
Επιστολή του Νικολάου Γκουσόπουλου – διευθυντού τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών New York College
Yπεύθυνου προπτυχιακών και μεταπτυχιακών ναυτιλιακών προγραμμάτων University of Greenwich [London-UK] – Εισηγητού Nαυτιλιακής Οικονομικής
Πολύ συχνά σε άρθρα του ημερήσιου και περιοδικού ναυτιλιακού τύπου γίνονται αναφορές για την αναβάθμιση των ΑΕΝ
Αυτόματα λοιπόν γεννάται το ερώτημα.
Αυτό που χρειάζονται οι ΑΕΝ είναι αναβάθμιση η μήπως κάτι άλλο?
Η λέξη αναβάθμιση μας παραπέμπει, μέσα από την ετυμολογία της λέξης, στην μετακίνηση από την βαθμίδα που ανήκουν σε μία ανώτερη. Οι ΑΕΝ όμως:
Επομένως, όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, οι ΑΕΝ δεν μπορούν να γίνουν σχολές ΤΕΙ η πανεπιστημίων, όπως και για τον ίδιο λόγο οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ η τα ΙΕΚ δεν μπορούν παρομοίως να αναβαθμισθούν.
Αυτό λοιπόν που χρειάζονται οι ΑΕΝ είναι ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ. Εκσυγχρονισμός όμως σημαίνει χρήματα που θα πρέπει να δαπανηθούν και τα οποία στις μέρες που ζούμε υπάρχουν μόνο υπό την μορφή δανεικών και για να ταίσουν αποκλειστικά και μόνο, το αδηφάγο τέρας του δημοσίου.
Αν τώρα ρίξουμε μια ματιά στον πρόσφατο νόμο-πλαίσιο [Ν.4009-ΦΕΚ 195Α’/6.9.2011] που ψηφίστηκε μάλιστα και από 250 βουλευτές (τυχαίο? Δεν νομίζω) και ιδιαίτερα στο άρθρο 30, τότε πιθανόν να οδηγηθούμε σε άλλες σκέψεις.
Μεταξύ των άλλων, το άρθρο 30 αναφέρεται σε τριετείς σπουδές συνδυαζόμενες με μηχανισμό πιστωτικών μονάδων (credits) και όπου ή διατύπωση είναι σαφής:
60 credits/ανά έτος χ 3 έτη = 180 credits και ιδού το πρώτο πανεπιστημιακό πτυχίο, πού μέχρι τώρα χρειαζόταν κατ’ ελάχιστο 4 έτη σπουδών για την απόκτηση του.
Όντας λοιπόν οι ΑΕΝ σχολές τριετούς θεωρητικής κατάρτισης συν 2 εξάμηνα στο βαπόρι (ακόμα καλύτερα), αυτόματα πληρούν μια πρώτη βασική προϋπόθεση, σύμφωνα με το άρθρο 30, για να αναβαθμισθούν ακαδημαϊκά σε επίπεδο ΤΕΙ η πανεπιστήμιου.
Μήπως λοιπόν ο συγκεκριμένος νόμος και ειδικότερα το άρθρο 30 αποτελούν τον προάγγελο σύντομων διαρθρωτικών μεταβολών στη Ναυτική μας Εκπαίδευση πού σε συνδυασμό με την οικονομική μας ένδεια βολεύει πολλές καταστάσεις?
Ένα σενάριο που στο παρελθόν είχε αρκετές φορές διατυπωθεί, μe τoν νόμο-πλαίσιο φαίνεται υλοποιήσιμο, δηλαδή:
Μια τέτοια εξέλιξη βολεύει, όπως είπαμε, πολλές καταστάσεις, όπως:
Δεν ικανοποιεί όμως κανέναν πού νοιάζεται πραγματικά για τη συνέχιση τού θαύματος πού λέγεται παγκόσμια Ελληνική πρωτιά στο ναυτιλιακό στίβο αφού οι εισαχθέντες στις αναβαθμισμένες, με αυτό τον τρόπο ΑΕΝ δεν θα μπαρκάρουν ποτέ σε βαπόρι, γιατί ως «επιστήμονες» θα το θεωρούν άκρως υποτιμητικό και θα ψάχνουν αμέσως μετά το τέλος των σπουδών τους για κάποιο μεταπτυχιακό.
Οι φετινές όμως πανελλήνιες εξετάσεις μας επεφύλασσαν και δύο ευχάριστες εκπλήξεις
Το επιχείρημα λοιπόν ότι τα Ελληνόπουλα δεν θέλουν να σταδιοδρομήσουν στη μεγαλύτερη ναυτιλία τού κόσμου δεν ευσταθεί πλέον. Κάτι, πού θα συνεχιστεί εντονότερα και στα αμέσως επόμενα χρόνια, διότι η κρίση στη χώρα μας θα συνεχισθεί για κάποια χρόνια παράλληλα όμως, ή θάλασσα εξακολουθεί και θα εξακολουθεί να αμείβει πλουσιοπάροχα.
Πρόταση-Μονόδρομος : Oπως εδώ και 30 χρόνια τα κολέγια λειτουργούν απρόσκοπτα και συμπληρωματικά των Ελληνικών πανεπιστημίων, χωρίς τα πρώτα να ενοχλούν τα δεύτερα, θα πρέπει και στο χώρο τής ναυτικής εκπαίδευσης να δοθούν εναλλακτικές εκπαιδευτικές λύσεις .
Αλήθεια μέ εκείνες τίς ΝΕΚΕ τί γίνεται?
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…

Σε σημαντική επέκταση προχώρησε πρόσφατα η Stena Line. Συγκεκριμένα, η σουηδική εταιρεία εξαγόρασε τη Wasaline, ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Φινλανδία, ενισχύοντας περαιτέρω την…

Η Ινδία εντάσσεται δυναμικά στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, με τη σύσταση μιας νέας εταιρείας στη χώρα. Πρόκειται για την Bharat Container Shipping Line (BCSL),…

Με γνώμονα τη στρατηγική διαφοροποίηση των πηγών εσόδων της Διώρυγας του Σουέζ, η Αρχή της διώρυγας εισέρχεται δυναμικά στον κλάδο των πετροχημικών, εγκαινιάζοντας ένα…

Η επιτυχής θαλάσσια δοκιμή του πλοίου «COSCO SHIPPING LIBRA» επιβεβαιώνει ότι η μεθανόλη αποτελεί πλέον ώριμη και ρεαλιστική λύση για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας βαθέων…

Μέχρι στιγμής το 2025 έχουν εξαχθεί περίπου 12 εκατ. μετρικοί τόνοι σιδηρομεταλλεύματος από την Ουκρανία, σύμφωνα με δεδομένα της AXSMarine. Ο όγκος αυτός αντιπροσωπεύει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ