Οι λιμένες ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης

Οι λιμένες ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης

6
Οι λιμένες ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης

Σημαντική πρωτοβουλία για την αναβάθμιση 319 μεγάλων λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών παρουσίασε η Ε. Επιτροπή στις 23 Μαΐου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, η πρωτοβουλία αυτή μπορεί να συμβάλλει ώστε να εξοικονομηθούν έως 10 δις ευρώ μέχρι το 2030 και να μειωθούν τα λιμενικά έξοδα κατά 7% περίπου.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή επανεξετάζει την ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική και εξαγγέλλει 8 δράσεις και μια στοχοθετημένη νομοθετική πρόταση για την ανάπτυξη και την καλύτερη συνδεσιμότητα των στρατηγικής σημασίας λιμένων, που έχουν περιληφθεί στον νέο Κανονισμό για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, εισηγητής του οποίου είναι ο ευρωβουλευτής ΝΔ, κ.Γ.Κουμουτσάκος. Πρόκειται για 319 ευρωπαϊκά λιμάνια, εκ των οποίων τα 83 έχουν ενταχθεί στον κεντρικό πυρήνα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και 239 στο εκτεταμένο δίκτυο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο αυτών των λιμανιών διαχειρίζονται το 96% των εμπορευμάτων και το 93% των επιβατών που διέρχονται από τους λιμένες της ΕΕ.

Σε εκδήλωση του “Up Greek Logistics” σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Γ.Κουμουτσάκος αναφέρθηκε ιδιαίτερα σε αυτήν την πρωτοβουλία της Ε. Επιτροπής. Δήλωσε συγκεκριμένα:

“Η πρόταση της Επιτροπής για την ευρωπαϊκή πολιτική λιμένων είναι μια σημαντική πρωτοβουλία, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια  και κατ’ επέκταση για την ελληνική ναυτιλία. Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας που παρουσιάζει, θα το παρακολουθήσω στενά και με μεγάλη προσοχή κατά τη διαδικασία συναπόφασης Ε.Κοινοβουλίου- Συμβουλίου.

Σημειώνω ότι η πρόταση αυτή αποτελεί βήμα εξειδίκευσης της πολιτικής των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών στη θαλάσσια διάστασή τους. Μπορεί να εξελιχθεί σε χρήσιμο εργαλείο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση των ελληνικών λιμένων. 25 ελληνικά λιμάνια έχουν περιληφθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Του Πειραιά, της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας, της Χαλκίδας, των Χανίων, της Χίου, της Ελευσίνας, της Καλαμάτας, του Κατάκολου, της Καβάλας, της Κέρκυρας, της Κυλλήνης, του Λαυρίου, της Μυκόνου, της Μυτιλήνης, της Νάξου, της Πάρου, της Ραφήνας, της Ρόδου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Σύρου και του Βόλου. Από αυτά, 5 στρατηγικής σημασίας λιμάνια έχουν ενταχθεί στο κεντρικό δίκτυο: του Πειραιά, της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας”.

Στόχος των προτάσεων της Επιτροπής είναι ο εκσυγχρονισμός της παροχής υπηρεσιών στους λιμένες, η καλύτερη σύνδεση μεταξύ τους και η εξασφάλιση των καλύτερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών. Προς αυτήν την κατεύθυνση προτείνονται νέες, διαφανείς και ανοιχτές διαδικασίες για την επιλογή των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, κανόνες για την αποφυγή καταχρήσεων και τη διαμόρφωση ανοικτού και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, καθώς και την απαιτούμενη ασφάλεια δικαίου και μακροπρόθεσμη σταθερότητα για την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων.

Η πρόταση της Επιτροπής συμπίπτει με πολύ θετικές προβλέψεις για τα λιμάνια της ΕΕ: έως το 2030 προβλέπεται αύξηση κατά 50% του διακινούμενου φορτίου. Η αύξηση αυτή αποτελεί ευκαιρία για οικονομική μεγέθυνση, καθώς μπορούν να δημιουργηθούν 110.000- 165.000 νέες θέσεις εργασίας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.