Η οποιαδήποτε αισιοδοξία από την πορεία του BDI είναι παροδική

Η οποιαδήποτε αισιοδοξία από την πορεία του BDI είναι παροδική

3
Η οποιαδήποτε αισιοδοξία από την πορεία του BDI είναι παροδική

Τα τελευταία στοιχεία από τον ΠΟΕ για την πορεία του διεθνές εμπορίου δεν αφήνουν ιδιαίτερες ελπίδες για την πορεία της ναυτιλίας και για την επίδοση του BDI.  Συγκεκριμένα ο ΠΟΕ βλέπει ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου για το 2012 κατά 2,5% που είναι το ήμισυ του μέσου όρου της τελευταίας 20ετίας. 

Μέχρι πρότινος ο ΠΟΕ προέβλεπε ανάπτυξη κατά 3,7%. 

Για το 2013 προβλέπει ανάπτυξη κατά 4,5% έναντι αρχικής εκτίμησης στο 5,6%. 

Στη δήλωση του ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού, Pascal Lamy, ανέφερε πως είναι πιθανότερο να υπάρξει νέα υποβάθμιση και όχι αναβάθμιση των προβλέψεων ενώ προκαλεί εντύπωση πως ο όγκος του εμπορίου είναι μικρότερος από τη διεθνή οικονομική ανάπτυξη. 

Τόνισε δε, πως ο κύριος λόγος για την επιβράδυνση του εμπορίου αφορά στην κατάσταση στην Ευρώπη, ενώ οι ΗΠΑ εμφανίζουν χαμηλότερη του αναμενόμενου δραστηριότητα και η Ιαπωνία δεν είναι σε ιδιαίτερα καλή φόρμα.

Η οποιαδήποτε αισιοδοξία από την πορεία του BDI την τελευταία εβδομάδα, όπου έσπασε το ψυχολογικό όριο των 600 μονάδων για να κλείσει την Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου στις 774 μονάδες είναι μάλλον παροδική καθώς η αιτία της ανόδου οφείλεται αποκλειστικά στον τομέα των Capesize, όπως αποδεικνύεται από ανάλυση των επιμέρους δεικτών.  Αλλά και αυτή η αύξηση που παρατηρήθηκε στα Capes, σύμφωνα με τα στοιχεία από την Κίνα, είναι προσωρινή καθώς το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε μία αύξηση της ζήτησης για Iron Ore, λόγω ότι τα αποθέματα της Κίνας μειώθηκαν από το 96% που είχε και ο στόχος ήταν να «ξαναχτίσει» τα αποθέματα της ώστε να επωφεληθεί από ενδεχόμενη αύξηση των τιμών.         

Ο πρόεδρος της Cosco, capt. Wei Jiafou, στο πλαίσιο των εργασιών του World Shipping Summit 2012 στην Κίνα, προσπαθώντας να δώσει λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και ιδιαίτερα από την υπέρ-προσφορά πλοίων αλλά και την αύξηση του μεγέθους των πλοίων δήλωσε πως η ανάκαμψη της αγοράς είναι απίθανο να συμβεί μέσα στα επόμενα δύο η τρία χρόνια και κάλεσε το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας να επικοινωνήσει και να σταματήσει να επεκτείνει τον παγκόσμιο στόλο.  Οφείλουμε να επισημάνουμε, ότι μας ξένισε λίγο η ανωτέρω δήλωση, ιδιαίτερα προερχόμενη από τον πρόεδρο της Cosco, σε μία περίοδο όπου τα ναυπηγεία της Κίνας «διψάνε» για παραγγελίες αλλά και το ότι το υφιστάμενο πρόβλημα της υπέρ-προσφοράς είναι από αθρόες παραγγελίες που μπήκανε την περίοδο 2007-2009.     

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του China State Shipbuilding Corporation, το 50% των ναυπηγείων θα κλείσει τα επόμενα 2-3 χρόνια, ενώ τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από το China Association of National Shipbuilding Industry, οι παραγγελίες για το 2012 ανέρχονται στους 11,64 εκατομμύρια τόνους δηλαδή μείωση κατά 50,7% από το 2011.  Αντίστοιχα, οι συνολικές παραγγελίες πλοίων προς παράδοση, από προηγούμενα έτη μέχρι σήμερα, είναι στους 123,48 εκατομμύρια τόνους, παρουσιάζοντας μία μείωση κατά 29,9% από τον προηγούμενο χρόνο.    

Από τα ανωτέρω στοιχεία, αποδεικνύεται εμπράκτως η «εκλογίκευση» των πλοιοκτητών σχετικά με νέες παραγγελίες, βέβαια ανασταλτικός παράγοντας είναι και η έλλειψη χρηματοδότησης, με ορισμένους βέβαια να αντιμετωπίζουν την κρίση αυτή σαν ευκαιρία και να προχωρούν με σύνεση σε παραγγελίες ECO πλοίων. 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.