Οι βασικές αρχές για τη χάραξη πολιτικής

Οι βασικές αρχές για τη χάραξη πολιτικής

8
Οι βασικές αρχές για τη χάραξη πολιτικής

Σε πέντε θεμελιώδεις παραδοχές που θα πρέπει να διέπουν τη χάραξη πολιτικής για ακόμα φιλικότερες προς το περιβάλλον θαλάσσιες μεταφορές, αναφέρθηκε ο ευρωβουλευτής ΝΔ κ. Γιώργος Κουμουτσάκος στο Συνέδριο που διοργανώνει η Ε. Επιτροπή στο Gdansk της Πολωνίας στο πλαίσιο των εορτασμών για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι μεταξύ των ομιλητών στο συνέδριο αυτό είναι ο  Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ) κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος, ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών κ. Siim Kallas, η Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας κα Μαρία Δαμανάκη, ο Υπουργός Υποδομών της Πολωνίας κ. Grabarczyk και ο Υπουργός Υποδομών της Ουγγαρίας κ. Pál Völner.

Στην παρέμβασή του, ο κ. Κουμουτσάκος αφού μίλησε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών στην αειφόρο ανάπτυξη της Ευρώπης, υπογράμμισε ότι η ναυτιλία αποτελεί το πιο αποδοτικό και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς με βάση τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά τόνο και ανά χιλιόμετρο. “Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι θαλάσσιες μεταφορές δεν θα πρέπει να ενισχύσουν περαιτέρω τη συμβολή τους στις κοινές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Άλλωστε το ερώτημα σήμερα, τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε κοινοτικό επίπεδο, δεν είναι το εάν οι θαλάσσιες μεταφορές θα πρέπει να περιορίσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κυρίως του CO2, αλλά το πώς;”

Αναπτύσσοντας το σύνθετο και τεχνικό αυτό ζήτημα, ο κ. Κουμουτσάκος υπογράμμισε ότι οι όποιες απαντήσεις δοθούν, θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε πέντε θεμελιώδεις παραδοχές:

  • Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι οικονομική δράση που ασκείται σε παγκόσμιο επίπεδο. Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η διασφάλιση διεθνώς ίσων όρων ανταγωνισμού.
  • Οποιαδήποτε στρέβλωση του ανταγωνισμού θα πρέπει να αποφεύγεται.
  • Με δεδομένη την ραγδαία αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού και της βιομηχανικής παραγωγής, θα συνεχίσει να αυξάνεται ανάλογα και η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές. Επομένως, όσο το παγκόσμιο εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και η ναυτιλία να βασίζεται στη χρήση ορυκτών καυσίμων, είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
  • Η ασφάλεια στη θάλασσα, ο περιορισμός των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της ρύπανσης, συναρτώνται με την “αλυσίδα της συλλογικής ευθύνης”, δηλαδή τα κράτη σημαίας, τα κράτη  λιμένος, τους πλοιοκτήτες, τους ναυλωτές, τους ίδιους τους ναυτικούς, τους Νηογνώμονες, τους ασφαλιστές.
  • Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ) παραμένει εκ των πραγμάτων ο κύριος θεσμός για τη ρύθμιση του πλαισίου δράσης των θαλάσσιων μεταφορών.

Τέλος, αφού αναφέρθηκε στην ανάγκη μιας πολυεπίπεδης προσέγγισης για τη μείωση των εκπομπών αερίων στις θαλάσσιες μεταφορές, ο κ. Κουμουτσάκος επέστησε την προσοχή στο απευκταίο ενδεχόμενο να οδηγηθούμε, λόγω υιοθέτησης λανθασμένων μέτρων, σε μετατόπιση σημαντικού τμήματος του εμπορίου από τη θάλασσα στην ξηρά. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες για την κλιματική αλλαγή, καθώς οι χερσαίες μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 73% σχεδόν των αερίων του θερμοκηπίου στο σύνολο των μεταφορών.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.