7ο ετήσιο συνέδριο του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch

7ο ετήσιο συνέδριο του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch

169
7ο ετήσιο συνέδριο του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch

Ολοκληρώθηκε το 7ο ετήσιο συνέδριο του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch με θέμα « Navigating through the economic storm. Setting a route in difficult times ». Με την ευκαιρία του ετήσιου συνεδρίου, εορτάστηκαν τα 100 χρόνια παρουσίας και επιτυχίας του Ινστιτούτου σε συνεργασία με τη Βρετανική Πρεσβεία .

Το συνέδριο έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Ευγενίδη όπου παρευρέθησαν πολλοί και καταξιωμένοι επιχειρηματίες που καλύπτουν όλο το φάσμα της ναυτιλίας και των παραναυτιλιακών επαγγελμάτων.

Στο φετινό συνέδριο τις απόψεις τους για το θέμα κατέθεσαν ο πρόεδρος του ICS Greek Branch κος Νικόλαος Α. Τσαβλίρης, ο Βρετανός Πρέσβης στην Ελλαδα, Δρ. David Landsman, ο κος Χαράλαμπος Φαφαλιός, Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, ο Δρ. Γιώργος Γράτσος, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο κος Alan Marsh, FICS, CEO της Breamar Seascope Group, ο κος Γιάννης Πλατσιδάκης, Διευθύνων Συμβουλος της Anangel Maritime Services, ο κος Βασίλης Μαντζαβίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της Unicredit Bank AG Greece, και ο κος Jonathan Elvey, Managing Partner of Ince & Co.  Συντονιστής του πάνελ ήταν ο κος Nigel Lowry, ανταποκριτής της Lloyd’s List στην Αθήνα..

Την εκδήλωση άνοιξε η διευθύντρια του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch και του HMC, κα Ναταλία Μαργιώλη Κομνηνού. Αφού ευχαρίστησε και καλωσόρισε τους ομιλητές και προσκεκλημένους τόνισε ότι είναι τεράστιας σημασίας το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουμε στην Ελλάδα έναν διεθνώς αναγνωρισμένο οργανισμό που γιορτάζει τα 100 χρόνια ύπαρξης του φέτος. Σημείωσε ότι , εδώ και 100 χρόνια, το ICS έχει προσαρμοστεί στις αλλαγές που λάβανε χώρα στο ναυτιλιακό κόσμο και συνεχίζει να εκπαιδεύει νέες γενιές ναυτιλιακών στελεχών  σε υψηλά επίπεδα επαγγελματισμού. Αναφερόμενη στο θέμα του Συνεδρίου, τόνισε ότι υπό το πρίσμα της οικονομικής αστάθειας και τη διαρκή μεταβολή των ισορροπιών στο παγκόσμιο εμπόριο, η ελληνική ναυτιλία είναι αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις. Η ναυτιλία εξαρτάται , πλέον, από την πορεία της Αμερικανικής οικονομίας, την επίλυση της ευρωπαϊκής χρηματοπιστωτικής κρίσης, την ανάπτυξη των οικονομιών των αναδυόμενων αγορών και στα εσωτερικά προβλήματα του χώρου, προερχόμενα από το πλεονάζον τονάζ. Το τελευταίο οδήγησε τα ναύλα σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναυτιλιακές εταιρίες είναι σε επιφυλακή για να καταφέρουν να επαναφέρουν την απόδοση τους και την αγορά σε ελκυστικά επίπεδα.

Ο Πρόεδρος του ICS Greek Branch, Κύριος Νικόλαος Τσαβλίρης , δεδομένου του εορτασμού των Εκατό χρόνων, έκανε μια αναδρομή στην ιστορία του Ινστιτούτου. Συνέδεσε την παρουσία εκατόν χρόνων του ΙCS με την έντονη συνεργασία μεταξύ των Ελλήνων και του ναυτιλιακού κέντρου του Λονδινου. Δήλωσε ότι τα προσόντα των Ελλήνων στο Λονδίνο δικαία ενσαρκώνονται στο οικόσημο και το μότο του Ινστιτούτου από το 1931:“Our word, our Bond.” Ο Πρόεδρος του ICS υπέδειξε την συμβολή του Ελληνικού Παραρτήματος του Ινστιτούτου  στην εδραίωσή του και στη σημασία του παγκοσμίως. Όσον αφορά στο θέμα του Συνεδρίου , Ο Κος Τσαβλίρης έθεσε το  ερώτημα για το που οδηγεί η τρέχουσα κατάσταση της οικονομικής  αναταραχής και που η αβεβαιότητα τις αγοράς  , η οποία φαίνεται να έχει δεσπόζοντα ρόλο.

Ολοκλήρωσε δε , τον λόγο του με δυο αποσπάσματα και προτείνε ότι η απλή γνώση και οι συμβατικές προβλέψεις δεν είναι πάντα επαρκείς . Ο Γάλλος πολιτικός Georges Clemenceau κατά την διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου είπε : « Υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν πολλά – αλλά δεν καταλαβαίνουν τίποτα –και άνθρωποι που καταλαβαίνουν πολλά –αλλά δεν ξέρουν τίποτα. »

Ο Κος Τσαβλιρης σχολίασε επίσης ,ότι μπορούμε να ενθαρρυνθούμε ακόμα περισσότερο από αυτό που ανέφερε ο Βρετανός ερευνητής του 20ου αιώνα ,  H. W. Tilman: « Κανείς δεν προχωράει πιο πέρα και πιο γρήγορα από τον άνθρωπο που δεν ξέρει που πηγαίνει. » – φράση που ταιριάζει στο περιπετειώδες πνεύμα που απαιτείτε για την ριψοκίνδυνη ναυτιλιακή κατάσταση.

O Βρετανός Πρέσβης, Δρ. David Landsman, στον καλωσόρισμα του προς τους ομιλητές και το επιφανές κοινό, τόνισε ότι Ελλάδα, Ευρώπη και γενικά η παγκόσμια οικονομία βιώνει δύσκολες στιγμές.Η διακύμανση των αγορών , η αλλαγή της του κέντρου βαρύτητας προς την Δύση και η πρωτόγνωρη παγκοσμιοποίηση επέβαλλε την ανάγκη να υπάρχει σαφής διορατικότητα και ικανότητα αντίδρασης . Συμφώνα με τον Βρετανό Πρέσβη , η Ναυτιλία και ιδιαιτέρα η Ελληνική Ναυτιλία είναι ένα τυπικό δείγμα των παραπάνω στοιχειών . Η υποστήριξη και η ανάπτυξη εμπειριών ,οι σχέσεις εμπιστοσύνης και η παράδοση είναι στοιχειά απαραίτητα για να ξεπεραστεί η κρίση . Τέλος , αναγνώρισε ότι το Institute of Chartered Shipbrokers έχει κερδίσει την διεθνή αξιοπιστία, εδραιώθηκε με το πέρασμα των χρόνων και έχει καταφέρνει να προσαρμόζετε στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς .

Ο κος Alan Μarsh  έκανε  μια ανασκόπηση και πρόβλεψη των ναυτιλιακών αγορών εξετάζοντας την πλευρά της προσφοράς κα της ζήτησης. Η παρουσίαση κάλυψε και τις τρεις αγορές : υγρού φορτίου, χύδην και κονταινερς.  Η ζήτηση για πετρέλαιο αναμένεται να παραμείνει σε σχετικά σταθερά επίπεδα τα επόμενα χρόνια σε αντίθεση με το συνολικό στόλο των τάνκερς και τις τρέχουσες παραγγελίες οι οποίες υπαγορεύουν την υπερπροσφορά και ως αποτέλεσμα μια αδύναμη αγορά μελλοντικά. Στην αγορά του χύδην φορτίου υπάρχει μια ελαφρώς καλύτερη ισορροπία με την ζήτηση για φορτία να ανεβαίνει σταθερά ως το 2015 δίνοντας προοπτικές ώστε να απορροφήσει ένας μεγάλος αριθμός υπό παραγγελία. Εξετάζοντας την αγορά των κοντέΪνερς , ο Διευθύνων Σύμβουλος της Braemar Seascope, τόνισε την τάση για παραγγελίες πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την ανάγκη για επίτευξη αποδοτικότητας στα καύσιμα με τη χρήση νέων τεχνολογιών . Οι οικονομίες κλίμακας ευνοούν τους μεγαλύτερουσ παίκτες αφήνοντας τους μικρότερους να ανταπεξέλθουν σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για την αγορά.

Το τελευταίο σημείο που ανέδειξε ο Κος Marsh είναι ο κίνδυνος προερχόμενος από το υπερβολικό μέγεθος των εγχώριων Κινεζικών παραγγελιών για νεότευκτα πλοία καταλήγοντας ότι τα Κινεζικά κεφάλαια  που χρηματοδότησαν έναν μεγάλο αριθμό παραγγελιών Ελλήνων εφοπλιστών μπορεί να αποδειχτεί ως «λάθος απόφαση» στο μέλλον.

Ο κος Χαράλαμπος Φαφαλιός ξεκίνησε την ομιλία του αναφέροντας ότι μέσα στο 2011 οι αγορές έχουν αλλάξει, κάτι που γεννά ανησυχίες για το μέλλον. Αναλύοντας τους ναυτιλιακούς κλάδους, παρατήρησε ότι η αγορά τον τάνκερς και κοντεΪνερς σημείωσαν πτώση, ενώ στα LNGs, VLPGs και Capesizes παρατηρήθηκε βελτίωση και επενδύσεις , με τις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών να αποτελούν τουλάχιστον τις μισές εκ του συνόλου παγκοσμίως. Ωστόσο, επισήμανε ότι υπήρξε στην αγορά εκτεταμένο πρόγραμμα διαλύσεων κυρίως σε φορτηγά πλοία. Ο Κος Φαφαλιός αναγνώρισε ότι για να αντιμετωπιστεί το μέλλον θα πρέπει να κατανοήσουμε την ιστορία της ναυτιλίας και να μάθουμε από αυτήν.  Μια πρακτική που οι σημερινοί πρωταγωνιστές της ναυτιλίας φαίνεται να μην ακολουθούν. Το μέλλον καθορίζεται από μια σειρά προκλήσεων. Το πλεονάζον τονάζ και το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα είναι αυτή τη στιγμή οι κύριοι “εχθροί”των εφοπλιστών επηρεάζοντας τα κέρδη τους μακροχρόνια. Η ζήτηση για εμπορεύματα από τις αναδυόμενες αγορές-π.χ. Κίνα, Ινδία- και οι προοπτικές να απορροφήσει το μελλοντικό τονάζ αυτή τη ζήτηση είναι επίσης μια πρόκληση.  Η νέα εποχή με το εμπόριο ρύπων των πλοίων υπό το Ε.Ε.D. I. στοιχείο θα επηρεάσει το σχεδιασμό τους, τα κόστη και την άξια τους και επομένως την αγορά.  Η πτώση των αξιών και της ηθικής στο χώρο διαμορφώνουν τις δραστηριότητες της αγοράς. Τέλος, η αγορά συμβολαίων F.F.A.s και η επίδραση τους στις φυσικές αγορές, όπως και τα απρόβλεπτα γεγονότα,  πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν μιλάμε για τις μελλοντικές προοπτικές.

Ο Πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee, έκλεισε την ομιλία του με ένα αισιόδοξο μήνυμα, λέγοντας ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα επιβιώσουν  και θα ευημερούν πάρα τις δύσκολες συνθήκες, χρησιμοποιώντας ένα παλιό ρητό ότι η Θάλασσα δεν πεθαίνει πότε.

Η παρουσίαση του Δρ. Γιώργου  Γράτσου, “Setting a route in difficult times” προσπάθησε να δώσει μια εις βάθος ανάλυση στο πως και γιατί η ναυλαγορά και οι τιμές των πλοίων κινούνται. Υπογράμμισε το γεγονός ότι η προσφορά του τονάζ- χωρητικότητας της ναυτιλίας μεταβάλλεται όσο τα πλοία διαμορφώνουν την ταχύτητα τους εξαρτωμένη από τα επίπεδα των ναύλων και τις τιμές του πετρελαίου και την επίδραση τους. Πρότεινε επίσης μια καλύτερη ένδειξη εκτίμησης των πλοίων  βασισμένη σε μία πιο ρεαλιστική βάση οι οποία θα αντιπροσωπεύει τις προβλέψεις της εισοδηματικής ροής.

Ο κος  Γιάννης Πλατσιδάκης παρατήρησε ότι είμαστε αντιμέτωποι με την κατάρρευση της απόδοσης των πλοίων, 25 χρόνια μετά την τελευταία κρίση. Σύγκρινε την τωρινή κρίση, με εκείνη της δεκαετίας του 80 και τον εκτεταμένο παροπλισμό πλοίων, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη να προετοιμαστούμε για το μέλλον ώστε μακροπρόθεσμα να επωφεληθούμε.

Ανέλυσε τις σημαντικότερες παραμέτρους που επηρεάζουν το ναυτιλιακό χώρο και που πρέπει να ληφθούν υπόψην ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια. Ο ρόλος της εταιρείας και η προστασία της φήμης της είναι η πρώτιστης σημασίας. Το ανθρώπινο στοιχείο έχει ζωτικό ρόλο, καθώς οι άνθρωποι της εταιρείας μπορούν να αναγνωρίσουν τον κίνδυνο και θα πρέπει να έχουν τη δύναμη να τον αντιμετωπίσουν. Οι τράπεζες είναι μεγάλης σημασίας, και γι’ αυτό οι άνθρωποι της ναυτιλίας πρέπει να τους παρέχουν όσο τον δυνατόν περισσότερες πληροφορίες ώστε να προλάβουν καταστάσεις και να τους εμψυχώνουν ότι η κρίση είναι παροδική. Συμβολή στην κατάσταση παρέχουν οι ναυλωτές και οι πάροχοι υπηρεσιών προς τις ναυτιλιακές. Οι πρώτοι είναι οι «πελάτες» των εταιρειών και γι’ αυτό είναι σημαντικό να αναπτύσσονται αρμονικές σχέσεις . Οι δεύτεροι επωμίζονται είτε απώλειες είτε αργοπορημένες πληρωμές, ανεβάζοντας τα κόστη. Ένα στοιχείο που στην παρούσα φάση δεν είναι ενδεδειγμένη πρακτική.

Καταλήγοντας με την φράση «Η ομορφιά της ναυτιλίας είναι ότι έχει τους μηχανισμούς αυτοκάθαρσης και παντού βρίσκει τρόπους διαφυγής από την κρίση μόνη της και επανέρχεται σε καλύτερη κατάσταση.

O κος Βασίλης Ματζαβίνος, ξεκίνησε την ομιλία του παραθέτοντας το “Πρόβλημα του Κερίου”, ένα πείραμα του ψυχολόγου Karl Duncker που στοχεύει να αποδείξει ότι κάποιοι άνθρωποι μπορούν να σκεφτούν διαφορετικά από κάποιους άλλους και να βρίσκουν αποτελεσματικές λύσεις. Αυτή είναι η πρόκληση για τους ανθρώπους της ναυτιλίας στις μέρες μας. Η ναυτιλιακή κοινότητα στην Ελλάδα, έχει ικανά στελέχη και εφοδιασμένα να αντιμετωπίσουν όποια δυσκολία. Αναφερόμενος στην τρέχουσα κατάσταση, στάθηκε στο ναυτιλιακό τραπεζικό σύστημα και τα τρία βασικά του σημεία: Κέρδος- Κεφάλαιο- Ρευστότητα και στο πώς έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες τα τελευταία χρόνια. Εντόπισε το λόγο, στο τρέχον πιστωτικό χρέος των κρατών, την αδυναμία των τραπεζών να χορηγήσουν δάνεια, λόγω της έλλειψης ρευστότητας, κεφαλαίου και υψηλού κόστους δανεισμού.  

Ένα άλλο σημείο της ομιλίας του ήταν ότι η ιστορία έχει αποδείξει ότι οι εισηγμένες και οι ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρίες αντιμετωπίζουν διαφορετικά ρίσκα. Συμφωνά με τον ίδιο, παραδοσιακές- οικογενειοκρατίες εταιρίες μπορούν να διαχειριστούν καλυτέρα τους κίνδυνους επιδεικνύοντας την ποιότητα των χειρισμών τους, σε σχέση με μεγάλες , εισηγμένες εταιρίες.

Ο επικεφαλής του ναυτιλιακού τομέα της Unicredit Bank, κατέληξε ότι ο κόσμος έχει αλλάξει το ναυτιλιακό χρηματοοικονομικό κλάδο. Παρόλα αυτά, η Ελληνική Ναυτιλία είναι σε θέση να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση και να αδράξει κάθε ευκαιρία.

Ο Jonathan Elveyτης Ince & Co στον Πειραιά μίλησε για την πορεία μέσα από την οικονομική κρίση από τη νομική πλευρά. Οι πελάτες συνήθως συμβουλεύονται  τους δικηγόρους όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά. Μερικές φορές όμως η πρόληψη είναι καλύτερη από την θεραπεία – είναι πάντα σοφότερο να διαβάζει κάποιος ένα νέο συμβόλαιο από την αρχή ώστε να διακρίνονται οι λύσεις που προσφέρει. Όταν όμως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά, κυρίως σε αυτές τις δύσκολες εποχές, οι πελάτες χρειάζονται νομική βοήθεια ως ασπίδα ασφαλείας. Στο αγγλικό νομικό πλαίσιο, οι όροι force majeure και frustration δεν αποτελούν δικαιολογία για παραλείψεις και παραβάσεις. Αλλά σε πολλές περιπτώσεις οι εταιρίες  έχουν τέτοιο μέγεθος πού δεν τους επιτρέπεται να ξεφύγουν των υποχρεώσεων τους. Σε μία τέτοια περίπτωση, αξίζει να φτάνουμε τη «δικαστική μάχη» στα άκρα. Ο Κος Elvey, έκλεισε την ομιλία του αναφέροντας ένα παράδειγμα όπου πελάτης της Ince & Co κέρδισαν στο Ανώτατο Δικαστήριο της Βρετανίας τη διεκδίκηση τραπεζικής αποζημίωσης έπειτα από τη πτώχευση της γιάρδας, περνώντας την υπόθεση από όλα τα στάδια και δικαιώνοντας τους πελάτες.

Πριν τη λήξη του Συνεδρίου, έλαβε χώρα η απονομή βραβείων στους υποψηφίους που διακρίθηκαν στις Εξετάσεις του  ICS τον περασμένο Απρίλιο. Η κα Μαργιώλη – Κομνηνού, ανέφερε ότι το 2011 περισσότεροι από 500 ναυτιλιακά στελέχη συμμετείχαν στα σεμινάρια του HMC ενώ 150 επαγγελματίες συμμετείχαν στις Εξετάσεις του  ICS, που οδηγούν στην απόκτηση της ιδιότητας μέλους του Ινστιτούτου, σημάδι επαγγελματισμού στο ναυτιλιακό κόσμο παγκοσμίως.

Ο κος Δημήτριος Χαμπούρης διακρίθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο ως ο υποψήφιος με τη μεγαλύτερη γενική βαθμολογία, ολοκληρώνοντας και τα 7 μαθήματα.  Η κα Τούλα Χατζιωάννου, διακρίθηκε με το πρώτο βραβείο για τον υψηλότερο βαθμό, στις εξετάσεις του μαθήματος Marine Insurance. Οι κύριοι, Ιωάννης Ζαρούλης και Αλέξανδρος Κουταλάκης βραβευτήκαν για την διάκρισή τους στο μάθημα Shipping Business ενώ η κα Γκαραβέλα  για τη διακρισή της στο μάθημα Ship Sale and Purchase.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.