
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Η πολιτική της λιτότητας πάει υπερβολικά μακριά και το επιχείρημα ότι με τη μείωση των δημοσίων προϋπολογισμών επανέρχεται η εμπιστοσύνη των επενδυτών είναι προφανώς λανθασμένη επισήμανε ο Γερμανός Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Martin Schulz.
Ο Lorenzo Smaghi, πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, απροκάλυπτα δήλωσε πως η ΕΚΤ πρέπει να αντιδράσει στην επιθετική νομισματική πολιτική που εφαρμόζεται σε άλλες περιοχές του κόσμου.
Συγκριτικά με την Ασία και τις ΗΠΑ, η Ευρώπη είναι το πιο αδύνατο σημείο.
Λογικά θα έπρεπε η συναλλαγματική ισοτιμία του Ευρώ να είναι πιο αδύναμη, το οποίο όμως δεν συμβαίνει και η Ευρώπη πρέπει να αντιδράσει στο νομισματικό πόλεμο με την ΕΚΤ να κάνει περισσότερα από το να μειώσει απλώς τα επιτόκια. Σύμφωνα με τη Fitch, η Ευρωζώνη είναι αντιμέτωπη με θεμελιώδης προκλήσεις και η χαλάρωση των στόχων για τη μείωση των ελλειμμάτων θα αποτελέσει «πιστωτικά θετικό» γεγονός, ενώ ο Bill Gross της Pimco, του μεγαλύτερου fund ομολόγων στον κόσμο, προχωρά σε σκληρή επίθεση εναντίον της Βρετανίας και της Ευρωζώνης, ως προς τα σχέδια ταχείας μείωσης του χρέους με αυστηρά μέτρα λιτότητας, τονίζοντας ότι για να δημιουργηθεί πραγματική ανάπτυξη χρειάζεται να ξοδέψεις χρήματα.
Και ενώ η λίστα των επικριτών για τη στρατηγική της Ευρωζώνης όλο και μεγαλώνει και οι φωνές γίνονται όλο και πιο επιτακτικές για αλλαγή πολιτικής, τόσο εντός όσο και εκτός, η Γερμανία μέσω του υπουργείου Οικονομικών της καλεί την Ευρώπη να συνεχίσει στο μονοπάτι των μεταρρυθμίσεων ενώ η ίδια η Merkel, ενοχλημένη από την κλιμάκωση των επικρίσεων, σε πρόσφατη δήλωση της τόνισε πως για την στρατηγική της Ευρωζώνης όλοι χρησιμοποιούν τον όρο λιτότητα, το οποίο ακούγεται σαν κακό, και θα πρέπει να το αποκαλούμε «ισοσκελισμό των προϋπολογισμών».
Και ενώ η Ευρωζώνη προσπαθεί να βρει κατεύθυνση, στις ΗΠΑ η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε 0,4% το Μάρτιο, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις, και οι ενάρξεις κατοικιών αυξήθηκαν 7%.
Η Moody’s προβλέπει υποτονικότητα για την αμερικανική οικονομία και για το τρέχον έτος εκτιμά αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5 – 2% και για το 2014 αύξηση 2 – 3% επισημαίνοντας ότι η ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Ταυτόχρονα το ΔΝΤ υποβάθμισε τις προβλέψεις για τις ΗΠΑ φέτος, στο 1,7% από 2% καθώς οι αυτόματες περικοπές στον προϋπολογισμό επιβραδύνουν την ανάπτυξη. Aνατρεπτικά είναι τα στοιχεία από την Ασία, καθώς η Κινεζική βιομηχανία δείχνει να κατεβάζει ταχύτητα με το δείκτη PMI τον Απρίλιο στις 50,5 μονάδες από 51,6 το Μάρτιο.
Βασική αιτία για την υποχώρηση του PMI ήταν η αποδυνάμωση της ζήτησης για Κινεζικά προϊόντα από το εξωτερικό αφού ο δείκτης νέων παραγγελιών για εξαγωγές μειώθηκε στο 48,6 από 50,5 το Μάρτιο.
Τα ανησυχητικά όμως νέα έρχονται από τον αντιπρόεδρο της Κινεζικής Ένωσης Ελεγκτών, Zhang Ke, που προειδοποιεί ότι το χρέος της τοπικής κυβέρνησης είναι εκτός ελέγχου και θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερη κρίση από αυτή των ΗΠΑ με την κατάρρευση των ακινήτων.
Το ΔΝΤ, οίκοι αξιολόγησης και επενδυτικές τράπεζες έχουν κατά καιρούς εκφράσει ανησυχίες για το κυβερνητικό χρέος αλλά πρώτη φορά έρχεται από υψηλόβαθμο στέλεχος.
Η έκδοση ομολόγων εκτινάχθηκε το 2008 και οι τοπικές κυβερνήσεις χρωστάνε περί τα $ 1,6 – 3,2 τρισ., ποσό αντίστοιχο με το 20% – 40% της οικονομίας.
Σύμφωνα με τον Zhang, το χρέος βρίσκεται ήδη εκτός ελέγχου, μία κρίση είναι πιθανή αλλά από τη στιγμή που το χρέος μετακυλίεται και είναι μακροπρόθεσμο, ο χρόνος της έκρηξης είναι αβέβαιος.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εν μέσω ριζικών αλλαγών στο πεδίο των ανακυκλώσεων πλοίων, με την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα…
Σοβαρό ένοπλο επεισόδιο σημειώθηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη εξαπέλυσε, σύμφωνα με πληροφορίες, επίθεση σε υπό ελληνικό…
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ