Λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη οι εξαγωγές της Κίνας θα σημειώσουν...

Λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη οι εξαγωγές της Κίνας θα σημειώσουν πτώση το 2012

11
Λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη οι εξαγωγές της Κίνας θα σημειώσουν πτώση το 2012

Του ΓιώργουΛογοθέτη CFO, Finance & Research George Moundreas & Company S.A

 

Ολοένα αρχίζουν και πληθαίνουν οι «φωνές» ότι η αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη έχει καθυστερήσει ενώ ταυτόχρονα υπάρχει διχογνωμία για το αν η «Ενωμένη Ευρώπη» ακολουθεί τη σωστή συνταγή για την επίλυση του προβλήματος.

Ο συνδυασμός των δύο αυτών καταστάσεων έχει αρχίσει και κλονίζει τα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας, αυξάνοντας τους φόβους για μετάλλαξη της κρίσης χρέους σε μία νέα τραπεζική κρίση από την οποία καμία χώρα δεν θα βγει αλώβητη.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η Standard & Poor’s υποβάθμισε όχι μόνο την Ιταλία από Α+ σε Α/Α-1, αλλά και την πιστοληπτική ικανότητα 7 τραπεζών της.

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, η Moody’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα 3 τραπεζών των ΗΠΑ, της BofA, Wells Fargo και Citi.  O CEO της Unicredit, Federico Ghizzoni, δήλωσε ότι οι αμερικανικές τράπεζες έχουν αποσυρθεί από την Ευρώπη φοβούμενοι τις εξελίξεις στην Ευρώπη αλλά και ανησυχώντας ιδιαίτερα για την Ιταλία.

Επίσης σύμφωνα με έκθεση της Fitch, τα 10 μεγαλύτερα αμοιβαία κεφάλαια των ΗΠΑ συρρίκνωσαν τον Αύγουστο την έκθεση τους στις Ευρωπαϊκές τράπεζες κατά 5% η $ 55δις.  Την ίδια στιγμή οι Lloyd’s, την Τετάρτη δήλωσαν ότι απέσυραν κεφάλαια από τράπεζες της ηπειρωτικής Ευρώπης τις οποίες έκριναν ευάλωτες.

Αντίστοιχα, πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις παγκοσμίως αλλά και δημόσιες, περιόρισαν δραστικά τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό προς τις γαλλικές τράπεζες λόγω ότι οι πιστωτικές αγορές θεωρούν πως οι γαλλικές τράπεζες ενέχουν κίνδυνο χρεοστασίου που αντιστοιχεί σε επίπεδα αξιολόγησης BB-, είδηση που επιβεβαιώνει και ο El-Erian της PIMCO συμπληρώνοντας ότι υπάρχουν ενδείξεις πως ακόμη και τράπεζες άλλων χωρών δεν δέχονται να συναλλάσσονται με τις γαλλικές.

Ταυτόχρονα, οι αναθεωρήσεις των προβλέψεων για την παγκόσμια ανάπτυξη και το εμπόριο δείχνουν να μην έχουν σταματημό.

ο ΔΝΤ προειδοποιεί για κίνδυνο ύφεσης σε ΗΠΑ και Ευρώπη μειώνοντας τις προ 2 μηνών προβλέψεις του.  Για της ΗΠΑ προβλέπει το ΑΕΠ σε 1,5% το 2011 και 1,8% το 2012 από 2,5% και 2,7% αντιστοίχως.  Το ΑΕΠ της Ευρώπης θα σημειώσει αύξηση 1,5% το 2012 έναντι 2% φέτος και της Ευρωζώνης 1,1% το 2012 από 1,6% το 2011.

Για τις ανεπτυγμένες οικονομίες το ΔΝΤ προβλέπει ανάπτυξη 1,3% το 2012 και 1,6% φέτος ενώ για τις αναδυόμενες 2,7% το 2012 έναντι 4,3% φέτος.

Στο σύνολο οι προβλέψεις του ΔΝΤ για την παγκόσμια ανάπτυξη μειώθηκαν στο 4% από 4,5% σε αντίθεση με τη δήλωση του El-Erian που τοποθετεί την παγκόσμια ανάπτυξη στο 2,5%.

Σχετικά με την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου, ο ΠΟΕ αναθεώρησε από 6,5% για το 2011 σε 5,8% με πτωτικές τάσεις και για το 2012.

Για να ολοκληρώσουμε και την εικόνα, να αναφέρουμε τη δήλωση του πρώην αντιπροέδρου της κεντρικής τράπεζας του Πεκίνου κ. Wu Xiaoling: «Η οικονομία της Κίνας είναι πολύ πιθανό να επιβραδυνθεί το 2012 και οι προσπάθειες της να τονώσει την ανάπτυξη θα είναι περιορισμένες, εξαιτίας του πληθωρισμού και των μεγάλων δανειακών βαρών της κυβέρνησης».

Παράλληλα, οι αξιωματούχοι της κυβέρνησης προβληματίζονται με τις παρενέργειες των μέτρων στήριξης του 2008 και του 2009, που έχουν προκαλέσει άνοδο του πληθωρισμού και κίνδυνο επισφαλειών δανείων στις τράπεζες.

Να προσθέσουμε επίσης ότι λόγω της κρίσης χρέους στην Ευρώπη και της ανεργίας στις ΗΠΑ οι εξαγωγές της Κίνας θα σημειώσουν πτώση το 2012.

Εξαντλώντας τις αντοχές μας, αναφέρουμε και την τελευταία αρνητική αλλά εξίσου σημαντική είδηση από το Διεθνή Οργανισμό Εργασίας (ILO), ο οποίος προειδοποιεί για μαζικό έλλειμμα θέσεων απασχόλησης και ζητά διεθνή συντονισμό για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Σύμφωνα με την έκθεση που πραγματοποίησε μαζί με τον ΟΟΣΑ, από την κρίση του 2008 χάθηκαν 20 εκ. θέσεις εργασίας στις χώρες του G20. Με τον τρέχοντα ρυθμό ανάπτυξης όχι μόνο είναι απίθανο να ανακτηθούν μεσοπρόθεσμα αλλά υπάρχει και σοβαρός κίνδυνος να διπλασιαστούν μέχρι το τέλος του 2011, δηλαδή στα 40 εκ.

Ο δείκτης της ναυλαγοράς BDI, μετά από μία μικρή διόρθωση 3 ημερών είναι πάλι στα θετικά, πλησιάζοντας κοντά στις 2,000 μονάδες. Αναλύοντας τους επιμέρους δείκτες, διαπιστώνουμε πάλι ότι η ανοδική πορεία του δείκτη, επί το πλείστον οφείλεται στην ανοδική πορεία των Capes το τελευταίο διάστημα.

Στον τομέα των αγοραπωλησιών, οι τιμές των πλοίων σε γενικές γραμμές παραμένουν υπό πίεση με ελάχιστες πράξεις να έχουν πραγματοποιηθεί μόνο στα πλοία ξηρού φορτίου.  Να αναφέρουμε επίσης τα «ενθαρρυντικά» σημάδια από τον μειωμένο ρυθμό νεότευκτων παραγγελιών όπου σε συνδυασμό με την αύξηση του αριθμού διαλύσεων, όπως αναφέρεται παρακάτω, δείχνει να εξομαλύνει η τουλάχιστον να τοποθετεί σε πιο λογικά επίπεδα την αύξηση του τονάζ.

Το Cape «HENG SHAN» 174.145 DWT (2007 – SWS) πουλήθηκε στα $ 37 εκ. στα ίδια επίπεδα με την πώληση της προηγούμενης εβδομάδας του Cape «BEGONIA» 180.265 DWT (2005 – Imabari) στα $ 36 εκ.

Εντυπωσιακή είναι και η πώληση του «HARMONIOUS» 174.350 DWT (2006 – SWS) στην υψηλή τιμή των $ 39 εκ.

Στα Panamax, το «MADDALENA D’AMATO» 74.710 DWT (2001 – Hudong) πουλήθηκε στα $ 18 εκ. περίπου 18% λιγότερο από το «SEA OF HARMONY» 76.397 DWT (2001 – Tsuneishi) που τον Ιούνιο πουλήθηκε στα $ 22 εκ.

Το Supramax «FREEDOM LILLY» 56.056 DWT (2005 – Mitsui) έκλεισε πάνω από τα $ 25 εκ. ελάχιστα πιο κάτω από την πώληση του Ιουνίου του «MERIDIAN HALO» 56.070 DWT (2006 – Mitsui) στα $ 26,6 εκ.

Το Handymax «SEA HOPE» 48.512 DWT (1998 – Sanoyas) πουλήθηκε στα υψηλά $ 16 εκ., περίπου 10% πιο κάτω από το «OCEANIC ANGEL» 46.677 DWT (1999 – Mitsui) που έγινε τον Απρίλιο στα $ 18,8 εκ.

Στα Handysize, to «ARAUCARIA N» 25.357 DWT (1984 – Imabari) έκλεισε στα $ 4.5 εκ.

Στον τομέα των tankers έπειτα από την En Bloc δραστηριότητα της προ-προηγούμενης εβδομάδας, την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε απραξία με μόνο μία πώληση, το Oil/Product «Qaseh» 7.000 DWT (2008 – China) να κλείνει στα $ 4,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ενθαρρυντικά ήταν τα στοιχεία των διαλύσεων την προηγούμενη εβδομάδα αφού ο συνολικός όγκος ξεπέρασε τα 2 εκ. DWT αλλά με κάποιες επιφυλάξεις λόγω της ευρύτερης οικονομικής αστάθειας, για το πόσο αυτή η πορεία θα συνεχιστεί.

Από τον συνολικό αριθμό των διαλύσεων 2,077,114 DWT το 47% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου και το υπόλοιπο 53% δεξαμενόπλοια.

Αβεβαιότητα επικρατεί στην Ινδία λόγω ότι οποιοδήποτε όφελος αποκόμισαν από την αύξηση τιμής του ‘Steel Plate” όπου στη πορεία διόρθωσε, ακυρώθηκε από την πτώση της ρουπίας συγκριτικά με το δολάριο Αμερικής με αποτέλεσμα οι Cash Buyers να είναι σε κατάσταση αναμονής και να μην προσφέρουν υψηλές τιμές.  Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν χαμηλότερα από την προηγούμενη εβδομάδα, από $ 505 – $ 525 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, παρά την αύξηση τιμής του ‘Steel Plate’, διατήρησε μία επιφυλακτική στάση αποφεύγοντας να ανοίξει ένα «πόλεμο» τιμών με την Ινδία αφού η δεύτερη βρίσκεται σε δυσχερή θέση λόγω της ρουπίας και από την άλλη το Μπαγκλαντές ετοιμάζεται να κλείσει, οπότε το όφελος θα είναι δεδομένο χωρίς να χρειαστεί να αυξήσει τιμές.  Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν παραμείνανε σταθερές από $ 490 – $ 515 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Χωρίς να έχει ανακοινωθεί παράταση και πλησιάζοντας στην ημερομηνία κλεισίματος για το Μπαγκλαντές, καμία πράξη δεν έλαβε χώρα ενώ πολλοί πιστεύουν ότι τελικά θα δοθεί παράταση. Οι τιμές, κυμάνθηκαν από $ 500 – $ 520 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια μειωμένες σχετικά με την προηγούμενη εβδομάδα.

Με τις τιμές στην Κίνα να δείχνουν μία σταθερότητα για το μεγαλύτερο μέρος του 2011, οι πτώσεις των τιμών του ‘Steel Plate’ αλλά και του χαλκού ώθησε τους τελικούς αγοραστές να είναι επιφυλακτικοί και να μην προσφέρουν υψηλές τιμές με τον φόβο περεταίρω πτώσης.  Οι τιμές παρουσίασαν πτώση και κυμάνθηκαν από $ 440 – $ 460 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.