Η χώρα κτυπήθηκε σκληρά από την οικονομική κρίση, αλλά η ναυτιλία παρέμεινε...

Η χώρα κτυπήθηκε σκληρά από την οικονομική κρίση, αλλά η ναυτιλία παρέμεινε υγιής

4
Η χώρα κτυπήθηκε σκληρά από την οικονομική κρίση, αλλά η ναυτιλία παρέμεινε υγιής

Στην έναρξη των εργασιών της 28ης Συνέλευσης της Ολομέλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), που πραγματοποιείται στο Λονδίνο, παραβρέθηκε χθες ως επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης στον χαιρετισμό που απηύθυνε προς την Ολομέλεια του Οργανισμού, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο μέγεθος και τη σπουδαιότητα της ναυτιλίας για τη χώρα μας, στη σημασία του έργου του ΙΜΟ στους τομείς της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, καθώς και στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε η χώρα μας για την υιοθέτηση σχετικής απόφασης στη Συνέλευσης του ΙΜΟ, για την καταπολέμηση της πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε θαλάσσιες περιοχές της Αφρικής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας εξελέγη ομόφωνα στην Προεδρία του Committee1 της Συνέλευσης του ΙΜΟ, στο πλαίσιο της οποίας πρόκειται να εξεταστούν τα θέματα διοικητικής, οικονομικής, νομικής φύσεως και τεχνικής συνεργασίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Ακολουθεί η ομιλία  του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη:

«Είναι μεγάλη τιμή και προνόμιο για μένα να απευθύνομαι σε όλους εσάς τους ξεχωριστούς συμμετέχοντες της 28ης Συνόδου της Ολομέλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), στο πλαίσιο της οποίας συγκεντρωθήκαμε για να λάβουμε σημαντικές αποφάσεις για τη μελλοντική εργασία αυτού του, ζωτικού για τη ναυτιλία, διεθνούς οργανισμού.

Ως υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου της Ελλάδας, είμαι περήφανος που αντιπροσωπεύω μια χώρα με μεγάλη παράδοση στη Ναυτιλία, η οποία σήμερα θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κράτη του κόσμου, με έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους παγκοσμίως.

Για την Ελλάδα, η ναυτιλία αντιπροσωπεύει έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της οικονομίας. Αν και η χώρα μου έχει σκληρά κτυπηθεί από την οικονομική κρίση, ο τομέας της ναυτιλίας παρέμεινε υγιής και διατήρησε τη διεθνή του παρουσία. Σήμερα, η ελληνική οικονομία επιστρέφει στη σταθερότητα. Κανείς δε μια πια για Grexit!  Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρωζώνης. Και αντί για Grexit, οι περισσότεροι πλέον μιλούν για Grecovery, μια ανάπτυξη που αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους, μετά από έξι συνεχή έτη ύφεσης. Επιπλέον δε, η Ελλάδα έχει σταθεροποιηθεί στο εσωτερικό, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά.

Τους τελευταίους 17 μήνες έχουμε αναστρέψει την τάση. Μειώσαμε το έλλειμμά μας κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, μέσα σε μόλις τρία χρόνια! Στην παρούσα φάση παράγουμε πρωτογενές πλεόνασμα για πρώτη φορά μετά από 10 έτη! Η εξάμηνη αναθεώρηση της ύφεσης για το 2013 είναι μικρότερη των προβλέψεων του ΔΝΤ και της Ευρωπαϊκής επιτροπής. Το επίπεδο της ανεργίας για το δεύτερο εξάμηνο είναι για πρώτη φορά, μετά από τέσσερα χρόνια, μικρότερο από το προηγούμενο. Το τραπεζικό μας σύστημα έχει πλήρως ανακεφαλαιοποιηθεί. Για το 2014, έχει προβλεφθεί σχεδόν ομόφωνα ανάκαμψη, διακόπτοντας έξι συνεχή έτη βαθιάς ύφεσης.

Από τον ερχόμενο Ιανουάριο, η Ελλάδα θα αναλάβει την εξάμηνη Προεδρία της Ε.Ε.. Ως πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, θα προσπαθήσω να προωθήσω τα εκκρεμή ζητήματα και να οριστικοποιήσω τις οδηγίες που έχουν συζητηθεί. Κυρίως όμως, θα προσπαθήσουμε να αυξήσουμε το επίπεδο συνεργασίας μεταξύ του ΙΜΟ και της ΕΕ. Η Ελλάδα και εγώ προσωπικά πιστεύω ότι η ναυτιλία θα πρέπει να ρυθμίζεται διεθνώς από τον Οργανισμό.

Δεν πιστεύουμε σε περιφερειακές πολιτικές που δεν προβλέπουν ομοιομορφία των κανόνων που ρυθμίζουν τη ναυτιλία. Επιπρόσθετα, η Ελλάδα καλωσορίζει ιδιαιτέρως  την πρόοδο που έχει επιτευχθεί αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις του Ελεγκτικού Σχεδίου των κρατών μελών του IMO (IMO MemberStateAuditScheme), λαμβάνοντας υπόψη ότι οποιαδήποτε νομοθεσία ή διεθνής σύμβαση είναι κενή περιεχομένου εάν δεν εφαρμοστεί σωστά.

Η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει ηγετικό ρόλο στο διεθνές ναυτιλιακό τοπίο καθώς αποτελεί το 15% της παγκόσμιας ναυτιλίας και το 40% των Ευρωπαίων που αντιπροσωπεύει.

Ο ελληνικός εμπορικός στόλος μετρά 1.386 πλοία με συνολική καταγεγραμμένη χωρητικότητα 72.6 εκατ. DWT, κατέχοντας την 7η θέση παγκοσμίως με σχεδόν 4.73% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Επιπλέον, περίπου το 7.3% του συνόλου των σκαφών παγκοσμίως ελέγχονται από ελληνικά συμφέροντα  και 6.1% των πλοίων της γραμμής.

Ο στόλος της Ελληνικής ναυτιλίας  είναι ένα μοναδικά επιτυχημένο, φωτεινό σημάδι, της ελληνικής οικονομίας. 1.347 ναυτιλιακές εταιρείες δραστηριοποιούνται αυτήν την στιγμή στην Ελλάδα, με τον πυρήνα του να αποτελείται από περίπου 800 πλοιοκτήτες, με έδρα τους, κατά κύριο λόγο, το λιμάνι του Πειραιά.

Διεθνής συνεργασία μέσω του ΙΜΟ

Στο πλαίσιο της διεθνούς συνεργασίας μέσω του ΙΜΟ, θεωρούμε ότι σταθερός μας στόχος θα πρέπει να είναι η προώθηση της ασφάλειας, της περιβαλλοντικής προστασίας και η ποιοτική ναυτιλία εντός ασφαλών υδάτων.

Περιβαλλοντικά ζητήματα

Η Ελλάδα με συνέπεια έχει υποστηρίξει την άποψη ότι απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση για την προώθηση της ασφάλειας και των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Για να είναι επιτυχής, μια τέτοια προσέγγιση θα πρέπει να επιτύχει την ισορροπία ανάμεσα σε όσα ορίζει η τεχνολογία και η ανάγκη για ενθάρρυνση της καινοτομίας και της οικονομίας του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς επίσης και πραγματικές επιχειρησιακές παραμέτρους, πρακτικές και δυνατότητες της ναυτιλίας. Τα μέτρα που λαμβάνει ο Οργανισμός πρέπει να είναι παγκόσμια και όσο το δυνατόν αποδοτικότερα.

Θα ήθελα επίσης να επισημάνω και τις τελευταίες εξελίξεις του Υποχρεωτικού Κώδικα του ΙΜΟ για τα πλοία που κινούνται σε πολικά ύδατα. Είναι ζωτικής σημασίας τα οποιαδήποτε μέτρα που λαμβάνονται αναφορικά με τη ναυτιλία στη περιοχή του αρκτικού, να υιοθετούνται βάσει του πλαισίου που θέτει ο ΙΜΟ.

Αναφορικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα, η νέα έννοια της βιωσιμότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας που οδηγεί σε μια νέα γενιά φιλικών προς το περιβάλλον και ενεργειακά αποτελεσματικών πλοίων, είναι αυτή που θα διαμορφώσει το μέλλον. Με αυτήν την οπτική, η Ελλάδα καλωσορίζει τη θέση σε ισχύ  κανονισμών που αφορούν την ενεργειακή αποτελεσματικότητα καθώς και την τελευταία συμφωνία για επαναπρογραμματισμό των ημερομηνιών που αφορούν στη  Σύμβαση Εφαρμογής του ΒWM.

Πειρατεία και ένοπλες επιδρομές

H Ελλάδα εκφράζει εντονότατες ανησυχίες για την αυξανόμενη απειλή της πειρατείας και των ενόπλων επιδρομών που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής. Εμείς πήραμε την πρωτοβουλία  να προτείνουμε στο Συμβούλιο την υιοθέτηση Ψηφίσματος επισημαίνοντας το πρόβλημα των ενόπλων επιδρομών εναντίον πλοίων στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής,  βάσει των καθιερωμένων πρακτικών παλαιότερων υποθέσεων, με σκοπό να υπογραμμιστεί η αποφασιστικότητα που επιδεικνύει σταθερά ο Οργανισμός στην αντιμετώπιση της πειρατείας των θαλάσσιων περιοχών».

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.