
Τη διαμόρφωση από την ΕΕ ευρωπαϊκού δόγματος για τη στρατηγική στη θάλασσα, που να ανταποκρίνεται στις οικονομικές, πολιτικές, καθώς και στις προκλήσεις άμυνας και ασφάλειας, ζήτησε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, κ. Γιώργος Κουμουτσάκος, στη διάρκεια της συζήτησης σχετικά με τις “προκλήσεις και προοπτικές για τα ευρωπαϊκά στρατηγικά συμφέροντα στις θάλασσες”.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κουμουτσάκος, ο οποίος και συντόνιζε την εν λόγω ενότητα στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου που διοργάνωσε το ευρωπαϊκό γραφείο του Γερμανικού Ινστιτούτου “Konrad Adenauer Stiftung” (KAS) σε συνεργασία με το European Security Round Table (ESRT), με θέμα “Νέες στρατηγικές προκλήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση”, παρέθεσε 7 παράγοντες που επιβεβαιώνουν την εξάρτηση της Ευρώπης από τη θάλασσα και ως εκ τούτου καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να διαμορφωθεί ένα ενιαίο ευρωπαϊκό δόγμα για τα στρατηγικά συμφέροντα της Ευρώπης στη θάλασσα:
1. 70.000 χλμ. ευρωπαϊκών ακτογραμμών, που συνδέουν δύο ωκεανούς και τέσσερις θάλασσες, προικοδοτώντας την ΕΕ με την πιο εκτεταμένη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στον κόσμο.
2. 40% του ενδο-ευρωπαϊκού και σχεδόν το 90% εξωτερικού εμπορίου της, διεξάγεται δια θαλάσσης.
3. 40% του διεθνούς εμπορικού στόλου είναι ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας.
4. 40% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ προέρχεται από άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενες με τη θάλασσα οικονομικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες προσφέροντας ανάλογο αριθμό θέσεων εργασίας σε ευρωπαίους πολίτες.
5. Ο υψηλός κίνδυνος δραματικών επιπτώσεων στις ευρωπαϊκές ακτές και θάλασσες από ναυτικά ατυχήματα και γενικά τη μη συμμόρφωση με τους κανόνες ναυτικής ασφάλειας.
6. Οι μεγάλες δυνατότητες που δίνει το θαλάσσιο περιβάλλον για βιώσιμη ανάπτυξη με την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας διαφόρων μορφών και τύπου όπως για παράδειγμα : ενέργεια των ωκεανών (από τις θερμοκρασιακές διαφορές) – κυματική ενέργεια – παλιρροϊκή ενέργεια – υδραυλική ενέργεια – αιολική ενέργεια – οσμωτική ενέργεια.
7. Οι συνδεδεμένες με τη θάλασσα γεωστρατηγικές προκλήσεις ασφάλειας που αντιμετωπίζει η Ευρώπη όπως : (α) η δια θαλάσσης κίνηση μεγάλων μεταναστευτικών ροών από τη νότια και ανατολική πλευρά της Μεσογείου, (β) η παρεμπόδιση της ομαλής ροής της εμπορικής δραστηριότητας μέσω στρατηγικών θαλασσίων οδών, λόγω της πειρατείας και της θαλάσσιας τρομοκρατίας και (γ) η πολιτική αστάθεια, ρευστότητα και έντονες τριβές και συγκρούσεις στις περιοχές της νότιας και ανατολικής Μεσογείου.
Στο πάνελ συμμετείχαν επίσης ο κ. R. Walter, Μέλος του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου, η κ. B. Gminder, επικεφαλής της Μονάδας Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Υποναύαρχος κ. B. Williams, από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης, ο κ. M. Quillé από την EUROPOL και ο κ. D. Göge, από το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Oriani Hellas, διοργάνωσε με επιτυχία τη 2nd Greek-Norwegian Maritime Innovation Summit, στην κατοικία της Πρέσβειρας.…
Η αγορά των ferries, τα οποία διασχίζουν το στενό του Γιβραλτάρ έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της AXS Marine.…
Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις σόγιας της Αργεντινής τις πρώτες 18 ημέρες του 2025, πριν από την αύξηση των εξαγωγικών δασμών από την 1η…
Παρά την επιβολή δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα ήταν…
Η Τουρκία εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους $660.000 από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα έργο στην εμπορική διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου, σύμφωνα με ΜΜΕ από τη…
Η Celestyal ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας αναχρηματοδότησης, αντικαθιστώντας τη χρηματοδότηση που είχε αρχικά λάβει για την απόκτηση των πλοίων της με…
Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην ελληνική κοινωνία στις αρχές του 2027,…
Έτοιμο να σαλπάρει στις παγωμένες θάλασσες του Αρκτικού Ωκεανού είναι το «Alexey Kosygin», το πρώτο ice-class LNG carrier ρωσικής ναυπήγησης, βάσει ανακοίνωσης της Sovcomflot.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ