφυγή δημιουργίας αποβλήτων στην πηγή), β) αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” (το κόστος διαχείρισης των αποβλήτων επιμερίζεται στους παραγωγούς), γ) αρχή της προληπτικής δράσης (λαμβάνονται μέτρα για να αποφευχθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις) και δ) αρχή της εγγύτητας (η διαχείριση αποβλήτων γίνεται όσο το δυνατόν κοντά στην πηγή).
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει αναγνωρισθεί από το 2011 ως ECOPORT από την ESPO με πιστοποίηση των Lloyd’s και από το 2013 έχει λάβει τίτλους πιστοποίησης των διεθνών προτύπων ποιότητας EN ISO 9001:2008 και EN ISO 14001:2004 για τις υπηρεσίες της δραστηριότητας της Κρουαζιέρας από τους οίκους Lloyd’s και Bureau Veritas, τίτλο τον οποίο και θα διατηρήσει με νέες προσαρμογές και εκσυγχρονισμό.
Περίληψη της διακήρυξης ο ΟΛΠ Α.Ε. απέστειλε και δημοσίευσε στα Ευρωπαϊκά Όργανα, ενώ μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών θα συνταχθεί για έγκριση από το Δ.Σ. η σχετική Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία και θα αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Oriani Hellas, διοργάνωσε με επιτυχία τη 2nd Greek-Norwegian Maritime Innovation Summit, στην κατοικία της Πρέσβειρας.…
Η αγορά των ferries, τα οποία διασχίζουν το στενό του Γιβραλτάρ έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της AXS Marine.…
Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις σόγιας της Αργεντινής τις πρώτες 18 ημέρες του 2025, πριν από την αύξηση των εξαγωγικών δασμών από την 1η…
Παρά την επιβολή δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα ήταν…
Η Τουρκία εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους $660.000 από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα έργο στην εμπορική διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου, σύμφωνα με ΜΜΕ από τη…
Η Celestyal ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας αναχρηματοδότησης, αντικαθιστώντας τη χρηματοδότηση που είχε αρχικά λάβει για την απόκτηση των πλοίων της με…
Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην ελληνική κοινωνία στις αρχές του 2027,…
Έτοιμο να σαλπάρει στις παγωμένες θάλασσες του Αρκτικού Ωκεανού είναι το «Alexey Kosygin», το πρώτο ice-class LNG carrier ρωσικής ναυπήγησης, βάσει ανακοίνωσης της Sovcomflot.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ