Η ουσιαστική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Supply – Demand) δεν θα...

Η ουσιαστική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Supply – Demand) δεν θα επέλθει από τη μία μέρα στην άλλη

12
Η ουσιαστική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Supply – Demand) δεν θα επέλθει από τη μία μέρα στην άλλη

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Δυστυχώς οι τρέχουσες εξελίξεις προμηνύουν ότι και η πορεία της ναυτιλίας για το 2013 θα είναι αρκετά δύσκολη, δεδομένου της επιβράδυνσης της Κίνας, αφού τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες και σηματοδοτούν ενδεχόμενη επιβράδυνση, το συνεχιζόμενο υφεσιακό καθεστώς στην Ευρωζώνη, αλλά και τις ΗΠΑ που ενώ μέχρι τώρα τα μέτρα που λαμβάνει αποτρέπουν τους κινδύνους της ύφεσης, απέχει ακόμη από το να μιλάμε για υγιή ανάπτυξη της οικονομίας της.

Η επιβεβαίωση της αρνητικής κατάστασης για την ναυτιλία έρχεται από τον πλέον αρμόδιο οργανισμό, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ).

Στην πρόσφατη έκθεση του αναφέρει ότι η ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για το 2012 τελικά έκλεισε στο 2%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1981 όπου ξεκίνησαν και οι μετρήσεις, όταν τον προηγούμενο χρόνο, δηλαδή το 2011 είχε ανάπτυξη 5,2%.

Οι προβλέψεις του Οργανισμού για το 2013 είναι αρνητικά αναθεωρημένες, εκτιμώντας την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για φέτος περίπου στο 3,3%.  Οι προηγούμενες προβλέψεις για το 2013 έκαναν λόγο αρχικά για ανάπτυξη 5,6%, μετά μειώθηκαν στο 4,5%, για να φτάσουμε στην πρόσφατη εκτίμηση του 3,3%.  Αξίζει να επισημάνουμε πως ο μέσος όρος ανάπτυξης της 20ετίας είναι 5% και οποιαδήποτε ανάπτυξη μικρότερη του μέσου όρου ουσιαστικά δεν επιφέρει θετικά αποτελέσματα στο εμπόριο.

Η δραστική μείωση του Παγκόσμιου Εμπορίου στο 2% για το 2012, οφείλεται κυρίως στην με αργούς ανάπτυξη οικονομία των αναπτυγμένων χωρών και στην μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον της Ευρωζώνης.

Η μείωση της παραγωγής και η αύξηση της ανεργίας στις αναπτυγμένες χώρες είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση των εισαγωγών άρα και την μείωση των εξαγωγών σε αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΕ, Pascal Lamy, προειδοποίησε ότι το 2013 μπορεί να αποδειχθεί χειρότερο από όσο αναμενόταν, εξαιτίας της κρίσης στην Ευρώπη αλλά και του κινδύνου κάποιες χώρες να βάλουν περιορισμούς στις εμπορικές τους συναλλαγές.

Στην τελευταία έκθεση του Baltic and International Maritime Council (BIMCO), αναφέρεται ότι για πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια η προσφορά πλοίων (Supply) δείχνει να αρχίζει να εκλογικεύεται αφού τις πρώτες 11 εβδομάδες του 2013 παραδόθηκαν 17 εκατομμύρια DWT ενώ το 2012 ο ίδιος αριθμός τονάζ παραδόθηκε σε 7 εβδομάδες.

Ταυτόχρονα αναφέρει ότι στις 11 πρώτες εβδομάδες του 2013 οδηγήθηκαν προς διάλυση 6 εκατομμύρια DWT.

Δεν παραλείπει όμως να επισημάνει ότι η ουσιαστική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Supply – Demand) δεν θα επέλθει από τη μία μέρα στην άλλη, τονίζοντας ότι ύστερα από 4 χρόνια συνεχόμενης αύξησης της προσφοράς με μεγαλύτερο ρυθμό από αυτόν της ζήτησης χρειάζεται κάποιο διάστημα μέχρι να μπορούμε να μιλάμε για εξισορρόπηση και κατ’ επέκταση για αύξηση των ημερησίων εσόδων των πλοίων.

Την Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013, ο γενικός δείκτης BDI ύστερα από ένα πτωτικό σερί 9 ημερών, σημείωσε 2 μέρες ανόδου για να κλείσει στις 875 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,265 μονάδες με $ 4,701 την ημέρα, BPI 1,112 μονάδες στα  $ 8,892, BSI 902 μονάδες στα $ 9,426 την ημέρα και BHSI 526 μονάδες στα         $ 7,823 την ημέρα.

Αρκετά υποτονικός ο κλάδος των αγοραπωλησιών την εβδομάδα που πέρασε, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes, το ‘BRILLIANT POWER’ 154.249 DWT (1994 – Namura), αγοράστηκε λίγο πάνω από τα $ 9 εκ. περίπου με παράδοση Charter Free.

✏  Στα Ultramax, το ‘ALICIA’ 177.243 DWT (2005 – Namura), αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 27 εκ. περίπου με παράδοση τον Ιούνιο στην Κίνα.

✏  Στα Handymax, το ‘STAR SEA BREEZE’ 48.983 DWT (2001 – I.H.I), πουλήθηκε σε Έλληνες στα υψηλά $ 11 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Chemicals, το ‘ANATOLIA SKY’ 3.842 DWT (2005 – Miura Zosensho ), epoxy coated, αγοράστηκε περίπου στα $ 5 εκ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.