Επιφυλακτικοί οι υποψήφιοι αγοραστές

Επιφυλακτικοί οι υποψήφιοι αγοραστές

6
Επιφυλακτικοί οι υποψήφιοι αγοραστές

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Στην Κίνα, οι εξαγωγές αυξήθηκαν με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις τον Αύγουστο, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν απροσδόκητα καθώς η εγχώρια ζήτηση επιβραδύνεται ενώ επιδεινώνεται η προοπτική για την παγκόσμια οικονομία.  Οι εξαγωγές αυξήθηκαν 2,7% ετησίως, ενώ τα στοιχεία για τις εισαγωγές ήταν χειρότερα, παρουσιάζοντας πτώση 2,6% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο.  Η Goldman Sachs, υποβάθμισε τις εκτιμήσεις για το ΑΕΠ της Κίνας το 2012 από 7,9% σε 7,6%.  Την ίδια στιγμή, η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων ενέκρινε 25 νέα έργα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, ύψους $ 127 δισ. που θα υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα 3 με 8 χρόνια.  Το Πεκίνο εντείνει τις προσπάθειες επιτάχυνσης των επενδύσεων σε υποδομές ώστε να διατηρήσει την ανάπτυξη, αναφέρει η HSBC και εκτιμά ότι τα συγκεκριμένα έργα θα αντιστοιχούν στο 1,7% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, το συγκεκριμένο πρόγραμμα της Κίνας θα αυξήσει τη ζήτηση για χάλυβα, έχοντας σαν αποτέλεσμα την βελτίωση των ναύλων και ειδικότερα για τα Capes όπου ενδεχομένως τα έσοδα τους να πλησιάσουν τις $16 – 17,000 την ημέρα από περίπου $ 3,500 σήμερα.

Οι ανησυχητικοί παράγοντες για την πορεία των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, και για τον δείκτη BDI, εκτός από την τεράστια υπέρ-προσφορά τονάζ είναι και η απότομη πτώση των τιμών του Iron Ore, η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας και η μείωση των εξαγωγών των σιτηρών από την Αμερική λόγω της μακράς ξηρασίας.

Η τιμή του Iron Ore έχει μειωθεί στο 30% περίπου τους 3 τελευταίους μήνες και στο 50% από το 2011, έχοντας φτάσει σε χαμηλά 3 χρόνων στα $ 90 τον τόνο.  Η Αυστραλιανή εταιρία εξόρυξης Iron Ore, Fortescue Metals Group, μείωσε τα αναπτυξιακά σχέδια για το 2013 κατά 25% αντίθετα με τα αρχικά της σχέδια για αύξηση της παραγωγής στους 155 εκ. τόνους.  Πιο συγκεκριμένα θα μειώσει τις παραγωγικές της επενδύσεις κατά $ 1,6 δισ. θέτοντας σαν στόχο παραγωγής τους 115 εκ. τόνους ετησίως.  Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας είναι η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για Iron Ore όχι μόνο λόγω του ανακοινωθέντος προγράμματος αλλά και λόγω ότι της πτώσης των τιμών οι εισαγωγές είναι πιο οικονομικές συγκριτικά με την εγχώρια παραγωγή.

Απογοητευτικά όμως είναι και τα στοιχεία σχετικά με τον τομέα των σιτηρών από τις μειωμένες ποσότητες εξαγωγών από τις ΗΠΑ, γεγονός που επηρεάζει ιδιαίτερα τα Supramax και τα Panamax.  Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ, οι παγκόσμιες εξαγωγές σιτηρών θα φτάσουν σε χαμηλά των τελευταίων 27 ετών την περίοδο 2012 – 2013 μειώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο σιτηρών στους 289,4 εκ. τόνους για την ίδια περίοδο, την μεγαλύτερη μείωση από την περίοδο 1985 – 1986 που είχε μειωθεί κατά 18%.

Αν στα ανωτέρω προσθέσουμε και τον παράγοντα παραδόσεις πλοίων, τότε οι προβλέψεις για την πορεία του BDI είναι ακόμη πιο απογοητευτική.  Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία το 2012 αναμένονται να πέσουν στο νερό περίπου 1426 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.  Πιο συγκεκριμένα, τα Capes θα αυξηθούν κατά 281 πλοία, 9% περισσότερο από το 2011, τα Panamax κατά 417 πλοία όταν το 2011 η αύξηση ήτανε 274 πλοία, τα Handymax θα αυξηθούν κατά 363 πλοία, 11% περισσότερο από το 2011 και τα Handysize κατά 365 πλοία, 26% αύξηση από το 2011.  Αν κάνουμε την υπόθεση ότι από το σύνολο των 1420 πλοίων το 20% δεν θα παραδοθεί πάλι ο αριθμός των 1140 πλοίων είναι ιδιαίτερα μεγάλος ώστε να επηρεάσει την αγορά αρνητικά δεδομένου ότι και για το 2012 και για το 2013 η ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου εκτιμάται στο 4 – 4,5% κάθε χρόνο.  Για το 2013 αναμένεται να πέσουν στο νερό το σύνολο των περίπου 600 πλοίων ανεξαρτήτου τονάζ.

Άλλη μία εβδομάδα όπου η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησίων ουσιαστικά ήτανε μηδενική, και παρά το γεγονός ότι οι τιμές των πλοίων είναι σε αρκετά ελκυστικά επίπεδα ο συνδυασμός των χαμηλών ναύλων σε συνδυασμό με την έλλειψη χρηματοδότησης καθιστά τους υποψήφιους αγοραστές επιφυλακτικούς.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Capes,  το ‘ORCHID RIVER’ 170,896 DWT (1997 – Koyo) με χαρτιά πρόσφατα περασμένα, αγοράστηκε από την Swiss Marine με παράδοση το τελευταίο 3μηνο του 2012 στα $ 12,9 εκ.

✏  Στα Panamax, το ‘BRAVE WIND’  71,333 DWT (1997 – Namura) με χαρτιά περασμένα πριν ένα μήνα, αγοράστηκε από Γερμανούς στα $ 10,4 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ενώ η αγορά τον τελευταίο μήνα έδειξε μία τάση σταθεροποίησης η και αύξησης των τιμών, την τελευταία εβδομάδα άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σημάδια διόρθωσης των τιμών, ιδιαίτερα στην Ινδία και το Πακιστάν.  Εκτιμάται ότι η πτώση των τιμών οφείλεται στην υπέρ-προσφορά πλοίων καθώς σε γενικές γραμμές δεν υπήρξαν ιδιαίτερα σημαντικές νομισματικές διακυμάνσεις και οι τιμές του σιδήρου από διαλύσεις ήταν αμετάβλητες.  Επίσης το φαινόμενο της σπέκουλας που παρατηρήθηκε το τελευταίο διάστημα, όπως είχαμε επισημάνει στην προηγούμενη ανασκόπηση, οδήγησε σε ακυρώσεις η επαναδιαπραγματεύσεις.  Υπάρχει η ελπίδα ότι μετά τις εκδηλώσεις του Diwali (φεστιβάλ των φώτων) στην Ινδία που διαρκούν μία εβδομάδα οι τιμές θα ανέβουν, αλλά εκφράζουμε την επιφύλαξη μας καθώς η συνεχιζόμενη πτώση των ναύλων θα αυξήσει τον αριθμό των πλοίων προς διάλυση.

Η Ινδία, το τελευταίο διάστημα επικεντρώθηκε στην αγορά των Containers καθώς έχουν καλύτερη ποιότητα σιδήρου προσφέροντας μάλιστα και αρκετά ικανοποιητικές τιμές, περίπου στα $ 427 τον τόνο, συγκριτικά με τα πλοία ξηρού φορτίου όπου οι προσφερόμενες τιμές έχουν μειωθεί κατά $ 30 τον τόνο και σήμερα είναι στα $ 395 τον τόνο περίπου.

Το Πακιστάν, ύστερα από την δραστηριοποίηση του σε αρκετά δεξαμενόπλοια Suezmax, παρακολουθεί προσεκτικά την πτωτική πορεία των τιμών στην Ινδία και στο Μπαγκλαντές και ενώ μέχρις στιγμής προσφέρει τις υψηλότερες τιμές, ενδεχομένως στο άμεσο διάστημα να δούμε τις τιμές του να είναι χαμηλότερες από αυτές των ανταγωνιστών του.

Το Μπαγκλαντές, τελικά έφτασε στα όρια του από πλευρά χωρητικότητας με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμοι τελικοί αγοραστές όχι μόνο για να αγοράσουν αλλά και για να συζητήσουν την πιθανότητα να διαπραγματευτούν.  Η έντονη δραστηριοποίηση του το τελευταίο διάστημα και σε αρκετά υψηλές τιμές έχει οδηγήσει αρκετά κλεισίματα να επαναδιαπραγματεύονται και προβλέπεται ότι θα χρειαστεί περίπου 3 εβδομάδες μέχρι να ισορροπήσει η αγορά.

Η Κίνα, συνεχίζει να παραμένει εκτός αγοράς αφού οι τιμές που προσφέρει δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικές, οδηγώντας μάλιστα ακόμη και Κινέζους πλοιοκτήτες να κατευθύνουν τα πλοία τους προς Μπαγκλαντές, Ινδία και Πακιστάν, κάτι το οποίο βάζει ακόμη περισσότερη πίεση στις τιμές της Κίνας.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα  ήτανε 1,292,127 DWT εκ των οποίων περίπου το 84% (1,083,081 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 11% (147,143 DWT) Tankers, και το 5% (61,903 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

✏  Ινδία:  Από $ 395 – $ 425 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Πακιστάν:  Από $ 400 – $ 425 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Μπαγκλαντές:  Από $ 385 – $ 420 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

✏  Κίνα:  Από $ 280 – $ 310 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.