Τα ανοδικά σκιρτήματα των ναυλαγορών

Τα ανοδικά σκιρτήματα των ναυλαγορών

17
Τα ανοδικά σκιρτήματα των ναυλαγορών

Του Γ. Γρηγοριάδη, Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η αντοχή των τιμών α’ υλών και ιδίως του πετρελαίου σε ψηλά επίπεδα παρά την κάμψη του Μαΐου, παράλληλα με τα μικρά ανοδικά … σκιρτήματα των ναυλαγορών συμπίπτουν με τη συνήθη αυξημένη εποχική δραστηριότητα και με έκτακτα αίτια, αλλά δεν μπορούν να συνδεθούν με σταθερές θετικές μεταβολές και αλλαγή τάσης στο οικονομικό περιβάλλον.

Υπάρχει βέβαια το ανακοινωθέν των G8 ότι η παγκόσμια ανάκαμψη ισχυροποιείται, και η έκθεση του ΟΟΣΑ με αναβάθμιση προβλέψεων για ΗΠΑ και ΕΕ και με την εκτίμηση ότι η παγκόσμια οικονομία είναι σε καλό δρόμο.

Καθώς όμως οι προβλέψεις για τις ανεπτυγμένες  είναι μεν ελαφρά βελτιωμένες από προηγούμενες αλλά χαμηλότερες του 2010, τα δε διαρθρωτικά προβλήματα, τακατάλοιπα της κρίσης του 2008 και οι έκτακτοι φυσικοί και γεωπολιτικοί παράγοντες συνεχίζουν να προκαλούν αναταράξεις, δεν είναι ορατές ισχυρές αλλαγές τάσεων, ειδικά εν όψει και της επερχόμενης καλοκαιρινής χαλάρωσης.

Οι δύο κύριοι γενικοί ανασταλτικοί παράγοντες αναπτυξιακής επιτάχυνσης των ανεπτυγμένων είναι ανελαστικοί.

Οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε αντικειμενικά ψηλά επίπεδα που προβλέπονται από διεθνείς οργανισμούς να αυξηθούν ακόμα περισσότερο σύντομα.

Αιτία η αυξημένη κατανάλωση των αναπτυσσόμενων, π.χ. της Κίνας κατά 10% περίπου εφέτος, γεωπολιτικά προβλήματα στην προσφορά αλλά και η αργή αλλά σταθερή μείωση απόδοσης των κοιτασμάτων με αυξανόμενο κόστος εξόρυξης.

Ο άλλος θεμελιώδης ανελαστικός ανασταλτικός παράγοντας, τα δημόσια χρέη και ελλείμματα ΕΕ, ΗΠΑ και Ιαπωνίας δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθούν μόνο με περικοπές και φόρους (απόδειξη η Ελλάδα), αλλά μέσω ανάπτυξης, την οποία όμως εμποδίζουν τα ίδια τα χρέη λόγω του μη διαχειρίσιμου πλέον ύψους τους και ο δομικός χαρακτήρας των ελλειμμάτων.

Δηλαδή σχήμα πρωθύστερο ή περίπου σαν να κυνηγά ο σκύλος την ουρά του.

Η αντανάκλαση αυτών των γενικών αρνητικών επιρροών αλλά και των ειδικών συνθηκών στο εσωτερικό των μεγάλων οικονομικών κέντρων συνεχίζει να είναι εμφανής, κάθε φορά που ανακοινώνονται οικονομικοί δείκτες.

Στις ΗΠΑ, η αύξηση πάλι των εβδομαδιαίων νέων επιδομάτων ανεργίας δικαιώνει τα σχόλια της περασμένης ανασκόπησης για την άνευ σημασίας προηγούμενη μεμονωμένη μείωση.

Είχαμε ακόμα τα νέα πτωτικά στοιχεία Απριλίου για παραγγελίες διαρκών αγαθών κατά 3,6%, την ιδιωτική κατανάλωση σε νέα επιβράδυνση μετά από αυτήν του α’ τριμήνου, την πτώση οικοδομικών αδειών κατά 1,9%, επιβράδυνση της μεταποίησης, την πρώτη από διετίας υποχώρηση των εταιρικών κερδών α΄ τριμήνου κλπ.

Αλλά και για το Μάιο, οι δείκτες οικονομικής δραστηριότητας Chicago Fed και Citigroup, καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μεταποίησης κλπ. ήταν πτωτικοί.

Στην ΕΕ, αρκεί το καθημερινό αλαλούμ με το Ελληνικό χρέος για να μην ξεχνιούνται οι θεμελιώδεις αδυναμίες.

Έτσι, ακόμα και στην απογειωμένη Γερμανική οικονομία όπου όλοι οι δείκτες είναι θετικοί μέχρι ρεκόρ 19 ετών χαμηλής ανεργίας, με τελευταία την επιχειρηματική εμπιστοσύνη Μαΐου κοντά επίσης σε επίπεδα ρεκόρ, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών για τον Ιούνιο υποχώρησε λόγω των τιμών του πετρελαίου και της ελληνικής … λαίλαπας. Συνολικά για την Ευρωζώνη όλα σχεδόν υποχώρησαν το Μάιο: βιομηχανικές παραγγελίες, βιομηχανική παραγωγή, τομέας υπηρεσιών, πανευρωπαϊκός μικτός δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης της Commission , η δε ανεργία … ακλόνητη στο 9,9%.

Η Ιαπωνία, με σοβαρότερα από ότι υπολογιζόταν προβλήματα από τις καταστροφές, όπως φάνηκε από τη βιομηχανική παραγωγή και την ανεργία Απριλίου, ταλαντεύεται μεταξύ δανεισμού και έκδοσης νέου χρήματος, που η Κεντρική Τράπεζα θεωρεί ότι μεσοπρόθεσμα θα δυσκολέψει τα πράγματα περισσότερο.

Μοναδικό θετικό αντιστάθμισμα στην παραπάνω δυσπραγία των ανεπτυγμένων που είναι σε θέση να μεταβάλλει ελαφρά σε παγκόσμια βάση την τάση στο εμπόριο, τις μεταφορές και τη ναυλαγορά, αποτελούν οι ενδείξεις για καλύτερες του αναμενόμενου συνθήκες στις αναπτυσσόμενες.

Η σωστή ένταση των Μουσσώνων ευνοεί την Ινδική αγροτική παραγωγή και την αντιμετώπιση του πληθωρισμού χωρίς νέες αυξήσεις επιτοκίων και με προοπτικές αναπτυξιακής επιτάχυνσης από το 7,8% του α΄ τριμήνου.

Η Ρωσία ευνοείται από την επανάληψη των εξαγωγών δημητριακών στις φετινές ιπτάμενες τιμές που είναι αποτέλεσμα των καιρικών επιπτώσεων στην παραγωγή των ΗΠΑ, ΕΕ και Κίνας.

Επωφελείται επίσης από τις τιμές α΄ υλών και πετρελαίου. Έτσι, πιθανώς να μην επιβραδυνθεί η ανάπτυξη από τα μέτρα αντιμετώπισης του πολύ υψηλού πληθωρισμού 9,5%. Η Βραζιλία διαπιστώνεται ως η πιο επιτυχημένη BRIC στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού με πρόβλεψη μάλιστα εκτίναξης της κατανάλωσης, οπότε ο ρυθμός ανάπτυξης φαίνεται ασφαλής.

Τέλος, η Κινεζική ατμομηχανή που αναμένεται μάλιστα να επιστρέψει στις εισαγωγές α΄ υλών το γ΄ και δ΄ τρίμηνο, αποκτά όλο και περισσότερους … καθυστερημένους επιβάτες, καθώς η έρευνα του Bloomberg μεταξύ οικονομολόγων έδειξε αυτή τη φορά πρόβλεψη για αναπτυξιακή επιτάχυνση στο 9,9% κατά το γ΄ τρίμηνο!

Η χαλάρωση των τιμών τονάζ τους τελευταίους μήνες λειτούργησε ενθαρρυντικά για τους αγοραστές που είδαν ευκαιρίες και αύξησαν σταδιακά τις αγοραπωλησίες τις προηγούμενες εβδομάδες. Η κίνηση όμως εν τω μεταξύ της ναυλαγοράς σταθεροποιητικά έως ελαφρά ανοδικά το τελευταίο δεκαπενθήμερο, αύξησε τις προσδοκίες των πωλητών και τους οδήγησε σε σκλήρυνση ή σε στάση αναμονής, μειώνοντας τα προσφερόμενα πλοία προς πώληση.

Έτσι, οι συναλλαγές τονάζ ελαττώθηκαν κάθετα το περασμένο επταήμερο .

Στον τομέα των Capers, η τιμή των $ 50 εκ. που πουλήθηκε το «POINTSETTΙA» 174.667 DWT (2010 Namura) στο Μαρμαρά, ήταν αναλογικά αρκετά πιεσμένη σε σχέση με την πώληση Μαρτίου του κατά ένα χρόνο νεότερου αδελφού πλοίου «VIOLET» 174.000 DWT (2011 Namura) προς $55-56 εκ.

Στον τομέα των ανθεκτικότερων Supras, το «SANKO GLORY» 52.980 DWT (2005 Oshima) πουλήθηκε επίσης σε Έλληνες προς $ 27 εκ. plus.

Η τιμή αυτή είναι μεν αναλογικά ενισχυμένη σε σχέση με την προ εβδομάδος πώληση του «LEPTA GALAXY» 52.387 DWT (2002 Tsuneishi) προς $22 εκ.

Είναι όμως αναλογικά χαμηλότερη σε σχέση με τις προ λίγων εβδομάδων πωλήσεις των κατά 1 χρόνο νεότερων αδελφών μεταξύ τους πλοίων «DARYA BRAHMA» και «DARYA VISHNU» 56.056 DWT (2006 Mitsui) προς $30 εκ. περίπου το καθένα.

Οι υπόλοιπες συναλλαγές αφορούσαν παλαιό τονάζ.

Το «SAMUTRA» 44.541 DWT (1985 Espanoles) πουλήθηκε σε Κινέζους σε άγνωστη τιμή, το «SPRINGWOOD» 37.694 DWT (1984 Kanasashi) πουλήθηκε σε Έλληνες προς $ 6,625 εκ. και το Tween decker «ZONDA» 26.320 DWT (1983 Sanoyasu) πουλήθηκε σε Βρετανικά συμφέροντα σε άγνωστη τιμή.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων σημειώθηκε μόνο μία συναλλαγή μεγάλου τονάζ, η πώληση του VLCC «VENTURE SPIRIT» 298.330 DWT (2003 Universal) σε Έλληνες προς $ 65 εκ.

Συγκριτικά αναφέρεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο είχε πουληθεί το κατά 1 χρόνο νεότερο αδελφό «FORMOSAPETRO EMPIRE» 299.170 DWT (2004 Universal) προς $ 74 εκ.

Οι υπόλοιπες συναλλαγές περιορίστηκαν σε μικρά Chemproducts στα μάλλον σταθερά επίπεδα τιμών των τελευταίων μηνών για πλοία της κατηγορίας.

Το double hull ΙΜΟ ΙΙΙ «ISOLA MAGENTA» 36.457 DWT (1994 Italy) πουλήθηκε στην Ινδονησία προς $ 9 εκ., το Stainless «BOW DE FENG» 12.513 DWT (2002 Fukuoka) πουλήθηκε σε Νορβηγούς προς $ 14,4 εκ., το Stainless «CHEMSTAR MOON» 19.949 DWT (2002 Usuki) πουλήθηκε στη Σιγκαπούρη προς $ 22 εκ. και το double hull ΙΜΟ ΙΙ/ΙΙΙ «SUN INVESTOR» 6.575 DWT (1997 Murakami) πουλήθηκε στις Φιλιππίνες προς $ 6,3 εκ.

Η μοναδική συναλλαγή Containership του επταημέρου ήταν η πώληση σε Έλληνες του «TERRA LUMINA» 22.281 DWT 1.304 TEU (1993 Kurushima) προς $ 8,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η αγορά διαλύσεων έδειξε κατά το περασμένο επταήμερο, ότι φραγμοί στο ρεύμα πωλήσεων Bulkers για διάλυση μπορούν να αποτελέσουν μόνο οι … Μουσσώνες που εμποδίζουν τις εργασίες πάντα τέτοια εποχή στον Ινδικό και το δυναμικό των διαλυτηρίων που φαίνονται κορεσμένα από τις μαζικές αγορές τονάζ που έκαναν τις προηγούμενες εβδομάδες.

Παρ’ όλα αυτά, καταγράφηκαν μειωμένες μεν αλλά πάλι μαζικές πωλήσεις 820.000 DWT Bulkers, ενώ τα δεξαμενόπλοια ήταν πάλι άτονα με 111.000 DWT και τα GC/Cont. περιορίστηκαν στις 59.000 DWT.

Συνέπεια της μειωμένης ζήτησης ήταν μια τάση χαλάρωσης των τιμών / ldt που όμως ήταν ελαφρά, καθώς οι Κινέζοι διαλυτές παρέμειναν ενεργοί στην αγορά, αποτελούν πλέον υπολογίσιμη δύναμη στον ανταγωνισμό με τον Ινδικό και βρίσκονται εκτός Μουσσώνων.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.