Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία

Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία

125
Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία

Η παρουσίαση για την «απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία» έγινε πριν λίγο στο ιστορικό πλοίο Liberty, παρουσία των προεδρείων Εφοπλιστικών Ενώσεων, του ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, του ευρωβουλευτή Ν.Δ. Γιώργου Κουμουτσάκου, πλήθος πλοιοκτητών και καλεσμένων.

Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κ. Μουσουρούλης ανέφερε τα εξής:

«Θα αποφύγω τις τυπικές, συμβατικές, προσφωνήσεις, γιατί ειλικρινά αισθάνομαι ότι βρίσκομαι ανάμεσα σε πολλούς και καλούς φίλους. Σας καλωσορίζω λοιπόν όλους και σας ευχαριστώ που ήρθατε στο Hellas Liberty. Σ’ αυτό το βαπόρι – σύμβολο της αναγέννησης της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, το «ευλογημένο πλοίο», όπως το αποκάλεσαν οι άνεργοι ναυτικοί μας, όταν, αμέσως μετά τον πόλεμο, έμαθαν ότι 100 σαν κι’ αυτό θα περάσουν σε ελληνικά χέρια.

Σε μια ανταγωνιστική βιομηχανία όπως η ναυτιλία, που συνεισφέρει καθοριστικά στην οικονομία και προσδίδει στη χώρα μεγάλη, διπλωματική και πολιτική, ισχύ, οφείλεται ένα σταθερό σημείο αναφοράς. Γι’ αυτό και ακούσατε με ικανοποίηση την απόφαση του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, για την επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, μιας μοναδικής, σε παγκόσμιο επίπεδο, κυβερνητικής δομής υπέρ της ναυτιλίας.

Πολιτεία και θεσμικοί φορείς, ενώνουμε ξανά τις δυνάμεις μας και βαδίζουμε μαζί για να αντιμετωπίσουμε συντονισμένα όλα τα μεγάλα θέματα σε διεθνές επίπεδο αλλά και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην προσπάθεια αυτή, οι συμβουλές σας μας είναι πολύτιμες, γιατί μόνο εσείς γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα να αποκωδικοποιείτε και να αντιμετωπίζετε τις παγκόσμιες επιχειρηματικές προκλήσεις.

Με το Σχέδιο Νόμου που καταθέτουμε την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή και με το Προεδρικό Διάταγμα που θα ακολουθήσει, αποκαθιστούμε την ενότητα του Υπουργείου και εκλογικεύουμε τη δομική του οργάνωση, καλύπτοντας την υστέρηση και ενισχύοντας τις προϋποθέσεις για να πετύχουμε τους κοινούς μας στόχους.

Παράλληλα, παρεμβαίνουμε βελτιωτικά σε πολλά και σημαντικά ζητήματα για το λεγόμενο ναυτιλιακό πλέγμα: από τη ναυτική εκπαίδευση και εργασία ή την κωδικοποίηση και αναμόρφωση του Κώδικα Δημόσιου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, μέχρι και τη ναυπηγοεπισκευή. Θα αναφέρω μια συγκεκριμένη απλούστευση: Για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης  αλλοδαπής  εταιρίας, διαχωρίζουμε τις αμιγώς διοικητικές αρμοδιότητες από εκείνες που έχουν και οικονομικό αντικείμενο, προκειμένου να διεκπεραιώνονται άμεσα μόνο από τον Υπουργό Ναυτιλίας.

Ασφαλώς και αυτά δεν είναι αρκετά. Χρειαζόμαστε ένα Εθνικό Σχέδιο που να αξιοποιεί τις τεράστιες δυνατότητες όλου του ναυτιλιακού πλέγματος αλλά και να δεσμεύει τις κυβερνήσεις, διασφαλίζοντας συνέχεια στις πολιτικές τους. Με δυο λόγια, ένα master plan μέσω του οποίου θα ενισχυθούν ακόμα περισσότερο οι δεσμοί της ναυτιλίας με την εγχώρια οικονομία, εστιάζοντας στην προστιθέμενη αξία της ναυτιλίας και σε οικονομικές δράσεις ξηράς, για την καταπολέμηση της γάγγραινας της ανεργίας που κατατρώει τον κοινωνικό μας ιστό. Γι’ αυτό, στον νέο οργανισμό του Υπουργείου θα υπάρχει μια διακριτή οργανωτική δομή .

Η περαιτέρω προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη και επέκταση του ναυτιλιακού μας πλέγματος. Θα αναφέρω ένα στοιχείο. Στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, 8 στα 10 πλοία ελληνικών συμφερόντων έφεραν την Ελληνική σημαία. Σήμερα,στα 4 πλοία ελληνικών συμφερόντων, μόνο το 1 φέρει τη σημαία μας.

Τη σχέση αυτή θέλουμε να αντιστρέψουμε, με μέτρα υποστήριξης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας, όπως η κατάργηση γραφειοκρατικών και χρονοβόρων διαδικασιών, που, με τις σύγχρονες συνθήκες ανταγωνισμού, δεν είναι φιλικές προς τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα.

Με την Ομάδα Έργου που συγκροτήσαμε το περασμένο φθινόπωρο, μελετήσαμε σε βάθος προβλήματα όπως: η πολυδιάσπαση της διαδικασίας νηολόγησης σε μεγάλο αριθμό εμπλεκόμενων υπηρεσιών και στελεχών εντός των συναρμόδιων υπουργείων, η έλλειψη συνολικής ευθύνης για το συντονισμό και την παρακολούθηση όλων των σταδίων και η ελλιπής αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

Σε όλα αυτά, που φαίνονταν ως άλυτα προβλήματα, θέσαμε τέλος. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, ότι δεν λύνεται, κόβεται. Με πολύ συγκεκριμένες ενέργειες που θα σας παρουσιάσουμε σε λίγη ώρα, κόψαμε τα δεσμά της γραφειοκρατίας.

 

Συνοπτικά:

–     Απλοποιήσαμε και τυποποιήσαμε όλες τις διαδικασίες για την έκδοση της εγκριτικής πράξης νηολόγησης.

–     Μειώσαμε κατά 80% περίπου τις απαιτούμενες υπογραφές στα συναρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας, Οικονομικών και Ανάπτυξης για την έγκριση της επένδυσης.

–     Μειώσαμε το χρόνο από αρκετούς μήνες σε λίγες μόλις ημέρες, πλέον του χρόνου δημοσίευσης του σχετικού ΦΕΚ.

Θα ήθελα στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω τους αρμόδιους Υπουργούς κκ Στουρνάρα και Χατζηδάκη για την ουσιαστική συμβολή τους.

–     Παράλληλα, δημιουργήσαμε στο Υπουργείο Ναυτιλίας μιανέα «υπηρεσία μιας στάσης». Η υπηρεσία αυτή, θα αποτελεί το ένα και μοναδικό σημείο γιατην υποδοχή των αιτήσεων νηολόγησης, την εσωτερική παρακολούθησηκαι διεκπεραίωσή τους καθώς και για την παροχή εξυπηρέτησης και πληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο.

Και αυτά, άμεσα, από σήμερα. Με την πλήρη ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών που ήδη προετοιμάζουμε, η διεκπεραίωση των αιτήσεων – από την υποβολή τους μέχρι την έκδοση του εγγράφου εθνικότητας του πλοίου – θα γίνεται ηλεκτρονικά και οι χρόνοι θα ελαχιστοποιηθούν περαιτέρω. Ως πρώτο βήμα,από τις 15 Μαρτίου, τίθεται σε λειτουργία η υπηρεσία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης νηολόγησης.

Η Ελλάδα αποκτά πλέον ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό πλαίσιο νηολόγησης πλοίων. Η Ελληνική σημαία γίνεται ακόμα πιο ελκυστική και η φωνή μας, η φωνή σας, ακόμα πιο ισχυρή σε διεθνές επίπεδο. Για την οργανωμένη και συστηματική αυτή δουλειά, συνέδραμαν καθοριστικά: η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Εθνική Τράπεζα καθώς και τα έμπειρα στελέχη των τριών Υπουργείων. Θα ήταν παράλειψή μου να μην τους ευχαριστήσω όλους.

Θα ήθελα στο σημείο αυτό να απευθύνω ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Πρόεδρο της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών κύριο Θεόδωρο Βενιάμη, για την προσωπική του συμβολή στην υλοποίηση αυτού του έργου.Τόσο για το χρόνο που αφιέρωσε ο ίδιος στην προετοιμασία της προσπάθειας αυτής, όσο και για τις πολύτιμες τεχνικές συμβουλές του.

Έχουμε επίγνωση ότι βρισκόμαστε σε περίοδο χαμηλών ναύλων και ότι αυτό επηρεάζει την απόφαση για επιστροφή στην Ελληνική σημαία. Γνωρίζετε όμως καλά πως η σημαία αυτή προσδίδει κύρος στα πλοία που τη φέρουν. Όχι μόνο γιατί βρίσκεται στη λευκή λίστα του Paris MOU. Υπάρχουν και τρείς άλλοι πολύ σοβαροί λόγοι για να την επιλέξει κανείς:

Πρώτον, υποστηρίζεται από ένα ολοκληρωμένο διοικητικό μηχανισμό σε εθνικόκαι σε διεθνές επίπεδο, που κανένα άλλο κράτος στον κόσμο δεν προσφέρει. Δεύτερον, στηρίζεται σε ανταγωνιστικά, διαφανή και σταθερά εδώ και 60 χρόνια κίνητρα για ναυτιλιακές επενδύσεις. Τρίτον, αφορά μια χώρα που διαθέτει τα καταλληλότερα στον κόσμο στελέχη για τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα.

Γνωρίζετε καλά πως ποιοτική σημαία σε μια διεθνή βιομηχανία όπως η ναυτιλία, σημαίνει καλύτερους επιχειρηματικούς όρους πρόσβασης στην παγκόσμια αγορά. Δηλαδή περισσότερους ναύλους.

Και κάτι τελευταίο, αλλά το πιο σημαντικό από όλα όσα σας είπα. Η πατρίδα μας διαθέτει τους καλύτερους ναυτικούς στον κόσμο.  Μπορεί το κόστος των ξένων να είναι μικρότερο και αυτό να επηρεάζει την απόφαση για επιστροφή στην Ελληνική σημαία. Γνωρίζετε όμως πολύ καλά ότι οι δικοί μαςείναι ασυναγώνιστοι: Σε ναυτοσύνη. Σε ευρηματικότητα. Σε εργατικότητα. Σε υπευθυνότητα. Σε ευσυνειδησία. Σε θάρρος. Σε αυτοπεποίθηση. Στο φιλότιμο. Αυτός είναι ο Έλληνας ναυτικός, φίλες και φίλοι.

Και κάτι ακόμα που είχε πει σε μια ομιλία του ο αείμνηστος καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, πρωτεργάτης της προσπάθειας να αποκτηθεί το Hellas Liberty: «Όταν ανεβαίνω στα καράβια μου, προτιμώ να ακούω “Γειά σου καπετάν Βασίλη! Τι κάνει η κυρά Κάρμεν και τα παιδιά;” από το “Good morning, Sir”.»

Αυτόν τον Έλληνα ναυτικό περιγράφει ο σπουδαίος  πεζογράφος μας Ανδρέας Καρκαβίτσας στα  «Λόγια της πλώρης» : «Ο πατέρας μου – μύρο το κύμα που τον ετύλιξε – δεν είχε σκοπό να με κάμη ναυτικό». «Και τα έλεγεν αυτά», συνεχίζει ο Καρκαβίτσας, «ο άνθρωπος που έφαγε τη ζωή του στο καράβι. Που ο πατέρας, ο πάππος, ο προπάππος, όλοι ως τη ρίζα της γενεάς, εξεψύχησαν απάνω στο παλαμάρι.»

Έτσι μεγάλωσαν και πρόκοψαν γενιές Ελλήνων ναυτικών. Να μην ξεχνάμε ότι Έλληνες ήταν οι πρώτοι ναυτικοί του κόσμου. Αυτοί ταξίδεψαν από την Ερμιόνη στη Μήλο και πίσω, μεταφέροντας πέτρωμα για να φτιάξουν εργαλεία και όπλα. Πολλούς αιώνες πριν από τη γνωστή φράση του Περικλή: «Μέγα γαρ το της θαλάσσης κράτος». Το Αιγαίο ήταν η πρώτη τους Ναυτική Ακαδημία. Σε Ελληνικά καράβια σφυρηλατήθηκε το μέταλλό τους. Αυτοί διατήρησαν τη μοναδική στον κόσμο ναυτική μας παράδοση. Σε αυτούς βασίστηκε το μεταπολεμικό Ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα. Η παρουσία σήμερα εδώ πολλών συμπατριωτών μου, από τα Καρδάμυλα, το Βροντάδο, τις Οινούσσες, είναι μια ευκαιρία για να αναγνωρίσω τη δική τους μεγάλη συμβολή.

Η επιλογή της Ελληνικής σημαίας στα πλοία σας δεν θα είναι απλά μια αναγνώριση της προσφοράς τους,  αλλά θα ενισχύσει σημαντικά τους στενούς  δεσμούς που τους  ενώνουν με το πλοίο και την επιχειρηματικότητα.

Η Ελλάδα αγωνίζεται. Η ναυτική μας ιστορία, μας δεσμεύει ώστε ο αγώνας αυτός να είναι νικηφόρος. Και θα είναι, αν κάνουμε αυτό που ξέρουμε εδώ και χιλιάδες χρόνια. Η πατρίδα αυτή μπορεί να γίνει ξανά πηγή υπερηφάνειας για όλους τους Έλληνες. Και επειδή η σημαία είναι αυτή που μπαίνει πάντα μπροστά στους αγώνες, από αυτόν εδώ το χώρο, υψηλού συμβολισμού για τη ναυτιλία μας, απευθύνομαι σε εσάς και σας καλώ να υψώσετε τη γαλανόλευκη σε όλα σας τα πλοία.

Σας ευχαριστώ θερμά. Για μένα αλλά και τη ναυτική οικογένεια της πατρίδας μου της Χίου, είναι τιμή που ήσασταν σήμερα εδώ και με ακούσατε.»

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.