
Marine and fire safety equipment leader VIKING Life-Saving Equipment has developed a 153-person, open reversible liferaft and mini slide system packed into a single aluminum stowage box. Named the VAS (VIKING Automatic Slide), and designed and certified for vessels on domestic voyages such as ferries sailing in protected waters, the liferaft and slide system enables crew to evacuate up to 153 people in one go.
While its size and evacuation capacity may be impressive, the real magic of the new system lies in its one-button, one-person release and operation.
“In difficult circumstances, and particularly when things need to happen as fast as possible, the ability to have just one crew member operate the entire evacuation system for such a large number of passengers is a major advantage,” says Niels Fraende, Sales and Marketing Director at the company’s headquarters. “That’s really quite amazing when you think how many crew it typically takes to deploy more conventional safety equipment”.
The VIKING Automatic Slide is designed for evacuation heights of 1.5 – 3.65 meters and requires no external power supply for deployment. Inflation of the system is automatically started by pushing a button on the stowage box or on the bridge. Another vital feature is automatic bowsing, which keeps the slide and raft close alongside the ship to assist ease of disembarking.
The VAS system is also very easy to install. It comes in a box that’s placed flush with the ship side, bolted to the deck and ready to go. No bowsing lines or welded connection points on the side of the ship’s side are necessary.
The system is approved on sea trial with significant wave height of 1.5m with DNV as notified body. The liferaft is EC type-approved (EC Directive 96/98/EC with DNV as the notified body) for use in restricted areas, defined by the national administration. The system, the associated slide, the liferaft and all equipment complies with ISO 9001 requirements for quality assurance in design, development, manufacture, sales and maintenance.
The first two VAS systems have already been sold to Färjerederiet in Sweden with delivery during September 2011.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Oriani Hellas, διοργάνωσε με επιτυχία τη 2nd Greek-Norwegian Maritime Innovation Summit, στην κατοικία της Πρέσβειρας.…
Η αγορά των ferries, τα οποία διασχίζουν το στενό του Γιβραλτάρ έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές τα τελευταία χρόνια, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της AXS Marine.…
Εκρηκτική άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις σόγιας της Αργεντινής τις πρώτες 18 ημέρες του 2025, πριν από την αύξηση των εξαγωγικών δασμών από την 1η…
Παρά την επιβολή δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα ήταν…
Η Τουρκία εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους $660.000 από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα έργο στην εμπορική διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου, σύμφωνα με ΜΜΕ από τη…
Η Celestyal ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας αναχρηματοδότησης, αντικαθιστώντας τη χρηματοδότηση που είχε αρχικά λάβει για την απόκτηση των πλοίων της με…
Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην ελληνική κοινωνία στις αρχές του 2027,…
Έτοιμο να σαλπάρει στις παγωμένες θάλασσες του Αρκτικού Ωκεανού είναι το «Alexey Kosygin», το πρώτο ice-class LNG carrier ρωσικής ναυπήγησης, βάσει ανακοίνωσης της Sovcomflot.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ